حفظ محیط زیست در سفر هوایی ممکن می گردد!

به گزارش مجله سیاران، سفر با هواپیما همواره یکی از بخش های جالب و جذاب سفر بوده و هست. در نتیجه، حفظ محیط زیست در سفر هوایی این روزها دغدغه اصلی صنعت هواپیمایی است.بعضی از ما اما گاهی با خود فکر می کنیم که آیا این موضوع با محیط زیست هم سازگار است؟ می دانیم که وسایل نقلیه آلودگی فراوری می نمایند و در نهایت تعجب، خودروهای شخصی در صدر این فهرست قرار دارند.

حفظ محیط زیست در سفر هوایی ممکن می گردد!

با وجود اینکه ما تمایل نداریم تا به طبیعت آسیب برسانیم، اما احتیاج داریم تا از شهری و کشوری به شهر و کشور دیگری برویم. پس راهکار چیست؟ چطور می توان حمل و نقلی با کمترین آلودگی ممکن را پشت سر گذاشت؟ با مجله خبرنگاران برای پیدا کردن پاسخ این سوال همراه باشید.

آمارهای صنعت هواپیمایی درمورد سفر با هواپیما

هواپیماها در این دهه بیشتر از هر زمان دیگری برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا، شما آخرین بار چه مدت قبل با این وسیله به سفر رفتید؟ محققان می گویند که هر ساله بین 5 تا 10 درصد جمعیت دنیا با هواپیما سفر می نمایند. این اعداد و ارقام واقعا حیرت انگیز است! با این وجود همه چیز در حال تغییر به نظر می رسد. درست به همین دلیل، اهمیت حفظ محیط زیست در سفر هوایی امروزه صندلی ویژه ای پیدا نموده است.

بر اساس تخمین سازمان بین المللی هواپیمایی غیرنظامی (ایکائو) در سال 2016 حدود 3.7 میلیارد مسافر به وسیله هواپیما جا به جا شده اند و از سال 2009 به بعد نیز هر سال یک رکورد جدید در این مورد به ثبت رسیده است.

طبق اطلاعاتی که توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی منتشر شده، تا سال 2035 این عدد به 7.2 میلیارد سفر خواهد رسید! در نتیجه، همانطور که بر تعداد هواپیماها افزوده می گردد، آمارهار مربوط به سفرهای هوایی هم افزایش پیدا می نماید.

ضمناً برای انجام سفرهای هوایی، می توانیدبلیط هواپیمای خود را خبرنگاران تهیه نماید.

مشکل انتشار گازهای گلخانه ای و حفظ محیط زیست در سفر هوایی

هواپیماها نیز مانند تمامی وسایل نقلیه کربن دی اکسید فراوری می نماید که از جمله گازهای گلخانه ای محسوب می گردد. آنچه در آمار و ارقام آمده این است که صنعت حمل و نقل عامل فراوری دو درصد از گاز کربنیکی است که به هوا فرستاده می گردد. طبیعتا هواپیماها تنها بخشی از این اعداد و ارقام را در بر می گیرند.

نکته دیگر این است که بنا بر گفته های محققین، آنچه حقیقتا مایه نگرانی درمورد گرم شدن کره زمین به نظر می رسد، گاز دی اکسید کربن نیست. گازهای گلخانه ای دیگر از قبیل اکسیدهای نیتروژن، بخار آب و ذرات گرد و غبار تاثیری جدی بر افزایش دمای زمین دارند. این محققان می گویند که تاثیر گازهایی که نام بردیم، حداقل دوبرابر بیش از گاز کربن دی اکسید است!

در حقیقت، با این که استفاده از وسایل حمل و نقل امروزی میزانی از آلودگی فراوری می نمایند اما اگر شما گیاهخوار نباشید یا با دوچرخه تردد نکنید، چندان هم سبزتر و محیط زیستی تر از کسی که با هواپیما سفر می نماید نیستید!

بخش حمل و نقل به تنهایی قادر به حل تمامی مسائل نیست

در سال 2016 بخش حمل و نقل در دنیا، به ویژه حمل و نقل هوایی وعده هایی درمورد کاهش میزان آلودگی داد و طی توافق نامه ای با سازمان ملل متحد بنا شد تا میزان انتشار گاز کربن دی اکسید سالانه کاهش پیدا کند. یکی دیگر از طرح های بلندپروازانه ای که در این توافقنامه آمده، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان 50 درصد تا سال 2050 است.

محققان می گویند که به طور کلی چهار روش وجود دارد که به یاری آن ها می توان انتشار دی اکسید کربن را کاهش داد. یکی از آن ها استفاده از هواپیماهای کارآمدتر است اما سرمایه گذاری مهم تر، استفاده از سوخت های پایدار تر مانند سوخت های سبز است که با طبیعت سازگاری بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، سازماندهی ترافیک هوایی هم می تواند یکی از راه های بهینه سازی مصرف سوخت باشد و به کاهش مصرف آن منجر بگردد.

پژوهشگران همچنین بر این واقعیت تاکید می نمایند که بیش از آنکه پروازهای مسافری باعث ایجاد آلودگی گردد، پروازهای تبلیغاتی که در نقاط دیگر دنیا بسیار پرطرفدار است، آلوده نماینده به شمار می آید. به همین دلیل شاید کمی کلیشه ای به نظر برسد اما مدیران سازمان های حمایتی و NGO های محیط زیستی بر این موضوع توافق دارند که باید سوخت های فسیلی باید نرخ گران تری داشته باشند و استفاده از آن ها دشوارتر باشد. این کار به طور چشمگیری میزان استفاده از آن ها را کاهش خواهد داد.

برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین چکار کنیم؟

سفر با هواپیما این روزها یک بخش غیرقابل انکار از رفت و آمد است اما جالب است بدانید که خودروها آلودگی بیشتری نسبت این وسایل نقلیه بزرگ فراوری می نمایند و اگر بخواهیم صادقانه تر صحبت کنیم، افزایش جمعیت بشری نیز در رتبه نخست آلایندگی در دنیا قرار گرفته است! در نتیجه، حفظ محیط زیست در سفر هوایی و خارج از آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

از آنجا که استفاده از وسایل و خدماتی که در نهایت منجر به آزاد شدن دی اکسید کربن در جو کره زمین می گردد، اهمیتی فردی و جمعی در جلوگیری از گرم شدن تنها کره ای دارد که در آن حیات یافت شده است. در همین رابطه، برای جلوگیری از بروز مسائل بیشتر، چندین صنعت مختلف عزم خود را جزم نموده اند تا راهکاری برای این مسئله پیدا نمایند.

با این همه اگر قصد داشته باشید تا به عنوان یک فرد مستقل برای کاهش آلودگی اقدام کنید، راه های مختلفی وجود دارد که می توان آن ها را امتحان کرد. اما چه راه هایی ممکن است وجود داشته باشد؟

راهکار های عملی برای نجات دنیا!

اگر واقعا به حفظ کره خاکی علاقه دارید، شاید بهترین کار این باشد که از خانه یاری را آغاز کنید! لامپ ها را عوض کنید و برای روشنایی از لامپ های کم مصرف بهره بگیرید. با این روش چندین برابر گرمای کمتری را به اطراف می فرستید؛ یا اگر فکر می کنید این کار خیلی سخت است، از نور خورشید برای خشک کردن لباس ها بهره ببرید!

علاوه بر این ها، روش هایی مانند بازیافت، شستن لباس ها با آب سرد یا استفاده از خودروهای هیبریدی نیز می تواند بسیار موثر باشد.

در این مقاله، به این موضوع پرداختیم که سفر با هواپیما چه تاثیری بر آلودگی هوا دارد و چطور می توان به صورت فردی و جمعی از این آلودگی کاست. نظر شما چیست؟ به نظر شما تغییر سوخت موثرتر است یا شیوه حمل و نقل؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 268

به "حفظ محیط زیست در سفر هوایی ممکن می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ محیط زیست در سفر هوایی ممکن می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید