تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها

به گزارش مجله سیاران، دکتر علی وطنی مجری پروژه ملی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: در این پروژه با بهینه سازی مصرف انرژی گام های مؤثری برداشته شد و شرکت های فعال در حوزه خدمات انرژی فراخوانده شدند تا محصولات خود را فراوری نمایند و از آنها در ساختمان های پایلوت پروژه استفاده کنیم.

تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

وی با بیان اینکه کاهش انتشار دی اکسید کربن در نتیجه صرفه جویی انرژی یکی از دستاوردهای اجرای این پروژه است، بیان نمود: با این اقدام حدود 15 فناوری مرتبط با بهینه سازی انرژی و انرژی های تجدیدپذیر در ساختمان تجاری سازی شد و به بهره برداری رسید و این فناوری ها در ساختمان های پایلوت پروژه مورد استفاده قرار گرفتند.

مجری ملی پروژه بین المللی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان تاکید نمود: پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان ها با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد، تسهیلات جهانی محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست.

وطنی با اشاره به بعضی نتایج این طرح گفت: صرفه جویی متوسط 25 درصدی در مصرف گاز از دستاوردهای اجرای این پروژه به شمار می رود که در یکی از ساختمان های پایلوت، این کاهش به 32 درصد در مصرف گاز هم رسیده است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال 2016 فعالیت خود را شروع کرد، گفت: پروژه از سه بخش اصلی تشکیل شده که بازبینی و بازنگری قوانین بخش نخست آن است تا در نهایت یک سامانه ملی ایجاد و در تمامی مدل های بازار و اطلاعات ساختمان ها پایش گردد؛ در بخش دوم راهکارهای بهبود سیستم های گرمایشی به همراه انرژی های تجدیدپذیر شامل سیستم آبگرمکن خورشیدی در حدود 400 ساختمان نمونه مسکونی و دولتی- عمومی اجرا می گردد تا بر این اساس بتوانیم بهترین مدل کسب و کار صرفه جویی انرژی و چالش های اجرایی را شناسایی نموده و در راستای حل آنها در سطح کلان و ملی به منظور بهبود مصرف و کارایی انرژی در بخش ساختمان حرکت کنیم. بخش سوم پروژه به آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بهینه سازی در میان مردم و متخصصان می پردازد.

مجری ملی پروژه بین المللی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان با بیان اینکه قرار است این پروژه در شهریورماه 1400 (جون 2021) به اتمام برسد، گفت: در حال حاضر بخش دوم این پروژه در حال اجرا است.

وطنی اضافه نمود: بخش اول این پروژه، خروجی اصلی بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به بهینه سازی انرژی در ساختمان بود که توسط وزارت راه و شهرسازی در همکاری این پروژه انجام و به وزارت کشور و شهرداری های کشور ابلاغ شده است.

اجباری شدن بهینه سازی ساختمان ها از سال جاری

وی با بیان اینکه امیدواریم با تصویب و ابلاغ این مقررات با هدف طراحی و ساخت بهینه ساختمان ها از دیدگاه انرژی، از سال جاری اجباری گردد، گفت: با اجباری کردن این مقررات بهینه سازی انرژی و کاهش احتیاج انرژی در ساختمان های جدیدالاحداث تا 60 درصد امکان پذیر است در حالی که در ساختمان های موجود تنها امکان بهینه سازی انرژی تا 25 درصد وجود دارد.

وطنی گفت: تا به امروز طی این پروژه 300 ساختمان از 400 ساختمان تجاری و مسکونی اجرایی شده است و حدود 45 ساختمان، ساختمان های دولتی و عمومی بودند که این راهکارها در ساختمان های وزارت کار، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و مناطق شهرداری تهران، پیاده سازی شد.

مجری ملی پروژه بین المللی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان با بیان اینکه مجموعاً در 1.5 میلیون متر مربع ساختمان پروژه های پایلوت اجرایی شده است، گفت: با این پروژه مصرف انرژی کاهش می یابد و آلودگی هوا نیز کم می گردد.

وطنی با تاکید بر اینکه شاخص های ارزش گذاری مسکن در آینده میزان مصرف و برچسب انرژی هر ساختمان خواهد بود، گفت: 15 شرکت خدمات انرژی و دانش بنیان فعال در زمینه فراوری تجهیزات کاهش مصرف انرژی در ساختمان اکنون با این پروژه همکاری می نمایند.

مجری ملی پروژه بین المللی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اضافه نمود: بخش سوم این پروژه به بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست ختم می گردد و اگر پروژه یکسال تمام گردد در تهران و در کل ایران به بهره برداری می رسد.

راه اندازی ساختمانی برای دانش بنیان ها با مصرف انرژی صفر

وی در مورد ساختمان نوآوری در حوالی دانشگاه شریف متناسب با این پروژه بهینه سازی انرژی گفت: در نزدیکی دانشگاه شریف ساختمانی در حال تجهیز است که مصرف انرژی آن نزدیک به صفر است.

وطنی گفت: در این ساختمان مجموعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها مستقر می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1051

به "تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز ساختمانی با مصرف انرژی صفر برای استارت آپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید