تئاتر خیابانی، ویترینی برای جشنواره ها

به گزارش مجله سیاران، دهقانی کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: حضور در جشنواره ها به تئاتر خیابانی کمک می کند.

تئاتر خیابانی، ویترینی برای جشنواره ها

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

علیرضا دهقانی کارگردان و نویسنده تئاتر در گفتگو با خبرنگار گفت: مشکل تئاتر خیابانی دلایل عمده و متعددی دارد. نخست آنکه تئاتر خیابانی نیز باید همچون تمامی ژانر های دیگر از نظر تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. معزلی که نه تنها تئاتر خیابانی بلکه تمام جامعه تئاتر را دچارِ خود کرده که نشانه عدم دانش، آگاهی و علم مورد نیاز است.

وی درباره شرایط ورود افراد به حوزه تئاتر اظهار کرد: متاسفانه فیلتری برای ورود به عالم تئاتر تعریف نشده است. امروزه هرکس بر طبق علاقه ذاتی خود و بدون گذراندن دوره های پیش نیازی که لازمه فراگیری هنر تئاتر است به طرق مختلف، گاه از روی ضوابط، گاه به صورت سفارشی و یا خانوادگی وارد این عرصه می گردد.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: کیفیت در هر رشته و تخصصی در گرو دانش متناسب با آن تخصص است. در غیر این صورت بدیهی است تئاتر خیابانی تبدیل به هنری می گردد که سالیان متمادی در جا می زند و راستا کمال و ترقی را طی نخواهد کرد.

وی با اشاره به تکراری بودن سبک تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: هنوز سوژه ها، ایده ها و سبک های منسوخ 20 سال پیش در تئاتر خیابانی تکرار می گردد؛ بنابراین شیوه عالی و متعالی تئاتر را که ارتباطی بی نظیر با تماشاگر برقرار می کند را بی رونق کرده است.

دهقانی درباره نوآوری در تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: از طرفی گاهی نوآوری و سنت شکنی، تجربه های نو و نگاه جدید از سوی مسئولان مورد بی مهری قرار می گیرد؛ بنابراین عرصه را برای تجربه های نو بر مشتاقان این رشته تنگ می کند. البته از نظر برخی از همین مسئولان نمایش های خیابانی خارجی که به کشور دعوت می شوند و نسبت به نوآوری های هنرمنان تئاتر خیابانی خودمان چیز زیادی برای گفتن ندارند یکباره مورده توجه همان مسئولان قرار می گیرند. به اصطلاح مرغ همسایه همیشه غاز است!

وی در ادامه از دیگر مسائل تئاتر خیابانی گفت: معزل دیگر عدم امکان اجرا به صورت متوالی است. اجرا های گاه و بیگاه تئاتر خیابانی ارتباط مخاطب را با اجرا قطع می کند. نمی توان به هنری به عنوان تئاتر در فضای باز یا تئاتر محیطی که ما آن را تئاتر خیابانی می خوانیم، شیوه ای از تئاتر اطلاق کنیم در حالیکه مکانی ثابت و اجرای دارای تداوم ندارند.

این نویسنده تئاتر درباره نیاز های تئاتر خاطر نشان کرد: اختصاص فضا هایی به صورت مداوم و همیشگی به تئاتر خیابانی، اختصاص ردیف بودجه مناسب از طرف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امکانات مورد نیاز و خاص اجرا در فضای باز امری بدیهی برای داشتن عنوانی به نام تئاتر خیابانی است.

وی درباره جایگاه تئاتر خیابانی در جشنواره ها عنوان نمود: جشنواره های تئاتری یکی از متولیان تئاتر خیابانی هستند. در هر رویداد جشنواره ای بخشی به این شیوه از نمایش تعلق می گیرد که به حیات تئاتر خیابانی کمک می کند. البته در بیشتر موارد به عنوان ویترین جشنواره ها و رویداد های هنری کشور نیز مورد حمایت قرار می گیرند.

دهقانی در پاسخ به سوال چه کسی وظیفه حمایت از تئاتر خیابانی را دارد تاکید کرد: دفتر تئاتر خیابانی به عنوان نماینده مدیرکل هنر های نمایشی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دیگر شهر های کشور، وظیفه اصلی حمایت از تئاترخیابانی را بر عهده دارند.

وی در باب منزلت تئاتر خیابانی و صحنه ای شرح داد: انواع تئاتر منزلتی یکسان و برابر با یکدیگر دارند. چرا که هر کدام از آن ها بر اساس نیاز مخاطب خاص طراحی و اجرا می شوند. آنچه موجب می گردد گاهی منزلت شیوه ای از اجرا زیر سوال برود برخورد خود اصحاب همان شیوه خاص و همچنین ارزش گذاری خود مسئولان مربوطه است.

دهقانی اضافه کرد: اگر تئاتر خیابانی همچون دیگر شیوه ها در انتخاب ایده متن بازیگر و ... شیوه نامه صحیح و اصولی را رعایت کند. همچنین در اجرا نیز نظم و انضباطی که اساس تئاتر را تشکیل می دهد رعایت گردد و سازمان های مربوطه نیز احترام در خور این شیوه را برای مجریان و مخاطبان قائل شوند بی شک تئاتر خیابانی نیز جایگاه برحق خود را خواهد یافت.

  • چرا کمبود سالن، فرصتی برای تئاتر خیابانی نباشد؟

این کارگردان تئاتر درباره تفاوت بازیگری در تئاتر خیابانی و صحنه ای اظهار کرد: تفاوت بازیگری در تئاتر خیابانی با دیگر شیوه ها در داشتن فاکتور هایی بیشتر در بازیگری نیست. فاکتور های بازیگری تعیین و قابل تعریف است. کما اینکه در همه شیوه ها بازیگر باید آموزش دیده و با دانش کافی پا بر صحنه بگذارد.

وی ادامه داد: در تئاتر خیابانی فاکتور هایی تعیین اجرا در فضای باز نیز به وظایف بازیگر اضافه می گردد؛ از جمله آمادگی روانی و حساسیت های عصبی در بروز واکنش هایی مناسب با اتفاقات فضای باز و چیز هایی از این دست که به اصطلاح بداهه گویی در لحظه برخورد با گفتار و عمل مخاطبین این تئاتر ها در فضای باز و خیابان است.

دهقانی درباره بودجه اختصاص یافته به تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: از میزان بودجه اختصاص یافته اطلاعی ندارم، اما در اجرا های خیابانی متولیان اجرا های خیابانی از طرف دفتر تئاتر خیابانی به عنوان نماینده مدیریت کل هنر های نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری ها و همچنین دبیرخانه جشنواره ها به گروه های اجرایی مبالغی تحت عنوان کمک هزینه پرداخت می گردد که مبلغ ثابتی ندارند و بستگی به نظر کارشناسان بازبین مدیریت کل نمایشی یا سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دبیرخانه جشنواره ها کارشناسی و تعیین می گردد. همچنین به تعداد عوامل اجراکننده نمایش ها و کیفیت خوده اثر هنری بستگی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1095

به "تئاتر خیابانی، ویترینی برای جشنواره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر خیابانی، ویترینی برای جشنواره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید