جهش های تکاملی دی ان ای عمدتاً تصادفی نیست

به گزارش مجله سیاران، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پیش از این ادعا می شد جهش های دی ان ای که موجب تکامل و شکل گیری بشریت شده اند، بیشتر تصادفی هستند. اما تحقیقات تازه ثابت نموده که این جهش ها بر مبنای نظم و قاعده صورت می گیرند.

جهش های تکاملی دی ان ای عمدتاً تصادفی نیست

گروهی از دانشمندان با آنالیز ژنوم های صدها گیاه در آزمایشگاه به این نتیجه رسیده اند که بسیار بعید است جهش دی ان ای های آنها که عامل بقایشان بوده به شکلی تصادفی اتفاق افتاده باشد.

پیش از این بعضی گروه ها و به خصوص خداناباوران معتقد بودند شانس نقش مهمی در تکامل دارد. تفکر مرسوم این افراد آن است که جهش های DNA به طور تصادفی در ژنوم هر ارگانیسم ایجاد می شوند، و اگر این ویژگی های تازه به زنده ماندن و تولیدمثل ارگانیسم یاری کند، آن جهش ها به نسل بعدی منتقل می شوند. از نگاه این افراد طی یک دوره به مقدار کافی طولانی، این صفات می تواند به مشخصه یک جمعیت یا یک گونه مبدل گردد.

اما تحقیقات مؤسسه های مکس پلانک آلمان و یو سی دیویس آمریکا نشان داده که برای معین محل وقوع جهش های دی ان ای در هر ژنوم الگویی عمدتاً غیر تصادفی وجود دارد.

گری مونرو، یکی از محققان این طرح می گوید: ما همواره جهش را ناشی از رویه ای تصادفی در ژنوم می دانستیم. ولی به نظر می رسد که جهش امری غیر تصادفی است که به نفع هر گیاه رخ می دهد و این یک روش کاملاً تازه برای تفکر در خصوص جهش است.

این تیم با رشد گیاهان در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده، در پی حذف تأثیر غیر تصادفی انتخاب طبیعی بود و اطمینان حاصل کرد گیاهانی که معمولاً در دنیای واقعی زنده نمی مانند به دلیل هیچ جهش منفی از بین نمی فرایند. در میان صدها ژنوم گیاهی، این تیم بیش از یک میلیون جهش را شناسایی کردند که به نظر می رسید به شکلی غیرتصادفی در بخش های خاصی از ژنوم متمرکز شده بودند و حاوی ژن هایی ضروری از جمله ژن هایی بودند که در رشد سلولی و معین ظاهر ژن ها نقش دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1406

به "جهش های تکاملی دی ان ای عمدتاً تصادفی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش های تکاملی دی ان ای عمدتاً تصادفی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید