دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد

به گزارش مجله سیاران، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: اولویت این سازمان بر حفظ گونه های در خطر انقراض است و حضور دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد.

دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، امیر عبدوس، در گفت وگو با خبرنگاران، ابراز داشت: دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی در پارک ملی توران شاهرود در استان سمنان توسط دوربین های تله ای مستندسازی شدند. از ابتدای سال 99 تا به امروز حضور 9 قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود مستندسازی شده است.

وی اضافه نمود: اردیبهشت ماه سال جاری هم زمان با خروج دام و سگ های گله، کار نصب دوربین های تله ای شروع شد، خوشبختانه طی هفته دوم اجرای این طرح، یکی از دوربین های مستقر در محدوده پارک پیروز به ثبت یک خانواده متشکل از سه یوزپلنگ آسیایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پنج قلاده نیز در 25 اردیبهشت ماه تصویربرداری شده بودند، با احتساب اینکه عرصه دوربین گذاری شده کمتر از یک دهم کل مساحت مجموعه ذخیره گاه زیست کره توران است لذا جمعیت قابل تخمین منطقه یقیناً بیش از این برآورد می گردد.

عبدوس توضیح داد: آمار مشاهدات ثبت شده و مستندسازی شده صرفاً اعلام می گردد و نمی توان هیچ گونه حدس برای تخمین جمعیت کل یوزپلنگ ها در منطقه داشت، پس از هر مرحله تخلیه حافظه دوربین ها با مقایسه نقش و نگار پوست با تصاویر ثبت شده قبلی، برای هر یک از یوزه ای طبیعت، شناسنامه ای تهیه می گردد تا در مشاهدات مکرر، از شمارش تکراری آن ها اجتناب گردد.

وی اضافه نمود: اولویت اقدامات برای نجات یوزپلنگ آسیایی از پرتگاه انقراض است لذا حفاظت گونه در زیستگاه مد نظر واقع شده است و از سویی برای تکثیر یوزه ای موجود در اسارت نیز غفلت نخواهد شد بنابراین بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده برای ارتقا مطلوبیت زیستگاهی مجموعه توران برای حفظ و افزایش جمعیت به جامانده یوز در طبیعت ایران کوشش می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 440

به "دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی در توران شاهرود مستندسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید