پماد کلوبتازول در چه مواردی استفاده می شود؟

به گزارش مجله سیاران، پماد کلوبتازول (Clobetasol) از داروهایی است که به منظور درمان التهاب و خارش پوست ناشی از نیش حشرات، آفتاب سوختگی، درماتیت، درماتوز التهابی، اگزما، پسوریازیس و... مورد استفاده قرار می گیرد. پوکی استخوان، آکنه، آلرژی پوستی، نازک شدت پوست، سوزش پوست، قرمزی و خشکی پوست برخی از عوارض مصرف این داروست.

پماد کلوبتازول در چه مواردی استفاده می شود؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - التهاب و ناراحتی های پوستی ممکن است در هر سنی و با هر شرایطی پیش آید. این مسائل مربوط به پوست معمولا خود را با قرمزی و خارش نشان می دهند. علت اینکه چرا پوست دچار این التهاب و خارش می گردد به طور دقیق تعیین نیست. عوامل مختلفی مثل تماس با مواد شوینده، حساسیت به برخی از لوازم آرایشی، استفاده از اسپری های خوشبو کننده، تماس با مواد شیمیایی صنعتی و... همگی می توانند لایه سطحی و چرب پوست را از بین برده و باعث این التهاب شوند. استفاده از زیورآلات به دلیل اینکه معمولا ترکیبی از فلزات مختلف هستند به طور ویژه ای باعث حساسیت و خارش در ناحیه گوش، گردن، مچ دست ها و انگشتان می گردد که در برخی از موارد با عفونت نیز همراه می باشد. در این شرایط بهتر است تا بهبودی کامل از این زیورآلات استفاده نگردد. از آنجایی که درمان حساسیت ها در مراحل خفیف و ابتدایی بسیار آسان تر از مراحل شدید می باشد توصیه می گردد به محض مشاهده علائم حساسیت یا آلرژی در پوست خود قبل از اینکه میزان حساسیت مزمن گردد اقدامات درمانی لازم را برای آن آغاز کنید. بیماری هایی مثل اگزما، پسوریازیس، آرتریت و... از مسائل پوستی هستند که هر کدام درمان خاص خود را می طلبند.

روش های درمانی التهاب پوست کدامند؟

اگر بخواهید روش های درمانی این التهابات پوستی را در پیش گیرید قبل از هر چیز باید عامل آلرژی زا را از بین ببرید. پس از آن می توانید با مراجعه به پزشک و مصرف داروهایی که وی با توجه به نوع بیماری و انجام برخی از آزمایشات مربوطه تجویز می کند، به رفع التهاب و خشکی پوستتان کمک کنید. پماد کلوبتازول یکی از داروهایی است که در این زمینه توسط پزشک تجویز می گردد. در ادامه با این دارو بیشتر آشنا می شوید.

بیشتر بدانید:معرفی برخی از انواع پماد درمان اگزما

پماد کلوبتازول چیست؟

پماد کلوبتازول (Clobetasol) از داروهایی است که به منظور درمان التهاب و خارش پوست ناشی از نیش حشرات، آفتاب سوختگی، درماتیت، درماتوز التهابی، اگزما، پسوریازیس و... مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بیشتر در شرایطی که بیمار به سایر داروهای کورتیکواستروئید پاسخ نمی دهد تجویز می گردد.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری Temovate ,Clobex ,Olux ,Dermovate
موارد مصرف درمان التهابات پوستی
عوارض پوکی استخوان، آکنه، آلرژی پوستی، نازک شدت پوست، سوزش پوست، قرمزی و خشکی پوست، سرگیجه، رشد موهای زاید، بی حسی در انگشتان، توقف رشد در بچه ها، عفونت و کچلی موضعی
تداخل دارویی در این مورد با پزشک مشورت گردد

مقدار و نحوه مصرف پماد کلوبتازول

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور رفع التهابات پوستی دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) دارو را بر روی پوست (موضع مورد نظر) بمالید. توجه داشته باشید که مدت درمان از 14 روز و مقدار مصرف پماد یا کرم از 50 گرم در هفته نباید تجاوز کند.

بیشتر بدانید: پماد بتامتازون چیست و در چه مورادی تجویز می گردد؟

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. این دارو معمولا برای درمان کوتاه مدت تجویز می گردد.
  2. مصرف این پماد در بچه ها کمتر از 12 سال توصیه نمی گردد.
  3. توصیه می گردد در دوران بارداری و شیردهی تنها با نظر پزشک از پماد کلوبتازول استفاده گردد.
  4. در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته اید قبل از مصرف پماد کلوبتازول با پزشک مشورت کنید.
  5. در صورتیکه دچار اختلالات خون هستید این دارو را با احتیاط مصرف کنید چرا که در این شرایط احتمال زخم شدن پوست تحت درمان وجود دارد.
  6. چنانچه طی مصرف این دارو التهابات پوستی شما کاهش پیدا نکرد و یا بدتر شد مصرف آن را قطع کرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
  7. در صورت مشاهده علائم عفونت در موضع دچار التهاب سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  8. برای درمان آکنه یا جوش های پوستی نباید از این دارو استفاده گردد.
  9. هیچ گاه پماد کلوبتازول را خودسرانه مصرف نکنید.
  10. توصیه می گردد ناحیه تحت درمان را پانسمان نکنید.
  11. اجازه ندهید دارو با چشم ها تماس پیدا کند.

کلام آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 868

به "پماد کلوبتازول در چه مواردی استفاده می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پماد کلوبتازول در چه مواردی استفاده می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید