زندگینامه: رسول بخش زنگشاهی (1320 - 1399)

به گزارش مجله سیاران، بخشوک زنگشاهی معروف به پهلوان رسول بخش زنگشاهی سال 1320 در بخش آشار از توابع شهرستان مهرستانِ استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد.

زندگینامه: رسول بخش زنگشاهی (1320 - 1399)

خبرنگاران - محمد بلبلی: موسیقی در خانواده زنگشاهی هنری موروثی است، رسول بخش نیز از این قائده مستثنا نبود. زنگشاهی از بهترین نوازندگان قیچک (سرود) در منطقه سیستان و بلوچستان بود. او سرود را در 14 سالگی زیر نظر پدرش پهلوان دلوش شروع کرد و پس از آن مدت ها از محضر استاد درمحمد نیز بهره گرفت که هر دوی این اساتید در صندلی هنری او نقش مهمی داشتند.

وی هم چنین سال ها با مرحوم پهلوان بلند زنگشاهی به اجرای برنامه پرداخت و بعدها با نوازندگان دیگری چون ملاغلام قادر رحمانی، ملا جان محمد، شهداد نصرت و ملا کمال خان که بهترین خوانندگان حماسی معاصر بلوچستان بودند، همکاری کرد. رسول بخش زنگشاهی علاوه بر تبهر و توانایی بالا در اجرای ساز قیچک، یکی از بهترین و قابل استنادترین هنرمندان در اجرا و اشراف بر دقایق و ظرایف موسیقی سیستان و بلوچستان بود.

زنگشاهی در طی بیش از 60 سال فعالیت موسیقایی شاگردان بسیاری را آموزش داد، از جمله عبدالغفور زنگی شاهی، احمد وطن خواه و صدیق زردکوهی، همچنین ندیم و سهیل که از بین فرزندان ایشان ادامه دهنده هنر خانواده زنگشاهی هستند. زنگشاهی در خارج از ایران نیز نوازنده ای شناخته ای شده بود و در کشورهای مختلفی چون فرانسه، سوئد، بلژیک، آلمان، سوئیس و ایتالیا اجراهای بسیاری داشت و از دانشگاه پاریس پیروز به کسب مدرک دکتری افتخاری شد.

در سال 1998 میلادی پیشنهاد شد که همراه اعضای خانواده به فرانسه مهاجرت کند، اما به دلیل عشق به سیستان و موسیقی نپذیرفت. زنگشاهی مدرک درجه یک هنری شورای ارزشیابی وزارت ارشاد را نیز دریافت کرد و در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، به عنوان نوازنده برتر قیچک ایران مورد تجلیل نهاده شد.

زنگشاهی در طول زندگی با مسائلِ معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم کرد و حتی تا آخر عمر در خانه های اجاره ای زندگی کرد. وی پس از سال ها تحمل بیماری دیابت در سومین روز از مردادماه سال 1399 به دلیل عارضه قلبی از جهان رفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 553

به "زندگینامه: رسول بخش زنگشاهی (1320 - 1399)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه: رسول بخش زنگشاهی (1320 - 1399)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید