عزت نفس خود را این گونه افزایش دهید

به گزارش مجله سیاران، یک روانشناس درباره راهکارهای افزایش عزت نفس توضیحاتی داد.

عزت نفس خود را این گونه افزایش دهید

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره راه حل برای افزایش عزت نفس اظهار کرد: عزت نفس برای بقا، موفقیت و سلامت روان انسان حیاتی است و همچنین عزت نفس یکی از ملزومات عاطفی زندگی بشر است و بدون آن بسیاری از احتیاج های اساسی برآورده نمی شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائلی که انسان را از سایر حیوانات متمایز می نماید، افزود: مطلعی از خود است، یعنی توانایی تشکیل یک هویت و اختصاص دادن ارزشی به آن. در واقع، این ظرفیت در انسان وجود دارد که تعریف کند کیست، و سپس ببیند که آیا آن هویت را دوست دارد یا خیر.

این روانشناس اعلام کرد: عزت نفس یعنی چگونگی ارزشیابی فرد از خود و اینکه چقدر آن تصویر را دوست دارد، که این موضوع ارتباط مستقیم با سلامت روان، موفقیت و پیشرفت در جنبه های مختلف زندگی و داشتن روابط اجتماعی سالم دارد.

زین الدینی گفت: فردی که عزت نفس پایینی دارد، احتمالا تنهایی و انزوا را بیشتر ترجیح می دهد و اضطراب و استرس بالایی را در زندگی خود تجربه خواهد نمود.

وی ادامه داد: افراد با عزت نفس پایین توانایی خود را برای ابراز مورد توجه و احترام قرار دریافت، نشنیدن انتقاد و سرزنش، تقاضای یاری برای حل مسائل را سرکوب می نمایند و معمولا این افراد در بیشتر مواقع خود را سرزنش می نمایند و احساسات منفی مانند عصبانیت و ناامیدی را تجربه می نمایند.

این روانشناس افزود: بدون شک افزایش عزت نفس یک فرایند تدریجی و طولانی خواهد بود و مسلما تغییر آن با چند تکنیک ساده بسیار ساده انگارانه خواهد بود.

وی توضیح داد: عاملی که مشخص نماینده اصلی عزت نفس ماست، افکار ما هستند، چون افکار نقش بسیار مهمی در چگونگی ادراک و احساسات ما دارند به همین دلیل اولین گام برای بهبود عزت نفس، شناسایی افکار منفی راجع به خودمان است.

زین الدینی گفت: زمانی که افکار خودسرزنش گر و انتقادی را شناسایی کردیم و نسبت به احساسات منفی مان مطلع شدیم، سپس خطا های شناختی که در واقع افکار تحریف شده ما هستند را پیدا می کنیم، مانند تفکر همه یا هیچ، تعمیم افراطی، ندیدن جنبه های مثبت و تمرکز بر جنبه های منفی، نتیجه گیری عجولانه، بزرگ نمایی یا کوچک نمایی و بایدگویی.

این روانشناس افزود: گام بعدی برای بهبود عزت نفس به چالش کشیدن افکار منفی به یاری تکنیک های شناختی است و سپس افکار واقع بینانه را جایگزین آن کنیم و همچنین بتوانیم با خودمان مشفقانه تر و مهربان تر رفتار کنیم و کمتر به خودمان سخت بگیریم.

وی اعلام نمود: علاوه بر این بهتر است افراد کمتر خود را قضاوت نمایند، روی ایجاد شفقت و مهربانی نسبت به خود تمرکز داشته باشند و در نهایت نسبت به صدای منتقد و سرزنشگر درونی خود که ممکن است در موقعیت های مختلف فعال گردد مطلع شوند و آن ها را زیر سوال ببرند و مسلما با یاری یک روانشناس متخصص این راستا بسیار تسهیل می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 115

به "عزت نفس خود را این گونه افزایش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزت نفس خود را این گونه افزایش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید