تور ارزان استرالیا: پل بندرگاه سیدنی، اصلی ترین جاذبه سیدنی
به گزارش مجله سیاران، آشنایی با پل بندرگاه سیدنی
شهر سیدنی نماد کشور استرالیا ست و جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود پنهان نموده است. یکی از اصلی ترین این جاذبه ها پل فلزی بندرگاه این شهر است که پنجمین پل قوسی دنیا به شمار می رود. با خبرنگاران همراه باشید تا در زیر به ذکر ویژگی ها و خصوصیات این پل بپردازیم.
با تور ارزان استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.
هاربر بریج یا پل بندرگاه سیدنی در رده پل های فلزی واقع شده است و از قطعات بزرگ فولاد ساخته شده و با 49 متر عرض به عنوان پنجمین پل قوسی دنیا شناخته می گردد. همین ویژگی قوسی بودن سبب شده است که ساکنان سیدنی نام پل چوب رختی به آن بدهند. ساخت پل از سال 1923 بر روی بندرگاه سیدنی شروع شد. این پل قرار بود حومه شمال سیدنی را به منطقه تجاری مرکز شهر متصل نماید. هر دو در بندرگاه سیدنی قرار دارند.
در ابتدا در سال 1916 دکتر جان بردفیلد طرح جامعی برای ساخت پل بیان کرد. اما به علت وقوع جنگ دنیای اول، ساخت پل به تعویق افتاد. بنابراین از سال 1923 مراحل عملی ساخت پل به وسیله دکتر جان بردفیلد و یک شرکت بریتانیایی شروع شد و بعد از حدود 10 سال یعنی در 19 مارس 1932 با حضور وزیر وقت (ژاک لانک)، شهردار سیدنی و دیگر مسئولان محلی این پل افتتاح شد و به و بهره برداری رسید. قبل از افتتاح پل، برای تست استحکام پل، 96 لوکوموتیو را بر روی آن قرار دادند و پس از اطمینان از استحکام پل، آن را افتتاح نمودند. تا سال 1967 این پل بلندترین سازه شهر سیدنی بود. پس از مدتی سازندگان آن، دریافتند که پل باویون که در 15 نوامبر 1931 در ایالات متحده آمریکا افتتاح شده است، 700 میلی متر طولانی تر از پل بندرگاه سیدنی است. این حقیقتی بود که به طور کلی کسی از آن خبر نداشت. 50 سال بود که میلیون ها کودک استرالیایی در مدارس سیدنی آموخته بودند که پل بندرگاه سیدنی طولانی ترین پل قوسی شکل دنیا است.
این خط ارتباطی با طول هزار و 149 متر با عرض 49 متر نقش حیاتی و مهمی را در سیستم حمل و نقل کشور ایفا می کرد و روزانه بیش از 200 هزار اتومبیل روی این پل تردد می کردند. حداکثر ارتفاع پل اسکله سیدنی 134 متر، فاصله سطح تا سطح آب دقیقا 49 متر و طول دهانه قوس اصلی آن 503 متر می باشد
ساخت پل بندرگاه سیدنی همزمان با ساخت راه آهن زیرزمینی سیدنی رخ داد. از این جهت پل، دو خط ریلی برای عبور قطار دارد که هر دو به ایستگاه راه آهن وینیارد متصل می شوند. دوسوی پل به گذرگاه عابر پیاده و دوچرخه و بقیه سطح پل به شش خط برای عبور خودرو اختصاص یافته است. به منظور جلوگیری از پوسیدگی ، پل سیدنی هرچند سال یکبار به طور کامل رنگ آمیزی می گردد که کاری سخت و طولانی است. برای رنگ آمیزی پل به 272000 لیتر رنگ احتیاج است.
برای رسیدن به این شاهکار مهندسی و معماری مسیرهای زیادی وجود دارد اما یکی از محبوب ترین آنها BridgeClimb است که فرصتی برای صعود به بالای پل را به افراد می دهد. از سال 1998 این امکان برای گردشگران فراهم شده است و هزینه آن بسته به زمان صعود متغیر است. بنابراین اگر در سلامت کامل هستید و از ارتفاع هراسی ندارید حتما BridgeClimb را تجربه کنید. برای رسیدن به بالاترین نقطه باید 1332 پله را طی کنید و در ازای بازدید و صعود از این پل به شما یک مدرک صعود از پل و کلاهی با آرم bridge climb نیز اهدا خواهد شد.
گردشگران برای پیاده روی بر روی پل باید بلیط تهیه کنند که قیمت بلیط بسته با زمان استفاده (طلوع آفتاب، روز، غروب آفتاب و شب) فرق دارد. بر این اساس، گرانترین قیمت مربوط به طلوع آفتاب و ارزانترین آن برای شب است. پل بندری سیدنی به همراه سالن اپرای سیدنی که در سوی دیگر بندرگاه قرار گرفته است دو تصویر نمادین شهر سیدنی می باشند که قطب گردشگری این شهر به حساب می آیند.
منبع: الی گشت