خبرنگاران کرونا امانت کتاب در خراسان شمالی را کاهش داد

به گزارش مجله سیاران، بجنورد- خبرنگاران - مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا امانت کتاب در این استان را به یک پنجم کاهش داد گفت: در هفت ماه گذشته 100 هزار جلد کتاب از کتابخانه ها به امانت رفت.

خبرنگاران کرونا امانت کتاب در خراسان شمالی را کاهش داد

علی محمد جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پارسال در این بازه زمانی حدود 500 هزار جلد کتاب از کتابخانه های استان به امانت رفته بود.

وی اضافه نمود: خراسان شمالی در سال گذشته با 60 هزار عضو از نظر شمار اعضای کتابخانه های عمومی و نیز شاخص امانت گیری کتاب رده سوم کشور را به دست آورده بود.

جهانی گفت: از نظر عضویت کتابخانه ها در مقایسه با سال گذشته 10 درصد کاهش داشته ایم که علت این امر نیز شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها در بازگشایی کتابخانه ها و رفت و آمد ها بوده است.

میانگین امانت گیری کتاب در کشور 37 جلد به ازای هر 100 نفر است، این در حالی است که در استان خراسان شمالی بیش از 45 جلد به ازای هر 100 نفر جمعیت به امانت می رفت، شیوع ویروس کرونا این شاخص در استان را پایین آورد.

نرخ جهانی امانت گیری کتاب بر اساس استاندارد فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) 350 جلد و در 15 کشور پیشرو جهان یکهزار و 130 جلد است.

جهانی سرانه عضویت در کتابخانه های عمومی را پنج نفر به ازای هر 100 نفر جمعیت دانست و گفت: به نوعی پنج درصد جمعیت استان عضو کتابخانه ها هستند این شاخص در کشور کمتر از چهار نفر است.

ارسال کتاب با پیک

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی از اجرای طرح ارسال کتاب با پیک نیز به منازل اعضای کتابخانه های عمومی استان اطلاع داد و گفت: متقاضیان می توانند از کتابخانه ها درخواست کتاب مورد نظر خود را داشته باشند، کتاب با پیک برای آنان ارسال خواهد شد.

جهانی اضافه نمود: هزینه پیک بر عهده اعضای کتابخانه ها است اما کوشش می کنیم تا بخشی از هزینه را نیز پرداخت کنیم.

وی تعداد کتابخانه های عمومی استان را 70 باب گفت و اضافه نمود: از مجموع این کتابخانه ها 60 باب کتابخانه نهادی و 10 باب کتابخانه مشارتی است.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 733

به "خبرنگاران کرونا امانت کتاب در خراسان شمالی را کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا امانت کتاب در خراسان شمالی را کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید