جزئیات تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، اهرم قوی برای توسعه زیرساخت ها

به گزارش مجله سیاران، امیر امینی در مصاحبه با مهر در خصوص جزئیات اجرای صندوق توسعه حمل و نقل، گفت: ما برای توسعه زیربناها و ناوگان در بخش حمل و نقل نمی توانیم بر منابع دولت تکیه کنیم. از سویی دیگر هم منابع بانکی ما محدود است و امکان تامین تمامی منابع از این محل را نداریم.

جزئیات تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، اهرم قوی برای توسعه زیرساخت ها

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی یا سرمایه گذاری از محل نقدینگی هم اعتماد سازی قوی نیاز دارد، افزود: ما باید اهرمی داشته باشیم که سرمایه گذاری ها را ضمانت کند و اگر اهرم در اختیار دولت باشد که ضمانت لازم را بدهد و به طور مداوم به منابع و سرمایه اضافه کند، این سرمایه در جهت توسعه حمل و نقل و ناوگان به کار می رود و همه انواع شقوق حمل و نقل دولتی و خصوصی به این صندوق اعتماد می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در این صورت سرمایه گذاران، آورده را به عنوان اضافه بر اهرم دولت به این صندوق تزریق می کنند، ادامه داد: ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل یک مدیریت دارایی است، چرا که می توان عوارضی که به صورت پراکنده در کشور دریافت می شود، به اضافه درآمد سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی را در این صندوق آورد.

امینی افزود: اگر درآمدهای حوزه حمل و نقل را در این صندوق انباشته کنیم، اهرم قوی برای توسعه حمل و نقل در یک بازده 7 تا 10 ساله خواهیم داشت. در غیر اینصورت، حمل و نقل به زودی نمی تواند سرویس دهی لازم را به سایر بخش ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل به بخش های مختلف مانند گردشگری و کشاورزی خدمات دهی می کند، گفت: هرچه منابع بیشتری وارد این صندوق شود، خدمات دهی به سایر بخش ها بهتر می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه اصول صندوق بر این مبنا است، گفت: ما می خواهیم با تجمیع درآمدهایی از محل عوارض و یا سایر موارد اهرمی ایجاد کنیم که سایر بخش ها هم برای ورود به این صندوق تشویق کنیم.

امینی در خصوص پیش بینی تزریق منابع اعتباری به این صندوق، ادامه داد: اگر خوشبینانه نگاه کنیم، در ابتدا می توانیم 10 تا 12 هزار میلیارد تومان برای صندوق فراهم کنیم اما معتقدم که با هزار تا دو هزار میلیارد تومان شروع خوبی داریم.

وی با اشاره به تامین منابع این صندوق از محل عوارض، گفت: در دنیا غیر از عوارض، راهکار دیگری برای توسعه حمل و نقل وجود ندارد زیرا پروژه های زیربنایی حمل و نقل گران و دیربازده است که هیچ سرمایه گذاری بدون اهرم دولت نمی تواند وارد این حوزه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید از سه عوارض سوخت، خودرو و جاده برای این صندوق استفاده کنیم، افزود: اگر برای این سه عوارض برنامه ریزی داشته باشیم، منابع صندوق را پایدار خواهیم کرد.

امینی در خصوص اینکه آیا این صندوق به زودی راه اندازی می شود، گفت: اینکه این تمایل در قوه مجریه و مقننه وجود دارد یا نه موضوع دیگری است اما معتقدم که اجرای صندوق ضروری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 191

به "جزئیات تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، اهرم قوی برای توسعه زیرساخت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل، اهرم قوی برای توسعه زیرساخت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید