ترم تازه تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه خواهد بود؟

به گزارش مجله سیاران، دانشگاه آزاد هم مانند دیگر دانشگاه ها در آخرین روز از مرداد ماه سال جاری، تقویم آموزشی خود را منتشر کرد تا بر اساس آن دانشجویان بتوانند در زمان معین شده اقدام به انتخاب واحد و حضور در کلاس های مجازی نمایند.

ترم تازه تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، کرونا هنوز برای خودش جولان می دهد و فرایند واکسیناسیون در کشور هم هرچند تا حد زیادی از سرعت توسعه کرونا کاسته، ولی هنوز راه زیادی برای مهار کامل این ویروس مانده. از طرف دیگر تنها چند هفته و بلکه چند روز به آغاز ترم نو دانشگاه ها زمان به جای مانده و اظهارنظر های گاه و بیگاه مسئولین درباره چگونگی بازگشت دانشجویان باعث سردرگمی بیشتر آن ها شده است. در این میان همه زیرنظام های آموزش عالی از مدت ها پیش، طوری برنامه ریزی کردند که ترم نو را با هم مانند ترم های گذشته به صورت غیرحضوری برگزار نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی هم مانند دیگر دانشگاه ها در آخرین روز از مرداد ماه سال جاری، تقویم آموزشی خود را منتشر کرد تا بر اساس آن دانشجویان بتوانند در زمان معین شده اقدام به انتخاب واحد و حضور در کلاس های مجازی نمایند.

آغاز ترم دانشگاه آزاد از چه زمانی خواهد بود؟

بر اساس تقویم اعلامی از سوی مسئولین دانشگاه آزاد، دانشجویان تا 25 شهریور ماه مهلت دارند تا انتخاب واحد خود را کامل نمایند تا از 27 ماه مجاری در کلاس های آموزش مجازی حضور پیدا نمایند. البته مهلت یک هفته ای از 3 تا 10 مهر ماه هم برای حذف و اضافه آن ها معین شده است. هر چند هنوز معین نیست که شرایط برای خاتمه ترم چگونه خواهد بود و بالاخره فرایند واکسیناسیون این اجازه را به دانشگاه ها می دهد که امتحانات را به صورت حضوری برگزار نمایند یا خیر، اما دانشجویان رشته های غیرپزشکی این دانشگاه تنها تا 16 دی ماه و دانشجویان گروه های پزشکی تا 23 دی ماه به کلاس های درس می فرایند، بعد از آن بازه زمانی امتحانات رشته های غیرپزشکی از 18 تا 30 دی ماه و گروه های پزشکی هم از 25 دی ماه تا 7 بهمن ماه خواهد بود.

نکاتی که دانشجویان پزشکی نباید فراموش نمایند

در این میان دانشجویان رشته های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی باید مسائل مربوط به دوره کاروزی را هم مدنظر قرار دهند؛ چرا که طبق ابلاغیه دانشگاه آزاد اسلامی دوره کارورزی رشته پزشکی، 18 ماهه است که شرط اصلی برای آغاز آن، قبولی در آزمون جامع پیش کارورزی خواهد بود، آزمونی که معمولا در دو نوبت مهرماه و فروردین ماه هر سال برگزار می گردد. بعلاوه دوره کارآموزی نظام قدیم و نو رشته پزشکی به ترتیب به مدت 20 و 21 ماه بوده که آغاز دوره در دو نوبت مهرماه و فروردین ماه هر سال است. در این میان آغاز دوره مقدمات بالینی هم تنها بعد از قبولی در آزمون جامع علوم پایه آغاز می گردد و این آزمون هم مانند دیگر آزمون ها در مهر و فروردین ماه هر سال برگزار خواهد شد.

هر چند دانشگاه آزاد اسلامی مانند دیگر دانشگاه ها از پیش تقویم آموزشی خود را منتشر و پیش فرض را هم تداوم آموزش مجازی گذاشته است، اما پیگیری های خبرنگار ما از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی برای اطلاع از نحوه آغاز ترم نو دانشگاه بی نتیجه ماند و معین نیست اظهارنظر های وزیر بهداشت مبنی بر دایر شدن کلاس های درس از 15 مهر ماه شامل حال واحد های دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد یا خیر. از طرف دیگر شرایط دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه هم با توجه به صحبت های وزیر علوم مبنی بر اینکه این قشر از دانشجویان می توانند به صورت حضوری به دانشگاه ها بفرایند، هم فعلا معین نیست.

واحد های دانشگاه آزاد تابع مجوز های ستاد ملی مقابله با کرونا

با این حال حسین یونسی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال امروز در مصاحبه با یکی از رسانه ها گفته بود واحد های دانشگاه آزاد اسلامی تابع مجوز های ستاد مقابله با کرونا در هر استان هستند؛ از این رو اگر شرایط کرونا قرار باشد به همین روال باشد، مجبور هستیم ترم نو را به صورت غیرحضوری دنبال کنیم؛ در غیر این صورت شرایط برای حضوری شدن یا ترکیبی داریم. با این حال تا امروز بخشنامه ای برای حضوری شدن کلاس ها دریافت نکرده ایم و دلیلش هم عدم اتمام واکسیناسیون اساتید و دانشجویان است.

به گفته او اگر شرایط حضوری گردد هم بدان معنی نیست که همه واحد ها کلاس ها را به صورت کاملا حضوری برگزار نمایند، بلکه باتوجه به شرایط شهرها، هر واحد می تواند به صورت حضوری یا ترکیبی دنبال کند. قطعا درصورت ابلاغ حضوری شدن دانشگاه ها بازهم برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل ها، ترجیح می دهیم کلاس ها را به صورت ترکیبی دایر کنیم.

سامانه های برخط دانشگاه آزاد اسلامی برای تداوم آموزش مجازی

یکی از نکات قابل توجه درباره دانشگاه آزاد اسلامی وجود سامانه های مختلف مانند دان برای پیش برد برنامه دانشجویان در بستر فضای مجازی است. دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی سامانه هایی مانند آموزشیار و دان در گذشته توانست بار اصلی برگزاری کلاس های مجازی را از دوش واحد ها بردارد و نکته مهم درباره این سامانه ها هم گستره کشوری آن ها است. در اصل دانشگاه آزاد از امروز با استفاده از سامانه دان امکان برگزاری آزمون های خاتمه ترم را در اختیار دارد و با توجه به تجربه دانشجویان در استفاده از این سامانه، طبیعتا ترم نو مسائل کمتری برای ارزیابی دانشجویان وجود خواهد داشت. سامانه آموزشیار هم از دیگر سامانه های دانشگاه آزاد اسلامی برای پیشبرد برنامه های آموزشی در ایام کرونا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1212

به "ترم تازه تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترم تازه تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید