کلیسای جامع مریم مقدس در کرواسی

به گزارش مجله سیاران، کلیسای جامع مریم مقدس شهر زاگرب | Zagreb Cathedral of the Assumption of the Blessed Virgin Mary در کرواسی

کرواسی علاوه بر سواحل زیبا و طبیعتی فوق العاده دارای جاذبه های دیدنی فراوان نیز می باشد. کلیسای جامع زاگرب جزو یکی از جاذبه های شهر محسوب می شود و کلیسایی کاتولیک رومی است. می توان گفت که برجسته ترین ساختمان مذهبی در سبک نئو گوتیک در جنوب شرقی کشورهای رشته کوه آلپ است. یکی از دلایل اصلی معروفیت آن ارتفاع مناره های کلیسا است که بنا را تبدیل به یکی از مرتفع ترین بناهای کرواسی کرده است. با خبرنگاران همراه شوید تا به بررسی کلیسایی با مناره های بلند، آن قدر که در لیست 10 مناره بلند جهان قرار بگیرند، بپردازیم.

کلیسای جامع مریم مقدس در کرواسی

ساخت کلیسای جامع زاگرب

عظمت کلیسا نه تنها بیانگر دوره شروعین سبک گوتیک در کرواسی بلکه نشان دهنده مقام و جایگاه اسقف های اعظم در آن روزها است. از شروع نام کلیسا مریم مقدس بود اگرچه نام دومی که بر آن نهاندن سنت استفان پادشاه مجارستان بوده است.

در سال 1093 پادشاه لادیسلائوس Ladislaus اسقف اعظم را به این کلیسا آورد و به جای ساخت کلیسایی تازه ساختمان موجود را به عنوان کلیسای جامع معرفی کرد. پس از مرگ او ساخت کلیسای تازه شروع شد در سال 1217 در دوران حکومت پادشاه اندرو دوم (1205-1235) ساختمان تازه تکمیل شد. در جریان جنگ های صلیبی اوایل سال 1242 تاتارها ساختمان تازه تاسیس کلیسای جامع را ویران کردند و اسقف اعظم استفان دوم (1225-1247) مجبور شد دوباره به ساختمان قدیمی برشود امروزه نیز این ساختمان رومایی و گوتیک جزو اومال اسقف اعظم قرار می گیرد.

بازسازی

اسقف Timotej (1263-1287) شروع به ساخت بنایی تازه کرد. مسجد جامعی بسیار بزرگ با تلفیقی از کلیسای جامعی که قبل از تاتارها وجود داشت او آن را تقدیم به سنت استفان پادشاه مجارستان کرد. پس از او اسقف ها زیادی به تکمیل و کلیسا پرداختند و هرکدامی قسمتی را به آن افزودند. اسقف Osvald Thuz (1466 - 1499) تمام بنا را مسقف کرد. پس از آن به خاطر تهدیدات امپراطوری عثمانی مجبور شد دور تا دور کلیسا را حفاظ بسازد.

در طول قرن 17 میلادی آتش سوزی و زلزله چندین بار کلیسا را تخریب کرد و آسیب های جدی به آن وارد شد. اما در هر باز سازی اشیا گران بهایی داخل آن قرار داده می شد. قدیمی ترین شیشه های کرواسی در آن قرار داده شد تا یادآور ظاهر اولیه باشد. استاد معماری وین Friedrich Schmidt به زاگرب دعوت شد تا بازسازی بنا را بر عهده بگیرد. در سفر او شاگردش Hermann Bolle هرمان بول را نیز همراه خود آورد. و هرمان بول شاهکار معماری خود را انجام داد. یکی دیگر از کارهای مهماین معمار برجسته در شهر زاگرب، قبرستان میروگوی می باشد.

اگرچه پس از آن درسال های 1880 زلزله آسیب های زیادی به کلیسای جامع زاگرب وارد آورد اما هر بار بازسازی بر اساس طراحی بول انجام شد. همچنین داخل آن را به سبک نئو گوتیک درآوردند. در طراحی بول به جز مناره هایی که از قبل ساخته شده بودند دو برج دیگر به ارتفاع 108 متر در ضلع غربی قد علم کردند. جنس سنگ به کار رفته در آن مرغوب نبود و آلودگی هوا و باران آن را تخریب کردند، از سی سال قبل تا به حال پروژه تعویض سنگ ها بدون ایجاد تغییری در بنا در حال انجام است. بنابر این ظاهری که امروز از کلیسای مسجد جامع می بینیم از سال 1902 بدون تغییر بوده است.

فضای داخلی

در کلیسا می توانید اولین حروف الفبای اسلوار را ببینید که از قرن 9 تا 19 میلادی مور استفاده قرار می گرفت و هدف از ایجاد آن توسعه سریع تر مسیحیت میان مردم بود. راهروی کلیسا گنجایش 5000 نفر را دارد. در کنار محل دعا خواندن مردم تابوت سنگی اسقف اعظم Alojzije stepinac را می بینید که دقیقا در سرداب همان محل دفن شده است. پنجره های رنگی، نقوش برجسته و مذبح های نئو گوتیکی از جمله جاذبه های ارزشمند داخل کلیسا هستند. هر ساله مردم با بازدید از این کلیسا و گنجینه آن که شامل بسیاری از آثار دینی و اشیا مقدس است، نهایت لذت را می برند.

گنجینه کلیسای جامع زاگرب

در حال حاظر اشیا بسیار گران بها و عتیقه ای درگنجینه کلیسا نگهداری می شوند که تاریخ ساخت آن ها بین قرن 11 تا 19 میلادی است. که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساعت سنت لادیسلاو
  • کارگاه اسقف اعظم Petretić و سازه های آن
  • پانلاریوم ساخته شده از عاج
  • اولترا سه گانه و سرنوشت سنت Leopold Mandić
  • هدیه پاپ van Pavle II

دیدنی های کلیسای جامع زاگرب

شما تسخیر زیبایی ها و جادوی خیره کننده معماری نئو گوتیک و جزئیات خیره کننده داخل بنا که به هریک توجه ویژه ای شده خواهید شد. درون محراب می توانید پرتره Albrecht Dürer اثر نقاش مشهور Golgotha را ببینید. یکی دیگر از نکات کلیدی دیدنی آن لوستر باشکوهی است که در مرکز آن واقع شده است. در کنار کلیسای جامع ساعتی را می بینید که روی ساعت 7:03 خوابیده است. این دقیقا زمانی را نشان می دهد که زلزله مرگبار شهر زاگرب در سال 1880 میلادی رخ داد.

به یاد داشته باشید که هنگام بازدید حتما تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا آن را در حالت بی صدا قرار دهید. بهترین زمان برای بازدید و لذت بردن از گردش در مسجد جامع هنگام برگزاری مراسم عشای ربانی است که ساعت برگزاری آن در ادامه نوشته شده است.

دسترسی به کلیسا

نقشه دسترسی به آن را در بالا مشاهده می کنید، همچنین به سادگی از تمام نقاط شهر مناره ها قابل مشاهده می باشند.

  • ساعت کاری کلیسا همه روزه از ساعت 10 صبح تا 5 بعد ازظهر می باشد.
  • یکشنبه ها و روزهای خاص از ساعت 1 بعد از ظهر تا 5 بعد از ظهر امکان بازدید وجود دارد.
  • هر روز به جز یکشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر و 6 بعد از ظهر مراسم عشای ربانی برگزار می شود.

منبع: infozagreb.hr

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1457

به "کلیسای جامع مریم مقدس در کرواسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع مریم مقدس در کرواسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید