10 شخصیت شرور لایو اکشن های دیزنی؛ از بدترین تا برترین

به گزارش مجله سیاران، به تازگی دیزنی بازسازی لایو اکشن پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid) را در سینماها اکران کرد و مخاطبان از بزرگ و کوچک، فیلم را دیدن کردند. فیلم پری دریایی کوچولو حین ادای دین به انیمیشن اصلی، نسخه ای متفاوت از آن را ارائه می دهد که حاوی نگاه های تازه به شخصیت ها، آهنگ ها و لحظات جادویی و به یادماندنی اش است. میان شخصیت های متعددی که پری دریایی کوچولو دارد و در فیلم نسخه های لایو اکشن شان را می بینیم، یکی از شخصیت ها بیش از دیگران می درخشد. اورسلا ساحره شریر اعماق دریا است که در فیلم پری دریایی کوچولو ملیسا مک کارتی نقشش را بازی می نماید. مک کارتی به قدری خوب در نقش اورسلا ظاهر شده که فیلم را چند پله بالاتر برده و به یکی از برگ برنده های پری دریایی کوچولو و یکی از برترین شخصیت های شرور لایو اکشن های دیزنی تبدیل شده است.

10 شخصیت شرور لایو اکشن های دیزنی؛ از بدترین تا برترین

در بین لایو اکشن های دیزنی شخصیت های شروری داشته ایم که نتوانسته اند به خوبی نسخه انیمیشنی خود ظاهر شوند و به دنبالش از ارزش های فیلم هم کاسته اند. اما اورسلا در پری دریایی کوچولو به آن دسته از شرورهای دیزنی می پیوندد که نه تنها پیروز شده اند انعکاسی مجذوب نماینده و پیروز از نسخه های اصلی باشند، بلکه به لطف بازیگرهای قدری که داشته اند حتی از نسخه های اصلی پیشی گرفته اند و مهم تر از همه، فیلم لایو اکشن خود را حسابی بالا کشیده اند. در ادامه به معرفی 10 نمونه از برترین شخصیت های شرور لایو اکشن های دیزنی می پردازیم.

1. جعفر با بازی ماروان کنزاری - علاالدین (Aladdin)

لایو اکشن علاالدین در سال 2019 منتشر شد. فیلم علاالدین از هر نظر سرتر از انیمیشن اصلی ظاهر شد، از نظر بصری چشم نواز و زیبا بود و از نظر موسیقی و پایکوبی واقعاً جگر آدم را حال می آورد، اما اگر یک جای کار را خراب نموده باشد، چیزی نیست جز شخصیت شرور فیلم. نسخه جاناتان فریمن از وزیر بزرگ در علاالدین مکار، ظالم و وحشت انگیز بود، فریمن در نقش وزیر بزرگ یک شرور تمام عیار و مقتدر بود. اما نسخه ماروان کنزاری از جعفر یا همان وزیر بزرگ، یک شرور دست کم گرفته شده و چاپلوس است که به هیچ وجه ابهت ندارد و حتی ذره ای ترسناک نیست.

لایو اکشن علاالدین در حق یکی از مخوف ترین شخصیت های شرور دیزنی اجحاف می نماید و بسیاری از ویژگی های کلیدی شخصیت جعفر که در انیمیشن باعث درخشیدن او شده بود را دور می اندازد. لایو اکشن علاالدین سعی نموده چهره ای انسانی از جعفر به نمایش بگذارد، به خودی خود چنین کاری اشتباه یا بد نیست، اما این کار باعث شده وزیر بزرگ دیگر به عنوان یک تهدید جدی در فیلم حضور نداشته باشد و به یک شرور ضعیف و بی مایه تبدیل گردد. متأسفانه جعفر در علاالدین به پتانسیلی که داشت و چیزی که لیاقتش بود، نرسید.

2. شیانیانگ با بازی گونگ لی - مولان (Mulan)

مولان یکی از جالب ترین انیمیشن هایی بود که در دوران کودکی دیدیم. با آن اژدهای لاغرمردنی و دختری که تصمیم گرفت به جنگ دشمن برود، همه مان با لحظه های بامزه و حماسی مولان خاطره های خودمان را داریم. لایو اکشن مولان می توانست این خاطره ها را زنده کند، اما درعوض شاهد این بودیم که فیلم مولان تغییرات بزرگی در داستان ایجاد نموده و شباهت چندانی به انیمیشن اصلی ندارد. برای همین هم بیشتر مخاطبان از فیلم لایو اکشن خوش شان نیامد و تا توانستند از فیلم انتقاد کردند. یکی از تغییراتی که در فیلم ایجاد شده بود، اضافه شدن یک جادوگر شیطانی به نام شیانیانگ بود که گونگ لی نقشش را بازی می کرد. در کنار بوری خان، شیانیانگ هم یکی از شرورهای اصلی لایو اکشن مولان است.

لایو اکشن مولان بسیاری از عناصر به یاد ماندنی و مجذوب نماینده فیلم اصلی را حذف کرد تا مولان یک فیلم واقع گرا گردد و حال و هوای تاریخی به خود بگیرد، و بعد یکهو تصمیم گرفت با اضافه کردن شیانیانگ، دوباره فیلم را فانتزی کند. اصلاً با عقل جور درمی آید؟ شیانیانگ شخصیت جالبی است و گونگ لی هم بازی چشم گیری در نقشش ارائه می دهد، اما حضور شیانیانگ در لایو اکشن مولان گیج نماینده است و به هیچ عنوان منطقی نیست.

3. اسکار با بازی چیوتل اجیوفور - شیر شاه (The Lion King)

لایو اکشن شیر شاه به کارگردانی جان فاورو پر از جلوه های بصری زیبا و چشم گیر بود و انتشارش در سال 2019 به پیروزیت مالی بزرگی ختم شد، حتی اگر به مقدار فیلم اصلی نبوده باشد (انیمیشن شیر شاه یکی از پرفروش ترین های کل تاریخ است). صداپیشگان شیر شاه همه از بین ستاره ها و بازیگران محبوب انتخاب شده بودند، چیوتل اجیوفور هم که صداپیشگی شخصیت شرور فیلم، یعنی اسکار را به عهده داشت، یکی از آن ها بود.

اجیوفور انتخاب عالی ای برای نقش اسکار بود و با صدای پرابهت و ترسناکش جان تازه ای به شخصیت اسکار بخشید. نسخه لایو اکشن اسکار در شیر شاه چیزی کم نداشت و حق مطلب را ادا کرد، اما وقتی آن را با انیمیشن شیر شاه در سال 1994 و صداپیشگی جرمی آیرونز مقایسه می کنیم، می بینیم به گرد پایش هم نمی رسد. جرمی آیرونز با اجرای خارق العاده خود در نقش اسکار، این شخصیت را جاودانه کرد. کوشش شجاعانه اجیوفور برای پر کردن جای جرمی آیرونز در لایو اکشن شیر شاه قابل تحسین است، اما اسکاری که در شیر شاه 2019 می بینیم هنوز چند پله ای از اسکار شیر شاه 1994 پایین تر است.

4. ملکه سرخ با بازی هلنا بونهام کارتر - آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)

سال ها قبل از آنکه دیزنی انیمیشن هایش را در قالب فیلم های لایو اکشن بازسازی کند، تصمیم گرفت فیلم لایو اکشنی از آلیس در سزمین عجایب بسازد و یک بار دیگر این اثر به یاد ماندنی را به اقتباسی ضعیف تبدیل کند. لایو اکشن آلیس در سرزمین عجایب تعریفی نیست و ویژگی های خوب زیادی ندارد، اما نمی توان بازی درخشان هلنا بونهام کارتر در نقش ملکه سرخ را انکار کرد. ملکه سرخ بونهام کارتر واقعاً رضایت بخش بود.

بازی بونهام کارتر در نقش ملکه سرخ از نسخه اصلی این شخصیت هم بهتر بود، چرا که به ملکه سرخ فردیت داد و او را از شرورهای مشابه متمایز کرد. ملکه سرخ در فیلم اصلی آلیس در سرزمین عجایب جز تکه کلام تهدیدآمیز و ترسناکش هیچ ویژگی منحصر به فردی نداشت. بونهام کارتر که پیش تر در مجموعه فیلم های هری پاتر ایفای نقش نموده بود، پیروز شد حال و هوای بچگانه ای در نقش ملکه سرخ به فیلم بیاورد و همزمان این شخصیت را خطرناک و رعب انگیز به تصویر بکشد. بونهام کارتر ثابت کرد یک بازیگر خوب در نقش مناسب می تواند حتی فیلم های ضعیف را دیدنیی و ارزشمند کند.

5. شیر خان با بازی ادریس البا - کتاب جنگل (The Jungle Book)

کتاب جنگل به کارگردانی جان فاورو تا به امروز یکی از برترین لایو اکشن های دیزنی است. لایو اکشن کتاب جنگل پیروز شد جادوی فیلم اصلی را حفظ کند و همزمان معنا و عمق تازه ای به داستان بدهد. در کتاب جنگل ادریس البا صداپیشگی شیر خان را به عهده دارد، ببر کینه جویی که همچنان یکی از مخوف ترین شخصیت های شروری است که در تاریخ انیمیشن دیده ایم.

شیر خان به لطف مهارت کسانی که پشت جلوه های ویژه کتاب جنگل بوده اند، درست مثل یک ببر واقعی به تصویر کشیده شده؛ همان قدر خطرناک و مهلک. صدای پرطنین ادریس البا هم به این تصویر جان بخشیده تا شیر خان دهشتناک تر از همواره، هر بار که وارد فیلم می گردد ترس به جان مخاطبان بیندازد. شیر خان در لایو اکشن کتاب جنگل از نسخه اصلی اش هم بهتر از آب درآمده. با اطمینان می توان گفت دیزنی در سال های اخیر شخصیت شروری بهتر از شیر خانِ ادریس البا نداشته است.

6. اورسلا با بازی ملیسا مک کارتی - پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid)

لایو اکشن پری دریایی کوچولو که همین اخیراً منتشر شده، ملیسا مک کارتی را در نقش اورسلا به ما نشان می دهد. در فیلم اصلی پت کارول بود که صداپیشگی اورسلا را به عهده داشت، کارول اجرای شگفت انگیزی داشت و به یکی از ماهرترین و ترسناک ترین جادوگرهای دیزنی صدایی به یاد ماندنی داد. ملیسا مک کارتی هم در لایو اکشن پری دریایی کوچولو کوشش نموده اورسلای خوبی ارائه بدهد و خوشبختانه در این کار پیروز بوده است.

از همان اوایل که بازیگران فیلم پری دریایی کوچولو تعیین شدند، عده زیادی از هواداران از انتخاب بازیگرها انتقاد کردند، جدا از باقی انتقادها، آن ها فکر نمی کردند مک کارتی اورسلای خوبی از آب دربیاید. اما نقش آفرینی مک کارتی تقریباً بی نقص است. مک کارتی هنرپیشه ای است که طنز منحصر به فردی دارد، او پیروز شده در نقش اورسلا در کنار این طنز، ذات خبیث و شریرانه اورسلا را به تصویر بکشد و یک شرور درجه یک تحویل مان بدهد. ملیسا مک کارتی چنان با دقت و ظرافت این نقش را بازی می نماید که لایو اکشن پری دریایی کوچولو بدون اورسلای مک کارتی حتماً ناقص می بود. احتمالاً پس از این، کارگردان های بیشتری مک کارتی را برای شخصیت های شرور فیلم شان انتخاب می نمایند.

  • چرا هواداران دیزنی فیلم پری دریایی کوچک را دوست ندارند؟

7. گاستون با بازی لوک ایوانز - دیو و دلبر (Beauty and the Beast)

لایو اکشن دیو و دلبر که سال 2017 منتشر شد تمام و کمال حال و هوای فیلم اصلی را نداشت، اما فیلم خوب و خوشایندی بود. مهم تر از آن بازیگران فوق العاده خوبی داشت، کسانی مثل اما واتسون، دن استیونز، ایوان مک گرگور و خیلی های دیگر. نقش شخصیت شرور دیو و دلبر، گاستون را هم لوک ایوانز بازی می کرد؛ گاستون خواستگار ثروتمند و حیله گر بل بود که می خواست به هر قیمتی که شده با بل ازدواج کند، حتی اگر خودش علاقه ای به او نداشته باشد.

ایوانز در نقش گاستون به معنای واقعی کلمه می درخشد و هنر بازیگری اش را به رخ می کشد. با نقش آفرینی خوب ایوانز، شخصیت خودخواه و خودبرتربین گاستون به خوبی در لایو اکشن دیو و دلبر نمایش داده می گردد. و ایوانز چه آواز خوب و معرکه ای می خواند. در لایو اکشن دیو و دلبر نسخه ای از آهنگ گاستون را اجرا می نمایند که اگر از نسخه اصلی بهتر نباشد، قطعاً بدتر نیست. از همه این ها گذشته شیمی بین ایوانز و جاش گاد آن قدر خوب و دیدنیی بود که دیزنی تصمیم گرفت یک سریال اختصاصی درباره این دو شخصیت بسازد.

8. نامادری بدجنس با بازی کیت بلانشت - سیندرلا (Cinderella)

سیندرلا نقش معدن طلا را برای دیزنی دارد. یک بار با انیمیشن خاطره انگیز سیندرلا به پیروزیت مالی عظیمی رسیدند، یک بار هم با لایو اکشنی که در سال 2015 منتشر شد و با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد. لایو اکشن سیندرلا با بازی لیلی جیمز در نقش سیندرلا به خوبی توانست داستان دل انگیز و جادویی انیمیشن را تکرار کند. اما گفتنی است که یکی از دلایل پیروزیت فیلم بدون شک بازی کیت بلانشت بود. کیت بلانشت در سیندرلا نقش خانم ترماین را بازی می نماید، نامادری بدجنس سیندرلا و شخصیت شرور فیلم.

خانم ترماین یکی از برترین شخصیت های شرور مؤنث دیزنی است. مهم نیست انیمیشن باشد، فیلم یا هر قالب دیگری، اگر قرار است از داستان سیندرلا اقتباس کنید حتماً باید خانم ترماین در آن اقتباس حضور داشته باشد، وگرنه اثرتان ناقص می گردد. بازی بلانشت در نقش خانم ترماین معرکه است، او نسخه ای پخته و واقع بینانه از نامادری سیندرلا ارائه می دهد، شخصیتی که در عین شرارت، مجذوب نماینده است. بدون شک کیت بلانشت و نقش آفرینی ویژه اش باعث شد لایو اکشن سیندرلا به فیلم قوی تری تبدیل بگردد.

9. مالفیسنت با بازی آنجلینا جولی - مالفیسنت (Maleficent)

مالفیسنت فیلم متفاوتی است. معمولاً دیزنی در نسخه های لایو اکشن داستان های کلاسیکش، تغییر زیادی در داستان ایجاد نمی نماید و اسکلت داستان ثابت باقی می ماند. اما در مالفیسنت ما داستان زیبای خفته (Sleeping Beauty) را از یک زاویه دید نو تجربه می کنیم. فیلم مالفیسنت در سال 2014 و دنباله اش در سال 2019 منتشر شد، وقتی داستان مالفیسنت با بازی آنجلینا جولی را در این دو فیلم دنبال می کنیم، دیدگاه مان درباره این شخصیت تمام و کمال عوض می گردد. باید بعد از دیدنی مالفیسنت برگردید و زیبای خفته را دیدن کنید، آن زمان می فهمید داستان مالفیسنت چه تأثیر عمیقی روی تان گذاشته و چطور تجربه دیدن کردن زیبای خفته را تغییر داده است.

آنجلینا جولی با بازی درخشان و به یاد ماندنی اش، کاری می نماید یکی از منفورترین شخصیت های شرور دیزنی به شخصیتی مجذوب نماینده تبدیل گردد. در فیلم مالفیسنت مخاطب با این شخصیت ارتباط برقرار می نماید و شاید حتی با او همذات پنداری کند. با وجود اینکه داستان فیلم طوری طراحی شده تا مالفیسنت را قهرمان داستان کند و انگیزه هایش را برای ما قابل درک جلوه بدهد، اما بدون نقش آفرینی آنجلینا جولی فیلم مالفیسنت به پیروزیتی که امروز دارد، دست پیدا نمی کرد و بین هواداران محبوب نمی شد. لایو اکشن مالفیسنت امر بازسازی و بازگویی فیلم ها را به چالش کشید؛ اگر قرار است فیلمی را از نو و در قالبی نو بسازیم، چرا داستان را از دید شخصیت متفاوتی روایت نکنیم؟ البته این فقط یکی از تغییراتی است که می توان در چنین آثاری به وجود آورد، نکته اصلی خرج کردن خلاقیت است.

10. کروئلا با بازی اما استون - کروئلا (Cruella)

بعید نیست دیزنی از پیروزیت مالفیسنت درس گرفته و بالأخره فهمیده باشد کمی خلاقیت به خرج دادن جای دوری نمی رود. فیلم لایو اکشن کروئلا که سال 2021 منتشر شد درست مثل مالفیسنت، زاویه دید داستان را عوض می نماید و داستان خود کروئلا را روایت می نماید، یکی از نمادین ترین شخصیت های شرور دیزنی. همه ما کروئلا دوایل را از انیمیشن 101 سگ خالدار (101 Dalmation) به یاد می آوردیم، اما در انیمیشن ها چیزی از گذشته اش تعیین نمی گردد. کروئلا به پیشینه این شخصیت می پردازد و بهمان نشان می دهد او چطور به زن شروری که در انیمیشن دیده ایم تبدیل می گردد. هرچه خود فیلم خوب است، بازی درخشان اما استون در نقش کروئلا باعث می گردد چند برابر بهتر و دیدنیی تر گردد.

درباره کروئلا اختلاف نظر وجود دارد، فیلم نقدهای تند و تیزی هم دریافت کرد، اما با این وجود، همه موافقند که بازی اما استون در نقش کروئلا د وایل بی نظیر بود، هیچکس این یک مورد را انکار نمی نماید. استون با بازی درخشانش کاری می نماید یکی از مزخرف ترین و منفورترین شرورهای دیزنی پیش مخاطب به یک انسان قابل درک تبدیل گردد. لایو اکشن کروئلا حین بازنویسی این شخصیت و گذشته اش، به آنچه در 101 سگ خالدار دیده ایم وفادار می ماند و تیپ و قیافه عجیب و غریب و شخصیت تجملاتی کروئلا را حفظ می نماید. چه در انیمیشن های کلاسیک دیزنی و چه در لایو اکشن هایی که اخیراً منتشر شده، جز چند شخصیت معدود، هیچ کدام از شرورها بازیگری مثل اما استون نداشته است. کروئلا د وایل با اما استون جان تازه ای گرفت و تصویر متفاوتی در فکر مخاطب ثبت کرد.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1699

به "10 شخصیت شرور لایو اکشن های دیزنی؛ از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شخصیت شرور لایو اکشن های دیزنی؛ از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید