آشنایی با علل بی قراری نوزاد در خواب

به گزارش مجله سیاران، اگر نوزاد شما خواب پیوسته شبانه ندارد و مدام با گریه از خواب بیدار می شود، آگاهی از علت بی قراری او در خواب و راه حل های آن برای شما راه گشا خواهد بود.

آشنایی با علل بی قراری نوزاد در خواب

دلیل های بی قراری نوزاد در خواب

از علل رایج بی قراری نوزاد در خواب، موارد زیر است:

پوشکش خیس است و نیاز به تعویض دارد.

گرسنه است. نوزادان نیاز به 2 تا 3 نوبت شیردهی شبانه دارند.

نفخ دارد و نیاز دارد گاز معده اش خارج شود. نوزاد را روی شانه به صورت عمودی قرار دهید و با ماساژ یا ضربه های آرام به خروج گاز معده او کمک کنید.

بدن بچه خیلی سرد یا خیلی گرم است. تعداد لایه های لباس او را با توجه به دمای بدنش کم یا زیاد کنید.

محیط خواب او خیلی پر نور است. سعی کنید در اتاق نوزاد تاریکی مطلق حاکم باشد.

غذایش سنگین بوده است. در مورد نوزادان شیرخشکی، حتما از دستورالعمل روی جعبه شیر خشک برای تهیه شیر استفاده کنید و شیر غلیظ تری تهیه نکنید.

نیاز به آغوش شما دارد. او را در آغوش بگیرید و لالایی بخوانید تا آرامش پیدا کند.

می خواهد دندان در بیاورد. در صورت تجویز پزشک دوز مناسبی از قطره استامینوفن به او بدهید.

پاسخ به سوالات متداولاگر نوزادتان شب ها نمی خوابد و در پی راه حلی برای خواب پیوسته شبانه نوزاد می شد، با ما همراه شوید. به برخی از سوالات پرتکرار در زمینه خواب نوزادان در ادامه پاسخ داده شده است.

1. نوزادم تنها در آغوش من می خوابد، برای تغییر این شرایط چه کاری باید انجام دهم؟بسکمک از پدر و مادر ها این مشکل را دارند که نوزاد تنها در آغوش آن ها به خواب می رود و هنگامیکه می خواهند او را در تخت یا گهواره بگذارند، گریه می کند. در حدود 4 تا 6 هفتگی این رفتار در نوزادان کاملا طبیعی است. نوزادان نیاز دارند که تماس جسمی (پوستی) با پدر و مادر خود داشته باشند تا احساس آرامش کنند و به خواب فرایند.

در آغوش کشیدن نوزاد گریانی که از خواب پریده است، موجب آرامش یافتن و به خواب رفتن دوباره او می شود. همچنین قنداق کردن نوزاد هم به او آرامش می دهد. یک پارچه نخی نازک دور نوزاد بپیچید (سفت نبندید که نوزاد اذیت شود) و فضایی برای حرکت پا هایش در نظر بگیرید.

همچنین چگونگی شیر خوردن نوزاد را بررسی کنید و اینکه آیا ارتباطی میان نحوه تغذیه کودک (یعنی مکیدن یا بلعیدن سریع شیر یا خوردن آرام و با وقفه) و رفتار او هنگام ناراحتی وجود دارد یا خیر.

2. نوزادم فقط 40 دقیقه در روز چرت می زند، اما تمام شب را می خوابد. چه کار کنم تا نوزادم در طول روز بیشتر بخوابد؟ در 4-5 ماهگی، چرخه خواب و بیداری نوزاد شامل دو مرحله خواب عمیق (آرام) و خواب سبک (فعال) است. یک چرخه خواب حدود 30 تا 50 دقیقه است و پس از آن نوزاد می تواند از خواب بیدار شود. معمولا نوزادان در این سن پس از 30-40 دقیقه خواب، بیدار می شوند. راه های مختلفی برای خواباندن دوباره نوزاد وجود دارد؛ زدن ضربه های آرام به پشت نوزاد، گفتن هیشششش، تکان دادن گهواره و نوازش کردن، موجب آرام شدن

نوزاد می شود. اگر این روش ها موثر نبود، نوزاد را در آغوش بگیرید تا آرام شود و دوباره به خواب رود.

3. چه روش هایی موجب بهتر خوابیدن نوزاد در شب می شود؟ از حدود 6 - 7 ماهگی، نوزادم شب ها بیشتر از خواب بیدار می شود و بدون تکان دادن

به خواب نمی رود. چه کار کنم که نوزادم شب ها بهتر بخوابد؟بیدار شدن شبانه در میان نوزادان در این سن بسیار شایع است، زیرا نوزاد نسبت به مرحله خواب سبک خود آگاه می شود. به همین دلیل بهتر است نوزاد را در قنداق یا کیسه خواب بدون کلاه بخوابانید. می توانید روش های دیگر را هم امتحان کنید:

به آرامی با نوزاد صحبت کنید و او را در آغوش بگیرید.

وقتی نوزاد خواب آلود شد، او را روی تخت یا گهواره اش بگذارید.

با صدای هیششششش، زدن ضربه های آرام به پشت او و تکان دادن گهواره او را آرام کنید.

وقتی که نوزاد آرام شد، از تخت فاصله بگیرید یا از اتاق خارج شوید، اما اگر نوزاد بیدار شد یا بی قراری کرد، مراحل 1 تا 3 را تکرار کنید.

4. نوزاد من قبلا شب ها خوب می خوابید، اما به تازگی شب ها از خواب بیدار می شود و جیغ می کشد. چه باید کرد؟این اتفاق هم در میان نوزادان بسیار رایج است، زمانی که نوزادان شروع به حرکت می کنند یا با گرفتن نرده های تخت می ایستند، شب ها بیشتر بیدار می شوند. نوزادان در این سن صدای شما را می شنوند و حرف های شما را می فهمند. می توانید در این مواقع با صدایی آرام به او بگویید: الان وقت خوابه، بخواب عزیزم و او را هدایت کنید تا بخوابد.

5. من ساعات زیادی پیش از خواب مشغول آرام کردن نوزادم هستم، چه کار کنم تا زودتر به خواب رود؟آیا نوزاد سرحال و خندان است یا بی قرار و ناراحت؟ اگر سرحال و خندان است که هیچ، اما اگر جیغ می کشد و بی قراری می کند، بررسی کنید که چه مسئله ای دارد. از روشی که نوزاد به آن عادت دارد، برای آرام کردن او استفاده کنید. اگر نوزاد نیاز به یادگیری زمان خواب دارد، یک برنامه روتین خواب برایش تعریف کنید که شامل غذا خوردن، حمام کردن (یا دستشویی رفتن)، مسواک زدن، قصه گفتن، بوس، بغل و رفتن به تختخواب باشد.

اینگونه نوزاد شما الگوی خوابیدن را در فکر می سپارد و به تدریج به صورت اتوماتیک به آن عمل می کند. برای برقراری روتین خواب (برای خواب روز یا شب) یک بازه زمانی کافی را در نظر بگیرید و نیاز های جسمی نوزاد را هم برآورده کنید.

6. کودک نوپای من هر روز ساعت 5 صبح بیدار می شود. چه کار کنم تا کمی بیشتر بخوابد؟بیداری زودهنگام بچه ها مساله رایجی است که حل آن کمی چالش برانگیز است. این مشکل معمولا با بزرگ تر شدن کودک و کاهش زمان چرت های روزانه برطرف می شود. راه حل های زیر را هم در نظر بگیرید :

می توانید به کودک یاد دهید که چگونه خود را آرام کند تا دوباره به خواب برود.

اوایل صبح دمای بدن در کمترین حالت خود قرار گرفته است، بنابراین مطمئن شوید که به میزان کافی گرم است.

مدتی زمان می برد تا بچه ها به خواب صبحگاهی عادت کنند، بنابراین بهتر است اهداف واقع بینانه داشته باشید و تکنیک های آرام کردن و خواباندن مجدد نوزاد را تمرین کنید.

7. نوزاد تازه متولد شده من تقریبا تمام روز را گریه می کند. روش های گوناگونی را امتحان کرده ام و بی تاثیر بوده اند. چه کار کنم که کمی در در

روز بخوابد؟این مشکل در میان پدر و مادر هایی که نوزاد تازه متولد شده دارند، مشترک است. گریه های بی وقفه و آرام نشدن در طول روز، یکی از ویژگی های نوزادان و بخشی از فرایند رشد آنهاست. هنگامی که نوزاد به سه ماهگی می رسد، این مسائل به تدریج برطرف می شود. پیشنهاد ما این است که از کمک دوستان و خانواده در نگهداری و آرام کردن نوزاد استفاده کنید. همچنین تکان دادن نوزاد در آغوش، زدن ضربه های آرام به پشت و گفتن هیشششش را امتحان کنید. بیرون رفتن با کالسکه یا ماشین هم کمک کننده است.

در نظر داشته باشید که نگهداری از نوزاد کاری سخت و طاقت فرساست. پس تا جایی که می توانید از کمک همسر، دوستان، آشنایان و دیگر اعضای خانواده استفاده کنید.

8. به تازگی فرزند دومم متولد شده، در این مدت پسر 3 ساله ام مدام شب ها از خواب می پرد و بدخواب می شود. چه توصیه ای می کنید؟ورود نوزاد نو به خانواده موجب بروز تغییرات زیادی می شود، به ویژه برای خواهر و برادر بزرگترش. ممکن است 6 ماه طول بکشد تا بچه ها بزرگتر به حضور نوزاد نو عادت کنند. در این زمان بایستی توجه کافی به فرزند بزرگتر داشته باشید و زمان هایی را تنها به او اختصاص دهید. همچنین می توانید از کمک کودک در نگهداری از نوزاد استفاده کنید (برای مثال هنگام تعویض پوشک، آماده کردن شیرخشک یا حمام کردن). قوانین و خط قرمز های مشخصی در رفتار با نوزاد برای کودک بزرگتر مشخص کنید که برای او کاملا مفهوم باشد.

9. نوزادم ترجیح می دهد در آغوش من باشد و همانجا به خواب می رود. آیا با انجام این کار او را لوس می کنم؟نوزادان تازه متولد شده دوست دارند در آغوش پدر و مادر خود باشند. این کار موجب تقویت پیوند عاطفی میان آن ها می شود. نوزادان در حال رشد، نیازمند تماس پوستی و آغوش والدین خود هستند. به ویژه اگر نوزاد دچار ناراحتی یا مسئله ای باشد، در آغوش گرفتن موجب آرامش او می شود. نگران لوس شدن نوزادتان نباشید و او را با اشتیاق در آغوش بگیرید. برای بهبود چرخه خواب و بیداری، برنامه غذا خوردن، بازی کردن و خوابیدن را برای او تکرار کنید.

10. نوزاد من به سختی به خواب می رود، آیا می توانم از شیشه شیر برای خواباندن او استفاده کنم؟در ابتدا باید بگوییم که بسکمک از نوزادان ساعاتی در روز (از یک تا سه ساعت) را به گریه و بی قراری می گذرانند. معمولا دادن شیشه شیر به نوزاد در این شرایط موثر نیست و حتی موجب گریه بیشتر او می شود. در این شرایط بهتر است به یک مشاور شیردهی مراجعه کنید تا او شرایط شیردهی را بررسی کند و نوزاد را وزن کند. اگر نوزاد به میزان کافی وزن اضافه نکرده باشد، او راه حل هایی برای افزایش شیر به شما ارائه می دهد.

افزایش دفعات شیردهی، دوشیدن کمی شیر قبل از شروع شیردهی، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی موجب افزایش تولید شیر مادر می شود.

از سویی دیگر ممکن است مشکل در روشی باشد که شما نوزاد را می خوابانید. برای او توضیح دهید که چگونه نوزاد را می خوابانید (برای مثال نوزاد را قنداق می کنید، در زمان خاصی می خوابانید و...). ممکن است مشاور از شما بخواهد به پزشک مراجعه کنید تا دلیل بی قراری نوزاد پیش از خواب مشخص شود. اگر مشکل پزشکی خاصی وجود نداشته باشد، می توانید امیدوار باشید که گریه های پیش از خواب نوزاد در حدود 5 ماهگی کاهش یابد.

11. چرا نوزاد من مثل دیگر نوزادان شب ها نمی خوابد؟ من واقعا احساس درماندگی می کنم.متغیر های زیادی در الگوی خواب نوزادان وجود دارد. هیچ دو نوزادی شبیه به هم نیستند. بی قراری نوزاد در خواب و یک یا دو بار بیدار شدن در طول شب برای بسکمک از نوزادان کاملا طبیعی است. البته به این معنا نیست که شما هرگز خواب راحتی نخواهید داشت. بهتر است از دیگر مادران بپرسید که منظور از اینکه نوزاد آن ها تمام شب را می خوابد چیست؟ شاید بشنوید که آن ها قبل از نیمه شب و ساعت 4 تا 5 صبح بیدار می شوند و به نوزادشان شیر می دهند.

12. آیا روش گریه تا خواب (cry-it-out) و گریه کنترل شده (controlled crying) را توصیه می کنید؟خیر، پدر و مادر بایستی بتوانند علایم و نشانه های رفتاری نوزاد را تشخیص دهند و از صدا و شدت گریه او پی به مشکلش ببرند. نوزاد پیش از یک سالگی نیاز به آغوش گرم پدر و مادر برای آرامش یافتن دارد. اگر با بی قراری نوزاد در خواب روبرو شدید، او را در آغوش بگیرید و بررسی کنید که چه نیازی دارد. گرسنه است؟ نیاز به تعویض پوشک دارد؟ دچار نفخ شده یا تنها آغوش شما را می خواهد.

این روش ها سال 1980 ابداع شدند، اما تحقیقات نو در زمینه بهداشت روانی نوزادان نشان داده است که شیوه های مؤثرتری برای رفتار با نوزادان و آموختن رفتار خوب به آنان وجود دارد. پاسخگویی به نیاز نوزاد که با گریه او اعلام می شود، به نوزاد این احساس را می دهد که دنیا جای امنی است و رفاه او تامین می شود. از سویی دیگر بسکمک از والدین این روش را بسیار مناسب تر می دانند، زیرا نیازی نیست تا ساعت ها گریه نوزاد را تحمل کنند.

سخن آخرپس از یک سالگی، اگر باز هم کودک نیمه شب از خواب بیدار می شود، با پذیرایی شبانه، بازی با کودک یا بردن او به تختخواب خودتان به او پاداش ندهید. در غیر این صورت او تصور می کند که کار خوبی انجام می دهد و هر شب این کار را تکرار می کند! به جای آن سعی کنید کودک را آرام کنید و بدون روشن کردن چراغ های خانه، او را به تختش بازگردانید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1268

به "آشنایی با علل بی قراری نوزاد در خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با علل بی قراری نوزاد در خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید