کاوش 40 درصد تخت سلیمان، اعتبار لازم برای حضور مرمتگران آلمانی تامین نشده

به گزارش مجله سیاران، محوطه تخت سلیمان در سال 1316 تحت شماره 308 به ثبت آثار تاریخی کشور رسید. عمده فعالیت های انجام گرفته در این محوطه از سال 1337 با حضور محققان خارجی انجام گرفت. ازجمله اینکه هیات مشترک کاوش های باستانشناسی ایران و آلمان به مدت 20 سال در این محوطه به تحقیق و کاوش پرداختند. در سال 1372 تخت سلیمان جزء 10 پروژه سازمان میراث فرهنگی نهاده شد و همزمان با این اتفاق پایگاه شکل دائمی به خود گرفت و با استقرار مدیر و کارشناسان، فعالیت های پژوهش، حفاظت و مرمت و ایجاد زیر ساخت های گردشگری شروع شد. در سال 1382 با قرار دریافت این محوطه و 6 محوطه دیگر در فهرست میراث جهانی فعالیت پایگاه صورت جدی تر به خود گرفت، با این وجود مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان ازجمله میراث جهانی ایران است که طی سال های گذشته با تغییرات دائمی مدیر پایگاه روبه رو بود، چنانکه شش ماه نخست سال 98 یک مدیر و در شش ماه دوم سال مدیری دیگر بر فعالیت های این پایگاه نظارت داشت.

کاوش 40 درصد تخت سلیمان، اعتبار لازم برای حضور مرمتگران آلمانی تامین نشده

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مظفر عباس زاده، مدیر پیشین مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با اشاره به بارندگی های شدیدی که در نوروز سال 98 در سطح کشور شاهد بودیم درخصوص فعالیت هایی که در زمان مدیریت او در مجموعه میراث جهانی صورت گرفته است، گفت: با تمهیداتی که در نظر گرفته شده بود، بر اثر بارش های بهاری مسئله ای برای مجموعه پیش نیامد. در این راستا انجام کارهای گذشته اعم از ساماندهی و اصلاح جهت دسترسی را در برنامه قرار دادیم که بعضی از این پروژه ها به دلیل کمبود منابع ناقص ماند.

او ادامه داد: به دلیل شرایط مالی کشور عملا بعضی کارهای بسیار ضروری در سایت های میراث فرهنگی انجام می گردد و عموما پروژه های جدید و کاوش های جدید صورت نمی گیرد. کارها صرفا در حد حفاظت و انجام مرمت های اضطراری صورت می گیرد. این درحالی است که حدود 30 تا 40 درصد مجموعه جهانی تخت سلیمان کاوش شده است و سایر بخش ها کاوش نشده اند. حتی این گونه احساس می گردد که احتیاج است تا بازنگری درخصوص کاوش هایی که در گذشته صورت گرفته صورت گیرد چنانکه در دهه 80 که فصل جدید کاوش ها شروع شد شاهد کشف آثار بسیار باارزش در بخش شمالی مجموعه بودیم. در این کاوش ها، مهرهای گلی بسیار نادر که شرایط اداری، سیاسی و مذهبی دوره ساسانی را تعیین می کرد بدست آمد.

عباس زاده با اشاره به آنکه بعدها در سال 96 نیز کاوش هایی در ضلع جنوبی صحن انجام شد، گفت: چندی پیش طی تفاهم نامه ای که بین سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی و دانشگاه درسدن آلمان به امضاء رسید، کارهای مطالعاتی مرمت و حفاظت بنای ایوان خسرو مجموعه میراث فرهنگی و جهانگردی تخت سلیمان تکاب با حضور گروه آلمانی شروع شد. با توجه به آنکه قرارداد هیات آلمانی تمام شده، نتوانستیم قرارداد را برای ادامه مرمت و ساماندهی ایوان غربی تمدید کنیم و هنوز تامین اعتبار نشده است. در این میان هنوز داربست ها به دور ایوان پابرجاست.

برگزاری جشنواره برای معرفی

امیر مطلوبی، مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با اشاره به آن که مهم ترین فعالیتی که این مجموعه طی 6 ماه دوم سال 98 انجام داده است، گفت: در آذر ماه پیروز شدیم جشنواره منطقه ای تخت سلیمان را با حضور استان های گیلان، آذربایجان شرقی، غربی، زنجان و اردبیل برگزار کنیم. باتوجه به آنکه در منطقه با شرایط خاص آب و هوا روبه رو هستیم می توان گفت تقریبا از آبان ماه فعالیت عمرانی انجام نمی گردد اما حفاظت های اضطراری، برف روبی و بازگشایی جهتها انجام می گردد. ضمن آنکه در بهمن ماه نیز یک جشنواره یک روزه زمستانی برگزار کردیم.

به گفته مطلوبی، در حال حاضر کارگاه های حفاظتی در بخش هایی مانند آتشکده، معبد آناهیتا و رواق های ایلخانی که در اولویت بخش مرمت قرار دارند، فعال هستند و پایش دائمی محوطه انجام می گردد. داربست ها نیز همچنان در اطراف بناها و سازه هایی مانند ایوان خسرو که احتمال ریزش آن وجود دارد پابرجا باقی خواهند ماند. حفاظت از ایوان خسرو نیز توسط مرمتگران آلمانی صورت گرفته است. در این میان حدود 10 درصد بناهای مجموعه تخت سلیمان در میان داربست ها هستند. کاوش در دریاچه به دلیل عمق زیاد آن امکان پذیر نیست.

او با اشاره به آن که برای سال 99 برنامه های ساماندهی و پیگردی در نظر گرفته اند در این خصوص، گفت: رواق های شرقی دریاچه که آثاری از دوره ایلخانی است را مدنظر داریم تا خواناسازی انجام گردد.

میراثی جهانی اما ناشناخته

مطلوبی با تاکید برآن که یکی از مسائل میراث جهانی تخت سلیمان عدم معرفی جامع در میان جهانگردان داخلی و خارجی است، اظهار کرد: به منظور معرفی هرچه بهتر و بیشتر این مجموعه میراث جهانی درصدد ساخت فیلم های معرفی برآمده ایم. ضمن آن که زیرساخت های جهانگردی شهرستان نیز ضعیف است و راه های دسترسی به مجموعه نیز با مشکل روبه روست. البته اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازدیدکننده نداریم و بازدید مجازی را فعال نموده ایم.

مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان توضیح داد: در سال 99 نیز اداره فرایند قبلی را شاهد خواهیم بود ولی بیشتر درخصوص معرفی مجموعه متمرکز خواهیم شد و زیرساخت های جهانگردی را بیشتر مورد توجه قرار می دهیم. از راه های دسترسی و ارتباطی گرفته تا تابلوهای راهنما را اصلاح و درست خواهیم کرد؛ چراکه معتقد هستیم مجموعه تخت سلیمان با وجود آنکه ازجمله میراث جهانی ایران است اما نه تنها در میان جهانگردان خارجی ناشناخته مانده بلکه جهانگردان داخلی نیز شناخت کاملی از این میراث و جاذبه ندارند.

به گفته مطلوبی در سال 98، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان میزان 60 هزار جهانگرد داخلی و 5 هزار جهانگرد خارجی بود که در مقایسه با سایر مجموعه های میراث جهانی بسیار اندک است و قطعا احتیاج به توسعه و معرفی بیشتر را گوشزد می نماید.

ایلنا

منبع: گردشبان
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 329

به "کاوش 40 درصد تخت سلیمان، اعتبار لازم برای حضور مرمتگران آلمانی تامین نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش 40 درصد تخت سلیمان، اعتبار لازم برای حضور مرمتگران آلمانی تامین نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید