رم انقلابی سامسونگ معرفی گردید؛ یک استیک 512 گیگابایتی با فرکانس 7200 مگاهرتز!

به گزارش مجله سیاران، سامسونگ به تازگی از حافظه رم تازه خود با 512 گیگابایت حافظه از نوع DDR5 با فرکانس 7200 مگاهرتز آن هم فقط روی یک استیک رونمایی کرد. فناوری انقلابی و شگفت انگیز که نمونه آن را هیچوقت ندیده بودیم!

رم انقلابی سامسونگ معرفی گردید؛ یک استیک 512 گیگابایتی با فرکانس 7200 مگاهرتز!

آیا تا به امروز شرایطی را تجربه نموده اید که کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ شما آنقدر رم نداشته باشد که بتواند یک فعالیت ساده را به درستی و با سرعت قابل قبولی انجام دهد؟ آیا تا به حال پیش آمده که رم شما از بس کم سرعت و کم ظرفیت بوده، در اجرای درست یک اپلیکیشن بازمانده باشد و اپلیکیشن هم بسته گردد؟ احتمالا هم با باز کردن چندین تب در گوگل کروم، می توانستید یک چرت کوتاه بزنید تا بالاخره کامپیوتر بتواند از هنگ نجات پیدا کند.

اگر به تمام این پرسش ها پاسخ مثبت داده اید، باید بدانید سامسونگ راه حلی بسیار گران قیمت و فوق العاده قطعی برای این مشکل دارد. شرکت کره ای به تازگی از حافظه رم تازه خود با فناوری DDR5 رونمایی کرد. فناوری شگفت انگیزی که در ساخت این حافظه رم استفاده شده به آن اجازه می دهد روی یک استیک رم، به مقدار 512 گیگابایت حافظه با سرعت خیره کننده و باورنکردنی 7200 مگاهرتز دست پیدا کند. این اعداد حتی روی کاغذ هم زیاد به نظر می رسند چه برسد به اینکه بخواهیم در عمل شاهد چنین چیزی باشیم.

به عنوان یکی از بهترین تأمین کنندگان حافظه رم DDR4، سامسونگ میخواهد در فراوری و تأمین حافظه های DDR5 هم پیشگاه باشد. بنابراین فعالیت خود را در این زمینه با قدرت هرچه بیشتر شروع نموده است. شرکت کره ای حتی اخیرا پستی را هم در کانال یوتیوبی خود منتشر کرد و از قابلیت ها و فناوری های بکار رفته در حافظه رم تازه خود تعریف کرد. هرچند همان DDR5 با سرعت 7200 مگاهرتز آنقدر کافی زیاد هست که احتیاجی به تعریف و تمجید نداشته باشد.

در ساخت حافظه رم 512 گیگابایتی سامسونگ از سیستم لایه گذاری تازهی استفاده شده است که به نسبت نمونه بکار رفته در ساخت ماژول های DDR4 تازه، اندکی ارتقا داشته است. در زیر می توانید تصویری از مقایسه دو ماژول رم DDR4 و DDR5 را با یکدیگر مقایسه کنید. طبق توضیحات شرکت کره ای، این فناوری تازه مزایای زیادی هم دارد که از جمله مهم ترین آن می توان به کاهش 40 درصدی فاصله بین دای ها و افزایش چشمگیر کیفیت خنک کنندگی به لطف جریان هوای بهتر اشاره نمود.

ماژول DDR5 با این طراحی باریک و متراکمی که دارد، 40٪ باریک تر از قبل شده و به همان مقدار، فضای لایه گذاری هم کاهش داشته است. در نتیجه سامسونگ توانست یک استیک 512 گیگابایتی را با 8 DRAM متصل به یکدیگر داشته باشد. بنابراین یک ماژول 512 گیگابایتی باریک، کوچک، خنک تر و باکیفیت تر و سریع تر فراوری شده که می توان از آن به عنوان انقلابی در این زمینه یاد کرد.

طبق ادعای سامسونگ، این فناوری تازه یعنی DDR5 دو برابر از نسل قبل سریع تر است. اگر صحبت های شرکت کره ای واقعا در دنیای واقعی هم درست باشند، باید انتظار داشته باشیم سریع ترین رم با فناوری DDR5 به سرعت انتقال داده 6400 مگابیت بر ثانیه دست پیدا کند که اصلا رقم کمی نیست.

همه این ها در حالی رخ داده که روی مصرف انرژی این رم تأثیر خاصی دیده نشده است. این یعنی سامسونگ توانسته به لطف فناوری تازه، نه تنها توان عملیاتی را تا 2 برابر بهبود ببخشد بلکه این کار را در حالی انجام داده که مصرف انرژی اصلا بالا نرفته است. در واقع اگر بخواهیم خیلی دقیق وارد جزئیات شویم باید بگوییم این فناوری به نسبت نسل گذشته حتی 30٪ بهینه تر هم هست چرا که برای راه اندازی آن به ولتاژ پایین تری احتیاج است.

سامسونگ در معرفی از این محصول به این نکته نیز اشاره داشت که رم های DDR5 را در ابتدا برای پایگاه ها و مراکز داده تأمین خواهد نمود و سپس برای شرکت های فراوریکننده گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و کامپیوترهای شخصی هم آن ها را در دسترس قرار خواهد داد. حال این حافظه رم هیجان انگیز یعنی 512 گیگابایتی آیا به دست کاربران خواهد رسید یا خیر پرسشی است که اصلا از پاسخ آن اطلاعی نداریم و باید منتظر بمانیم تا خود شرکت خبری در این رابطه منتشر کند.

نظر شما در رابطه با این حافظه رم قدرتمند و پرسرعت چیست؟ آیا کاربران عادی می توانند روزی به این مقدار حافظه رم دسترسی داشته باشند یا آن را فعلا دور از دسترس می دانید؟

منبع: Gizmochina

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1503

به "رم انقلابی سامسونگ معرفی گردید؛ یک استیک 512 گیگابایتی با فرکانس 7200 مگاهرتز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رم انقلابی سامسونگ معرفی گردید؛ یک استیک 512 گیگابایتی با فرکانس 7200 مگاهرتز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید