مدل اگزینوس گلکسی S23 FE در برابر مدل اسنپدراگون؛ تفاوت کم یا چشمگیر؟

به گزارش مجله سیاران، گلکسی S23 FE به عنوان جانشین S21 FE راهی بازار شده و از طراحی بهتر، توان پردازشی بالاتر و دوربین های مجذوب کننده تری بهره می برد. این گوشی از دو چیپست بهره می برد. در بازار آمریکای شمالی، کاربران مدل مبتنی بر اسنپدراگون 8 نسل 1 را دریافت نموده اند و در باقی منطقه ها دنیا می توانید از گلکسی S23 FE مبتنی بر چیپست اگزینوس 2200 بهره ببرید.

مدل اگزینوس گلکسی S23 FE در برابر مدل اسنپدراگون؛ تفاوت کم یا چشمگیر؟

استفاده از چیپست های متفاوت به این معناست که احتمالا در زمینه های مختلف از عملکرد و عمر باتری گرفته تا کیفیت عکس های ثبت شده، با تفاوت کیفیت روبرو هستیم. با توجه به اینکه در بازار ایران این گوشی با تراشه اگزینوس 2200 عرضه شده، در این مطلب به مقایسه هر دو مدل گلکسی S23 FE می پردازیم تا ببینیم آیا واقعا بین دو مدل موردنظر تفاوت های معناداری وجود دارد یا نه.

مقایسه نمایشگر

هر دو گوشی، از پنل های یکسانی برای نمایشگر استفاده نموده اند و این یعنی با پنل 6.4 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080 در 2340 و رفرش ریت 120 هرتز روبرو هستیم. سامسونگ اعلام نموده که حداکثر روشنایی این نمایشگر به 1450 نیت می رسد. طبق آنالیز های صورت گرفته، حداکثر روشنایی نمایشگر مدل اسنپدراگون در حالت اتوماتیک به 985 نیت می رسد و مدل اسنپدراگون در حالت اتوماتیک می تواند حداکثر روشنایی 1007 را ارائه کند. با توجه به اینکه شرکت ها معمولا این عدد را بالاتر از دنیای واقعی مطرح می نمایند، اعداد به دست آمده کاملا طبیعی هستند.

این دو نمایشگر، دقت رنگی بالایی در اختیار کاربران قرار می دهند و کاربران می توانند بین رفرش ریت 60 و 120 هرتز دست به انتخاب بزنند. البته حتی در صورت انتخاب 120 هرتز، اگر در حال تماشای ویدیو یا محتواهای ثابت باشید، رفرش ریت به طور اتوماتیک به 60 هرتز کاهش پیدا می نماید.

عمر باتری

این دو مدل از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده می نمایند. با توجه به استفاده از دو چیپست متفاوت، این دو مدل گلکسی S23 FE عمر باتری یکسانی ندارند. طبق تست صورت گرفته، باتری مدل اسنپدراگون 9 ساعت و 45 دقیقه دوام آورده ولی مدل اگزینوس دوام 8 ساعت و 28 دقیقه ای داشته است. برای جزئیات عمر باتری می توانید به تصویر زیر نگاهی بیندازید. اما در کل برای وب گردی و اپ های شبکه های اجتماعی، تفاوت خاصی از نظر عمر باتری نسبت به یکدیگر ندارند اما در دیگر سناریوها، مدل اسنپدراگون حدود 20 درصد عملکرد بهتری ارائه داده است.

سرعت شارژ

این گوشی ها از شارژ 25 وات پشتیبانی می نمایند و مطابق معمول در جعبه آن ها خبری از شارژر نیست. بنابراین با خرید یک شارژر 25 وات مبتنی بر فناوری PD می توانید از نهایت سرعت شارژ استفاده کنید. ضمناً اگر هوادار شارژ بی سیم هستید باید بگوییم که هر دو مدل از شارژ بی سیم هم پشتیبانی می نمایند.

خوشبختانه در زمینه سرعت شارژ، تفاوتی بین این دو دیده نمی شود. به طور تعیین، در عرض 15 دقیقه شارژ به 30 درصد می رسد و بعد از گذشت 15 دقیقه دیگر، باتری این گوشی 58 درصد شارژ خواهد داشت. در نهایت شارژ کامل هم 84 دقیقه طول می کشد.

عملکرد

زمانی که یک گوشی از دو چیپست متفاوت استفاده می نمایند، برای بسیاری از کاربران این سوال ایجاد می شود که کدام مدل عملکرد سخت افزاری بهتری ارائه می دهد. هر دو تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 تراشه های 4 نانومتری هستند. بعلاوه هر دو در گوشی های سری S22 مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی از نظر هسته های استفاده شده هم شباهت زیادی به یکدیگر دارند. به طور تعیین با یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 با سرعت 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف Cortex-A510 با سرعت 1.8 گیگاهرتز روبرو هستیم. مهم ترین تفاوت این دو تراشه، سرعت هسته اصلی است که در اسنپدراگون به 3.0 گیگاهرتز و در اگزینوس به 2.8 گیگاهرتز می رسد.

اگزینوس 2200 از پردازنده گرافیکی Xclipse 920 بهره می برد که نتیجه همکاری سامسونگ و AMD است و از معماری RDNA2 استفاده می نماید. در طرف مقابل، چیپست اگزینوس مجهز به پردازنده گرافیکی Adreno 730 است. در بنچمارک های انجام گرفته برای این دو مدل، نسخه اسنپدراگون پیروز شده حدود 5 تا 6 درصد عملکرد بهتری نسبت به مدل اگزینوس ارائه کند. اما اگر پایداری عملکرد برای شما اهمیت زیادی دارد، باید بگوییم که در این زمینه شاهد تفاوت معناداری بین دو مدل نیستیم.

مقایسه دوربین ها

این دو گوشی هر دو از دوربین های دقیقا یکسانی استفاده می نمایند ولی به علت تفاوت چیپست ها، از چیپ پردازش تصویر متفاوتی استفاده می شود و در نتیجه کاربران انتظار دارند تصاویر و ویدیو های ثبت و ضبط شده کیفیت متفاوتی داشته باشند. در پنل پشتی این گوشی ها با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، تله فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری و اولترا واید 8 مگاپیکسلی روبرو هستیم. دوربین سلفی هم مبتنی بر سنسور 10 مگاپیکسلی است.

همین ابتدا باید بگوییم که اگرچه در زمینه کیفیت تصاویر و ویدیو ها بین این دو مدل تفاوت هایی دیده می شود، اما این تفاوت های جزئی هستند. البته در این زمینه، باید به مزیت مهم مدل اسنپدراگون اشاره کنیم که بهتر از مدل اگزینوس می تواند نویزهای تصاویر را کاهش دهد. دوربین های اصلی، عکس های سرشار از جزئیات را با رنگ های زنده و گستره دینامیکی خیلی خوبی ثبت می نمایند. از نظر شارپنس، دوربین اولترا واید مدل اسنپدراگون به طور محسوسی شفاف تر است و در این زمینه دوربین اولترا واید مدل اگزینوس حرف کمتری برای گفتن دارد. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده با دوربین های مدل اسنپدراگون را مشاهده کنید.

عکس های دوربین تله فوتو هر دو گوشی تفاوت کمتری نسبت به یکدیگر دارند. در این زمینه، مدل اسنپدراگون نویزها را به خوبی پاک سازی نموده ولی در مدل اگزینوس نویزهای اندکی دیده می شود ولی در عوض جزئیات بیشتری نشان می دهد. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده با دوربین های مدل اگزینوس را ببینید.

در شب، همانطور که گفتیم، مدل اسنپدراگون به لطف کنترل نویز بهتر، می تواند عکس های تمیز تری در اختیار شما قرار دهد. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده با دوربین های مدل اسنپدراگون را ببینید.

با وجود اینکه در شب عکس های دوربین اصلی و اولترا واید هر دو مدل گلکسی S23 FE تا حد زیادی یکسان هستند، اما دوربین تله فوتو در مدل اسنپدراگون در شب می تواند کیفیت نسبتا بهتری ارائه کند. برای مشاهده عکس های ثبت شده با مدل اگزینوس، عکس های زیر را باز کنید.

حالا باید به سراغ تفاوت کیفیت ویدیو ها برویم. دوربین اصلی و سلفی این دو گوشی، می توانند ویدیو های 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط نمایند و باقی دوربین ها دارای قابلیت فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه هستند. البته با دوربین اصلی می توانید ویدیو های 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه هم ضبط کنید.

ویدیو های دوربین اصلی، اولترا واید و سلفی در مدل اگزینوس گلکسی S23 FE اندکی جزئیات بیشتری دارند که احتمالا این موضوع به کاهش نویز ملایم تر یا پردازش تصویر بهتر برمی شود. اما در تصاویر تله فوتو، این مدل اسنپدراگون است که می تواند ویدیو های شفاف تر در اختیار شما قرار دهد. در محیط های کم نور هم مدل اگزینوس می تواند ویدیو های بهتری ضبط کند.

سخن پایانی؛ مدل اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی S23 FE

به طور کلی گلکسی S23 FE گوشی عجیبی است. از یک طرف به نظر می رسد سخت افزار آن تا حد زیادی همان موارد در نظر گرفته شده برای S22 FE است و از سوی دیگر در بعضی بازارها با قیمت مشابه S23 به فروش می رسد. بعلاوه ضمناً این تفاوت در چیپست ها هم باعث شده بعضی کاربران فکر نمایند که بین این دو مدل تفاوت های زیادی وجود دارد.

با وجود تمام این نکات مطرح شده، این گوشی از جهات مختلف حرف زیادی برای گفتن دارد. همانطور که شرح دادیم، مدل اسنپدراگون این گوشی عمر باتری بهتری دارد، عکس های نسبتا بهتری ثبت می نماید و پردازنده گرافیکی آن اندکی سریع تر است. از سوی دیگر، پردازنده گرافیکی مدل اگزینوس گلکسی S23 FE پایداری بهتری ارائه می نماید و بعلاوه از نظر فیلمبرداری هم می تواند کاربران بیشتری را راضی نگه دارد. بنابراین در کل، تفاوت امکانات این دو گوشی اصلا زیاد نیست و فارغ از اینکه کدام مدل را بخرید، با تجربه کاربری تقریبا یکسانی روبرو می شوید. در خصوص بازار ایران هم باید بگوییم که اگرچه فقط به مدل اگزینوس دسترسی دارید، اما همانطور که می بینید این مدل تفاوت زیادی با مدل اسنپدراگون ندارد و با خیال راحت می توانید از آن لذت ببرید.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آذر 1402 بروزرسانی: 30 آذر 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1727

به "مدل اگزینوس گلکسی S23 FE در برابر مدل اسنپدراگون؛ تفاوت کم یا چشمگیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل اگزینوس گلکسی S23 FE در برابر مدل اسنپدراگون؛ تفاوت کم یا چشمگیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید