صعود نامتقارن سهام ، حقیقی ها پررنگ ظاهر شدند

به گزارش مجله سیاران، خبرنگاران : بازار سهام دادوستدهای امروز را چنانکه انتظار می رفت با وعده حمایت از قیمت ها شروع کرد.

صعود نامتقارن سهام ، حقیقی ها پررنگ ظاهر شدند

به گزارش خبرنگاران، بازار سهام معاملات روز شنبه را با 1.8 درصدی شاخص اصلی پشت سر گذاشت. جریان تغییر کل مالکیت در بازار سهام نشان داد که به رغم نگرانی از حمایتهای مصنوعی بازارساز، فعالان خرد با حضور پررنگ خود در خرید، رشد بورس را رقم زدند.

حقیقی ها در خرید پررنگتر ظاهر شدند

بازار سهام دادوستدهای امروز را چنانکه انتظار می رفت با وعده حمایت از قیمت ها شروع کرد. اظهارات و تصمیمات متولیان بازار در هفته قبل انتظار مشارکت حقوقی ها و بهبود تقاضا در بازار سهام را بالا برد. برداشت از صندوق توسعه ملی، الزام حقوقی ها به بازارگردانی و همچنین لغو محدودیت بانکها برای سرمایه گذاری در سهام از مولفه های این وعده بورسی سیاستگذار بودند.

اما آرایش بازیگران در دادوستدهای امروز حکایت از غیاب حقوقی ها و حضور پررنگ تر سرمایه گذاران خرد در سمت خرید داشت. امروز سرمایه گذاران خرد بیش از آنکه فروشنده سهم باشند در سمت خرید ظاهر شدند و در بورس حدود 600 میلیارد تومان به ارزش دارایی های خود اضافه کردند. حقیقی ها در صنعت فولاد و پتروشیمی بیش از هر صنعتی دیگر اقدام به خرید سهم کردند.

ترکیب نامتوازن تقاضا

رشد شاخص کل در معاملات امروز مرهون افزایش حداکثری قیمت در نماد اغلب شرکت های عظیم بود. شرکت های مطرح گروه فلزات از جمله فملی و فولاد به همراه غول های معدنی و همچنین شرکت های عظیم پتروشیمی و بانکی ها با صفوف به کار خود انتها دادند. در مجموع ارزش صفهای خرید 120 نماد بورسی و فرابورسی در انتها معاملات به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسید که علاوه بر نمادهای عرضه اولیه ای بیشترین سهم را عظیمان فلزی و بانکی در اختیار گرفتند.

این در حالی بود که در بین کوچکترهای بورسی عرضه ها سنگینی می کرد. صعود 1.8 درصدی شاخص کل بورس و برآیند تقریبا صفر شاخص هم وزن نمایانگر جذب عمده تقاضا در شرکتهای عظیم یاد شده و تداوم فشار فروش در شرکتهای زیرمجموعه صنایعی نظیر قندیها، خودروییها و بسیاری از سهام شرکتهای کوچک و متوسط بود. حدود 5 هزار میلیارد تومان پول در پشت صفهای فروش 320 نماد بورسی و فرابورسی بلوکه شد و مجال خروج از جریان معاملات را پیدا نکرد.

بازگشت وبملت به جمع منفی های بازار

یکی از رویدادهای مهم امروز در بورس تهران بازگشایی نماد بانک ملت بود. وبملت که در آخرین روزهای کاری تیرماه به منظور برگزاری مجمع عمومی و افزایش سرمایه متوقف شده بود، امروز به جمع بورسی ها پیوست و با افت حدود 15 درصدی در دور اول بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشت. پس از اولین موج فروش در وبملت، خیلی زود سرمایه گذاران در جریانی وارونه به صف خرید این نماد پیوستند تا معاملات عظیمترین بانک بورسی با تقاضای مازادی معادل 130 میلیارد تومان انتها یابد.

وبملت راوی راستین نبودِ محدودیت

دستیابی به تعادل در کمترین زمان ممکن را می توان یکی از درسهای معاملات وبملت در بازگشایی امروز دانست. محدودیت دامنه نوسان همیشه به عنوان یکی یکی از مهمترین موانع در رسیدن قیمتها به تعادل دانسته شده است. موضوعی که طی یک ماه اخیر هم محل بحث زیادی نهاده شد و بسیاری از فعالان و کارشناسان پیشنهاد تغییر در دامنه نوسان ایستای فعلی(پیشنهاداتی مبنی حذف دامنه نوسان تا نوسان پویا و بعضی هم افزایش دامنه نوسان) برای دستیابی زودهنگام بازار به تعادل ارائه دادند. معاملات امروز وبملت ناکارایی دامنه نوسان را به خوبی به نمایش گذاشت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 640

به "صعود نامتقارن سهام ، حقیقی ها پررنگ ظاهر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود نامتقارن سهام ، حقیقی ها پررنگ ظاهر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید