دلایل علمی اهدای خون در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله سیاران، خون سالم نجات دهنده زندگی است. اگر افرادی خیّر خون خود را اهدا ننمایند، هر روزه شاهد مرگ هزاران نفر خواهیم بود.

دلایل علمی اهدای خون در ویکی خبرنگاران

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، هیچکس نمی داند چه موقع وقوع فاجعه رخ خواهد داد. اما هر فاجعه قربانیانی دارد و بسکمک ازآنها به خون نیاز دارند. پس با خون رساندن به آنها می توانیم از بروز حوادث بعدی جلوگیری کنیم. اما تصور نکنید با اهدای خون فقط به هم نوع خود سود می رسانید. اهدای خون فواید بسکمک برای فرد اهدا کننده دارد که سالهاست برای محققان اثبات شده است. به طور مثال اهدای خون سبب جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز گردد. هموکروماتوز نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از حد آهن توسط بدن ایجاد می گردد. اهدای منظم می تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کند و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند. همچنین اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است.

با اهدای خون مستمر در بازه های زمانی استاندارد می توانید علاوه بر به دست آوردن سلامتی از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانید. همچنین اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن بسیار موثر است.

دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت بوده، اما نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود داشته و به طور مرتب هم در حال افزایش است، همانطور که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون نیاز پیدا می کنند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد. همین طور پیشرفت های فناوری در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث می گردد که اقدامات درمانی جدید ابداع شده، به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر گردد.

در حال حاضر، با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان های نیکوکار اهدا می گردد، می تواند جان انسان های دیگر را از مرگ نجات بخشد. عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی و همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده های خون سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار گردد.

معمولا به دنبال بروز خونریزی، دستگاه خون ساز فعال شده و شروع به جایگزین کردن خون از دست رفته می کند، اما در مواردی که خونریزی خیلی شدید باشد یا در برخی بیماری هایی که دستگاه خون ساز بدن را درگیر می کنند، سیستم خون سازی قادر به جایگزینی خون از دست رفته نیست، در چنین شرایطی، تنها اهدای خون توسط یک داوطلب سالم و تزریق خون او می تواند در لحظات مرگ و زندگی، نجات بخش یک انسان نیازمند باشد.

اکثرا انتقال خون درموارد ذیل صورت می پذیرد :

*در بانوان به منظور مداوای خونریزی حاصل از بارداری .

*بچه ها مبتلا به کم خونی شدید.

*آسیب دیدگان ناشی از حادثه .

*بیماران سرطانی وبیماران تحت عمل جراحی .

هرساله حدود 500000 نفر از بانوان ، در سراسر جهان به دلیل عوارض مربوط به بارداری از بین می فرایند. حدود 25 درصد از این موارد به نوعی در ارتباط با از دست دادن خون می باشد. اگر خون کافی در دسترس بود بسکمک از این جان ها نجات می یافت .

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 490

به "دلایل علمی اهدای خون در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل علمی اهدای خون در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید