با 3 مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران آشنا شوید!

به گزارش مجله سیاران، مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران پتانسیل این را دارند که صنعت گردشگری را رونق بخشند. جنوب ایران با اینکه آب و هوای گرمی دارد اما مردمانی بشدت مهمان نواز با لباس های رنگارنگ، شگفتی های طبیعی و گردشگری مجذوب کننده و دیدنی، طبیعتی بکر و بی نظیر، دریای نیلگون، غذاهایی لذیذ و خوش طعم، ردپای عمیق تاریخ و بناهایی که از گذشتگان برجای مانده اند، همه و همه خبر از یک فرهنگ غنی و گذشته ای پر فراز و نشیب دارند. دیدنی های جنوب مانند سایر نقاط ایران فراوان است و جاذبه های آن مثال زدنی است.

با 3 مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران آشنا شوید!

مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران

مطمئن نیستم که تابحال به خطه جنوب کشور سفر نموده اید یا خیر اما اگر تا به حال به این قسمت از ایران سفر ننموده اید، بد نیست چمدان بسته و راهی سفری متفاوت شوید. البته برترین فصول برای سفر به جنوب کشور پاییز و زمستان است اما بهار و تابستان هم شگفتی ها و عجایب خود را دارند. همانطور که اشاره کردیم جاذبه های طبیعی و گردشگری جنوب کشور به قدری زیاد هستند که شاید اگر هر ساله به این خطه سفر کنید، باز هم پیروز به تماشا تمام آنها و کشف راز و رمز شان نباشید. در ادامه قصد داریم تا 3 مرکز از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران جان را با شما به اشتراک بگذاریم.

  1. سازه های آبی شوشتر

برای تماشا سازه های آبی شوشتر ابتدا باید به سمت خوزستان حرکت نموده و بعد از رسیدن به آنجا به وسیله آزاد راه خرم آباد - اندیمشک به سمت شهر شوشتر بروید. وقتی به شوشتر رسیدید، تابلوهای راهنما راستا اصلی را به شما نشان خواهند داد. برترین زمان سفر برای تماشا سازه های آبی شوشتر که از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران محسوب می شود، ابتدای فصل بهار و بعلاوه فصل زمستان است. بزرگترین مجموعه صنعتی که پیش از انقلاب صنعتی شکل گرفت، همان توصیفی است که مادام دیولافوا از اعجاب حیرت آور سازه های آبی شوشتر نموده بود.

اعتراف به این موضوع اصلا سخت نیست اگر بگوییم که سازه های آبی شوشتر از عجایب دنیا باستان به حساب می آیند. نبوغ و دانش سازندگان این سازه در زمینه مهندسی هیدرولیک، بهره برداری صحیح و اصولی از منابع آبی و مدیریت کردن و کنترل منابع آب در این سازه، کاملا مشهود است. سازندگان و مجریان سازه های آبی با ایجاد راه های متنوع و متعدد، منتقل کردن آب و انحراف آن از رودخانه کارون را با نهایت هوشمندی انجام دادند. این عملکرد موجب شده است تا آبیاری زمین های متعدد کشاورزی، بعلاوه تامین آب مورد احتیاج برای آشامیدن و استفاده از آب در صنعت با احاطه بر دانش هیدرولیک، به خوبی صورت گیرد.

  • تاریخچه سازه های آبی شوشتر

تاریخچه سازه های آبی شوشتر که از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران محسوب می شود احتمالاً به هخامنشیان برمی شود. البته قدمت این مجموعه با قدمت دوران ساسانی یکی است، اما سنگ بنای آن را به هخامنشیان گذاشتند. ساخت و ساز این بنا در زمان پادشاهانی مانند اردشیر اول و شاپور اجرا شده و در دوران مختلف این مجموعه تکامل یافته است. حتی در دوران قاجار نیز بازسازی و بازسازی اساسی بر روی این مجموعه اجرا شده است.

  1. زیگورات معروف چغازنبیل

به استان خوزستان که رفتید، 45 کیلومتر به سمت جنوب شهر شوش و 35 کیلومتر به سمت غرب شوشتر حرکت کنید تا در نزدیکی منطقه 7 تپه این معبد زیبا را بیابید. برترین زمان سفر به زیگورات چغازنبیل فصل های بهار و زمستان هستند. نام زیگورات چغازنبیل با تمدن ایلامی ها عجین شده است. این معبد که از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران به شمار میرود، اولین اثر تاریخی کشور ایران است که در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد. علت نامگذاری این معبد به چغازنبیل این بود که قبل از انجام کاوش های علمی و باستان شناسی، منطقه این زیگورات تپه ای شبیه به یک سبد وارونه بود.

نام چغازنبیل از 2 واژه چُغا که در گویش لری به آن تپه گفته می شود و زنبیل به معنای سبد تشکیل شده است. ولی نام اصلی این معبد که در آجر نوشته ها و کتیبه های بدست آمده از محوطه معبد خودنمایی می نماید، به زبان اصیل ایلامی آل اونتاش و به زبان اکدی دور اونتاش است. در همین کتیبه قید شده است که که این شهر در دوره اوج عظمت و شکوه ایلام به دست اونتاش ناپیریشا که از پادشاهان موقت در امپراتوری وقت ایلام بوده، بنا شده است. به همین علت نام این شهر را آل اونتاش یا قلعه اونتاش نامیدند.

  • تاریخچه زیگورات چغازنبیل

بر اساس کاوش های اجرا شده، دولت ایلام در ایران قبل از به حکومت رسیدن مادها، فرمانروایی می کرد. از جمله پادشاهان معروف امپراتوری ایلام اونتاش گال نام داشت که به سال 1250 قبل از میلاد دستور داد تا شهری سلطنتی و مذهبی به نام دور اونتاش را بنا نمایند. این شهر در نزدیکی شهر باستانی شوش و رودخانه دز واقع شده است. معابد شهر برای پرستش دو خدای حامی و بزرگ در امپراتوری ایلامی بنا شدند و آیین ها و مراسم های متعددی در محل سکونت دائمی این خدایان برگزار می شد.

این شهر 3 عدد حصار تودرتو داشت و 7 دروازه که در فاصله بین این حصارها؛ کاخ ها، معابد، بنا ها و سازه های متعددی ساخته و پرداخته شده بودند. چغازنبیل که از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران محسوب می شود، شهری سلطنتی و مذهبی بود که با هدف پرستش و عبادت کردن خدایان ایلامی بنا شده بود.

  1. رود باعظمت کارون

سومین جاذبه از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران که نباید تماشا آن را در سفر به خطه جنوب کشور از دست بدهید، رود کارون است. تمام ایران؛ شهر اهواز را با رود کارون می شناسند و خوزستان زنده بودن و زندگی خود را مدیون این رود است. رود کارون از پرآب ترین و بزرگترین رودخانه های کشور ایران محسوب می شود و نام آن با تمدن و تاریخ کشور عجین شده است. حتی در ترانه هایم تعدد فولکلور این شهر، رود کارون نقشی اساسی دارد. به جرات می توان گفت محبوبیت اهواز به علت شب های زنده و جاذبه اطراف رود کارون است. این رود شهر اهواز را به 2 قسمت غربی و شرقی تقسیم نموده و سواحل اطراف آن تفرجگاه های دائمی و پاتوق هایی همیشگی برای اهالی شهر هستند.

رود کارون تنها رودی در کشور ایران است که ارتباط خود با آب های بین المللی را حفظ نموده و 950 کیلومتر طول دارد. به همین علت است که نام طولانی ترین رود ایران را به آن داده اند برخلاف رودهای دیگر ایران، قسمتی از کارون قبلا مناسب کشتیرانی بوده است. این رودخانه بسیار طولانی که از طرفی با خلیج فارس و اقیانوس هند و از سمت دیگر به اروند رود می پیوندد، در راستا حرکت خود منطقه خوزستان را به یک جلگه بسیار سرسبز و پرطراوت مبدل نموده است. سرچشمه کارون از استان چهارمحال و بختیاری و رشته کوه زردکوه و زاگرس بختیاری شروع می شود، اما شاخه های فرعی فراوانی دارد .

  • تاریخچه رود کارون

کاوش های متعدد مورخان اینگونه نشان می دهد که ابتدایی ترین و اولین تمدن های بشر و بزرگ ایران، در حاشیه رود کارون که از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران است، شکل گرفته اند و حتی نام های این رود در سنگ نوشته های باستانی به دست آمده با عناوین کرن، کوهرنگ و کرنک درج شده است. البته بعضی معتقدند که این رود، همان رود باستانی کوپرتس بوده که در زمان خود معروفیت و معروفیت فراوانی داشته است.

در دوره قاجار، انگلیسی ها به رود کارون توجه زیادی نشان دادند و تردد کشتی ها در این رود را ممکن ساختند. در آن موقع کالا های صادراتی و تجاری فراوانی طی سال های طولانی به وسیله این رود منتقل می شدند. رود کارون نقش مهم و برجسته ای در دوران کنونی و نیز در زندگی روزمره و فرهنگ مردم دارد و حتی این رود آب آشامیدنی مردم در کل شهر را به راحتی تامین می نماید.

شگفتی های ایران و خطه جنوب کشور

در این مطلب 3 مرکز مهم از مراکز مهم گردشگری در جنوب ایران را به شما معرفی کردیم. خطه جنوب کشور عجایب و شگفتی های متعددی دارد که ممکن است شما را دقیقه ها و ساعت ها محو تماشای خود نمایند. بعضی از این شگفتی ها گاهی اوقات باعث می شوند که ما گذر زمان را فراموش نموده و خود را در دنیای پر شگفتی و پر فراز و نشیب تمدن و تاریخ گذشتگان، غرق سازیم. در هر حال اگر تمایل داشتید تا با شگفتی ها و عجایب بیشتری از خطه جنوب کشور را، با چشمان خود دیده و با دستان خود لمس کنید، به شما توصیه می کنیم که به این منطقه ها سفر نموده و خاطرات بی نظیری را برای خود رقم بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1555

به "با 3 مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 3 مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید