برترین اسکنر موبایل؛ معرفی 10 اپلیکیشن اسکنر کاربردی و محبوب

به گزارش مجله سیاران، در این مطلب به معرفی 10 مورد از برترین اپلیکیشن های اسکنر موبایل می پردازیم که جز محبوب ترین و کاربردی ترین اپلیکیشن ها هستند.

برترین اسکنر موبایل؛ معرفی 10 اپلیکیشن اسکنر کاربردی و محبوب

اسکنر موبایل چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

اسکنر موبایل، یک نرم افزار یا اپلیکیشن است که به یاری دوربین گوشی هوشمند شما، می تواند اطلاعات و اسناد گوناگون را اسکن کند. این اطلاعات می توانند شامل متن ها، تصاویر، کدهای QR، بارکدها، کارت های ویزیت، اسناد، فاکتورها، گواهی نامه ها، و بسیاری موارد دیگر باشند. فایل های اسکن شده سپس به صورت دیجیتالی در دستگاه شما ذخیره می شوند و می توانید آن ها را ویرایش کنید یا با دیگران به اشتراک بگذارید. از جمله دلایلی که سبب می گردد به یک اپلیکیشن اسکنر موبایل احتیاج داشته باشیم عبارت اند از:

  • سهولت و سرعت: اسکنر موبایل به شما این امکان را می دهد که به سرعت و به راحتی اطلاعات را اسکن نموده و ذخیره کنید. برای مثال یک برگه روی میز کار شماست که نمی توانید آن را به همراه داشته باشید. از طرفی باید نوشته روی آن را هم به صورت متنی داشته باشید. اینجاست که یک اسکنر به سرعت می تواند احتیاج شما را برطرف کند.
  • کاهش احتیاج به تایپ: با استفاده از اسکنر موبایل، احتیاج به تایپ کردن داده ها به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. به عنوان مثال، به جای وارد کردن شماره تلفن یک کارت ویزیت، می توانید آن را اسکن و اطلاعات را به صورت اتوماتیک ذخیره کنید.
  • دسترسی آسان: اطلاعاتی که با اسکنر موبایل ذخیره می شوند، به راحتی در دسترس شما قرار می گیرند. می توانید به آن ها در هر زمان و در هر مکان با استفاده از گوشی هوشمندتان دسترسی داشته باشید.
  • اشتراک گذاری آسان: فایل هایی که به صورت کاغذ در دسترس شما هستند، برای اینکه به صورت فایل قابل ویرایش درآیند و با دیگران به اشتراک گذاشته شوند، باید حتما اسکن گردد. اینجاست که وجود یک اپلیکیشن اسکنر می تواند بسیار مفید باشد.
  • حفظ محیط زیست: با استفاده از اسکنر موبایل، احتیاج به چاپ اسناد و مدارک به اندازه زیاد کاهش می یابد که این موضوع به حفظ محیط زیست یاری می نماید.

اگر در پی این هستید که با استفاده از یک اپلیکیشن ساده اسکنر موبایل، تمام این کاربردها و مزیت ها را داشته باشید، این مطلب را تا سرانجام دنبال کنید تا شما را با 10 اپلیکیشن اسکنر عالی برای موبایل آشنا کنیم.

برترین اسکنر موبایل

1. اسکنر iScanner

اپلیکیشن موبایل iScanner یک ابزار کارآمد برای اسکن اسناد و تبدیل آن ها به فرمت های مختلف از جمله txt، pdf و jpg است. این اپلیکیشن به عنوان یک دستیار دیجیتالی پرکاربرد شناخته می گردد، زیرا دور و اطراف شما را از وجود کاغذهای اضافه پاک می نماید. شما می توانید اسناد خود را به فایل PDF تبدیل و حتی آن ها را ویرایش کنید. یکی از قابلیت های مجذوب نماینده این اپلیکیشن، قابلیت شمارش اشیا با استفاده از دوربین موبایل است. به راحتی می توانید تعداد اشیا در یک کادر را شمارش کنید تا در زمان تان صرفه جویی گردد.

علاوه بر این ها، با این اپ اسکنر موبایل می توانید اطلاعات حساس را به صورت دیجیتالی درآورده و آن ها را با رمز عبور، حسگر اثر انگشت یا تشخیص چهره محافظت کنید تا از سوءاستفاده جلوگیری گردد. از جمله سایر امکانات خوب این اپلیکیشن می توان به امکان اسکن عکس با گوشی اشاره نمود به این صورت که می توانید متون درون تصاویر را به سادگی از آن ها استخراج کنید. بعلاوه این اپ اسکنر موبایل به شما اجازه می دهد مسائل ریاضی را از روی تصاویر یا کتاب اسکن نموده و سپس با بارگذاری آن ها در وب سایت های آنلاین، پاسخ مسائل را بیابید.

از جمله نقاط ضعف iScanner می توان به محدودیت استفاده رایگان اشاره نمود، که به شما اجازه نمی دهد در طول یک روز، از یک حد مجاز فراتر بروید. برای برطرف این محدودیت باید نسخه پولی این اپلیکیشن را بخرید اما باید بدانید iScanner برترین نرم افزار اسکنر مدارک اندروید و iOS به شمار میرود که با میلیون ها نصب، امتیاز استثنائی 4.5 را از هر دو فروشگاه دریافت نموده است.

2. اسکنر موبایل مایکروسافت آفیس لنز

مایکروسافت آفیس لنز اگر برترین نرم افزار اسکنر اندروید و iOS نباشد، قطعا یکی از برترین ها در این زمینه است که مجموعه ای از ویژگی های کاربردی را در اختیار شما قرار می دهد تا به راحتی بتوانید نسخه دیجیتال اسناد مختلف را در اختیار داشته باشید. این اپلیکیشن با بهره مندی از قابلیت OCR، به شما اجازه می دهد تصاویر مختلف را هم اسکن و متون موجود در آن ها را استخراج کنید. اسناد متنی کوچک، کارت های ویزیت، یادداشت ها و حتی تخته های وایت برد، به سادگی با استفاده از این اپلیکیشن اسکن می شوند.

گزینه های متنوعی هم در این اپلیکیشن وجود دارد که شامل برش، اصلاح، تغییر رنگ ها، تنظیم تابش نور و حاشیه نویسی می شوند. با استفاده از این اپ اسکنر موبایل، شما می توانید اسناد و تصاویر خود را در برنامه های وان نوت و وان درایو ذخیره و آن ها را به فرمت های مختلفی مانند ورد ،اکسل، پاورپوینت، یا PDF تبدیل کنید. بعلاوه، امکان ذخیره مستقیم اسناد اسکن شده در گالری دستگاه تان را هم خواهید داشت. بدین ترتیب می توانید سند اسکن شده را با بیش از یک فرمت و در منابع مختلف نگهداری کنید.

مایکروسافت آفیس لنز را می توان برترین برنامه اسکنر موبایل دانست که برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته است و توانسته نظر مثبت کاربران زیادی را هم به خود جلب کند.

3. اسکنر ادوبی اسکن

برنامه ادوبی اسکن برترین برنامه اسکنر اندروید به شمار میرود که به صورت رایگان می تواند احتیاج شما را برطرف کند. رابط کاربری ساده و کاربرپسند، یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث محبوبیت گسترده این برنامه شده است. برای استفاده از آن، کافیست دوربین گوشی خود را به سمت یادداشت ها، فرم ها، رسیدها و هر نوع سند دیگری که قصد تهیه نسخه دیجیتال از آن دارید، بگیرید تا سند به صورت اتوماتیک تشخیص داده و اسکن گردد.

ویژگی های ادوبی اسکن شامل امکاناتی همانند برش، چرخش و تنظیم رنگ ها، مرتب سازی صفحات و ویرایش با استفاده از فناوری OCR هستند که به شما این اجازه را می دهند تا فایل نهایی بسیار باکیفیتی را داشته باشید. این برنامه بعلاوه به شما امکان می دهد فایل های اسکن شده را به وسیله ایمیل و فضاهای ابری با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، ادوبی اسکن قابلیت های دیگری همانند ترکیب فایل ها، تبدیل فرمت PDF به ورد و پاورپوینت، ایمنی با رمز عبور، امضای الکترونیکی روی فایل ها و بعلاوه اختصاص 20 گیگابایت فضای ابری برای ذخیره سازی ارائه می نماید. اما گفتنی است که این ویژگی ها در صورت استفاده از نسخه پریمیوم اپلیکیشن قابل دسترسی خواهند بود که این موضوع می تواند از جمله محدودیت های این برنامه باشد.

4. اسکنر موبایل SwiftScan

برای اسکن اسناد با قابلیت اسکن کدهای QR داخلی و بارکدها، SwiftScan یک اپ اسکنر موبایل بسیار عالی به شمار میرود. مانند دیگر برنامه هایی که در اینجا ذکر شده اند، با استفاده از SwiftScan می توانید تقریباً هر نوع محتوایی از اسناد گرفته تا یادداشت ها، تخته وایت برد و کارت های ویزیت را اسکن کنید. اسناد اسکن شده را به صورت فایل های JPG یا PDF ذخیره نموده و با استفاده از قابلیت تشخیص اپتیکال کاراکتر (OCR) یا همان تبدیل عکس به متن، متون درون آن ها را استخراج کنید.

از جمله قابلیت های این اپلیکیشن می توان به اسکن اسناد چند صفحه ای، ویرایش و اضافه کردن حاشیه نویسی به موارد اسکن شده، بهبود تصاویر با استفاده از فیلترها و تنظیمات رنگ، ارتباط با انواع سرویس های ابری از جمله iCloud درایو، دراپ باکس، گوگل درایو و نیز اپلیکیشن هایی مثل Evernote ،Slack و Todoist اشاره نمود. بعلاوه، نسخه پریمیوم SwiftScan شامل ویژگی هایی مانند اسکن نامحدود، امکان اضافه کردن امضای الکترونیکی، حذف واترمارک ایجاد شده به وسیله اپلیکیشن، آپلود اتوماتیک اسناد اسکن شده، اسکن چند صفحه به طور همزمان و… اشاره نمود.

5. اسکنر CamScanner

اگر در پی برترین برنامه اسکن عکس اندروید هستید، پیشنهاد می کنیم به سراغ این اپلیکیشن بیایید. اپلیکیشنی فوق العاده محبوب، کاربردی و پر از امکانات که توانسته امتیاز عالی 4.9 را از اپ استور و پلی استور کسب کند. این اپلیکیشن به شما امکان می دهد تا رسیدها، یادداشت ها، کارت های ویزیت و سایر اسناد، حتی نوشته های روی تخته وایت برد را به وسیله دوربین موبایل خود اسکن کنید. CamScanner بعلاوه از تکنولوژی OCR برای استخراج متن از تصاویر و سایر اسناد اسکن شده استفاده می نماید.

علاوه بر این ها، این اپ اسکنر موبایل از ابزارهای برش هوشمند و بهبود اتوماتیک هم بهره می برد که به شما یاری می نماید تا متن و تصاویر خود را برای اسکن بهتر و باکیفیت تر بهبود بخشید. ویژگی های CamScanner شامل گزینه های متنوعی برای اشتراک گذاری به وسیله ایمیل یا شبکه های اجتماعی با فرمت های PDF، ورد، JPEG یا TXT است. این اپلیکیشن امکانات ویرایش پیشرفته ای هم دارد که شامل حاشیه نویسی، حفاظت با رمز عبور، همگام سازی بین پلتفرم ها و جستجوی کلیدواژه هاست. به علاوه، ابزارهای کاربردی داخلی مانند تبدیل PDF به ورد، تبدیل PDF به اکسل، اسکنر کد QR و… هم در این اپلیکیشن موجود است.

6. اسکنر موبایل Genius scan

برنامه Genius Scan برترین برنامه اسکن مدارک اندروید و iOS نیست اما به جرئت می توان گفت شانه به شانه برترین ها حرکت می نماید. این اپ اسکنر موبایل که برای سیستم عامل های اندروید و آیفون هم در دسترس قرار گرفته است، به طور اتوماتیک و با سرعت بالا تشخیص اسناد را انجام می دهد، که این ویژگی باعث شده وقت بیشتری از کاربران صرفه جویی گردد. Genius Scan قابلیت اسکن انبوه را هم دارد، به عبارت دیگر اگر احتیاج به اسکن اسناد با تعداد صفحه های زیاد دارید، این برنامه کاملاً مناسب احتیاج شماست.

با امکاناتی نظیر برش اتوماتیک و دقیق، صفحه هوشمند برای تصویر پرسپکتیو، بهبود تصویر، اشتراک گذاری به وسیله ایمیل و شبکه های اجتماعی و سازماندهی اسناد، Genius Scan به یک اپ اسکنر موبایل بسیار کاربردی تبدیل شده است. گزینه های ویرایش هم در این برنامه امکاناتی نظیر حذف سایه ها، اعمال فیلتر، اسکن دسته ای، و ایجاد فایل های PDF چندصفحه ای را فراهم می نماید.

در مقابل، معایبی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال، کیفیت اسناد PDF ایجاد شده با Genius Scan ممکن است کمی پایین تر از سایر اپ ها باشد. بعلاوه، برای همگام سازی با سرویس های ابری نظیر دراپ باکس و گوگل درایو، احتیاج به پرداخت هزینه است.

7. اسکنر Evernote Scannable

اسکنر موبایل Evernote Scannable برای سیستم عامل iOS در دسترس قرار گرفته است و کاربران اندروید نمی توانند از قابلیت های آن بهره مند شوند. این اپ اسکنر موبایل با رابط کاربری ساده خود، در میان کاربران آیفون، محبوبیت بسیار بالایی پیدا نموده است و با عملکرد سریع، کارآمد، هوشمندانه و امکان به اشتراک گذاری نسخه های دیجیتال، به برترین شکل ممکن از پس احتیاجهای شما بر می آید. از مزایای این اپلیکیشن می توان به بهره مندی از فناوری تجزیه و تحلیل متن اشاره نمود که سبب شده Evernote Scannable با اتصال به پروفایل لینکدین، اطلاعات روی کارت های ویزیت را تشخیص داده و آن ها را به مخاطبان شما متصل کند.

نکته ای که می تواند به عنوان یک نقطه ضعف مطرح گردد این است که Evernote Scannable قابلیت تنظیم دستی فوکوس و بعلاوه ترکیب صفحه ها و تصاویر را ارائه نمی دهد. در نتیجه در مقایسه با برترین برنامه های اسکنر موبایل که در بالا به آن ها اشاره نمودیم، اندکی ضعیف تر است. ولی به افرادی که در پی یک اپ سبک، ساده و کاربردی هستند، اسکنر موبایل Evernote Scannable را پیشنهاد می کنیم.

8. اسکنر موبایل Scanner Pro

Scanner Pro (اسکنر پرو) را به جرئت می توان برترین برنامه اسکنر موبایل برای سیستم عامل iOS دانست که هم محبوبیت بالایی دارد و هم عملکرد آن استثنائی است. این اپلیکیشن امکان اسکن اسناد و آیتم های گوناگون و اشتراک گذاری آن ها به وسیله سرویس هایی نظیر دراپ باکس، گوگل درایو، وان نوت، iCloud درایو و… را فراهم می نماید.

Scanner Pro بعلاوه از فناوری اسکن عکس با گوشی هم پشتیبانی می نماید. با این تفاوت که شما حتی اگر عکس کم کیفیتی را هم درون آن بارگذاری کنید، ابتدا کیفیت آن را افزایش داده و سپس به اسکن آن می پردازد تا خروجی نهایی کیفیت لازم را داشته باشد. فناوری OCR (اسکن عکس با گوشی و تبدیل آن به متن) بیش از 25 زبان مختلف را تشخیص داده و شما می توانید اسناد را چاپ یا به شکل فکس ارسال کنید.

علاوه بر این، Scanner Pro امکان خریدهای درون برنامه ای را جهت دسترسی به ویژگی های اضافی مانند حذف واترمارک، انجام جستجوی کامل متن و فعال کردن محافظت رمز عبور ارائه می دهد.

9. اسکنر موبایل Clear scanner

اگر در پی یک اپ اسکنر موبایل سبک با رابط کاربری ساده و آسان اما الگوریتمی قدرتمند برای تشخیص کلمات هستید، پیشنهاد می کنیم اسکنر موبایل Clear scanner را دانلود کنید. این اپلیکیشن که از فناوری OCR هم بهره می برد، امکان اسکن عکس با گوشی را برای شما فراهم می آورد که یعنی می توانید متن روی یک عکس را با استفاده از آن اسکن و به فایل قابل ویرایش تبدیل کنید.

این برنامه که از اندروید و iOS هم پشتیبانی می نماید، اسناد کاغذی شما را به صورت دیجیتال با فرمت های PDF و JPEG تبدیل و ذخیره می نماید. اسکنر موبایل Clear scanner به خاطر پردازش سریع، برای افرادی مناسب است که به طور مداوم باید فایل های مختلف را اسکن نمایند و زمان برای آن ها بسیار اهمیت دارد. از مهمترین ویژگی های برنامه Clear Scanner می توان به امکان اسکن چند صفحه، سازماندهی اسناد، قابلیت ادغام و اشتراک گذاری در سرویس هایی مانند وان درایو، گوگل درایو و دراپ باکس اشاره نمود.

این اپلیکیشن خرید درون برنامه ای هم دارد که در این صورت دیگر خبری از تبلیغات نخواهد بود. صحبت از تبلیغات که شد باید بگوییم بزرگترین نقطه ضعف این برنامه هم نمایش تبلیغات در طول فرآیند اسکن است که می تواند کاربران را در حین انجام اسکن آزار دهد. البته همینکه این اپلیکیشن بیشتر خدمات خود را به صورت رایگان و در عین حال بسیار عالی ارائه می دهد، می تواند این ضعف را بپوشاند.

10. اسکنر Tiny scanner

برنامه Tiny Scanner یک اپ اسکنر موبایل کاربردی و ساده است که بیشتر ویژگی های استاندارد را به کاربران خود ارائه می دهد؛ به عبارت دیگر، شما یک جعبه ابزار استاندارد را بدون هیچ هزینه ای جهت ویرایش دریافت می کنید. این برنامه از اسناد کوچک تر مانند رسیدها تا اسناد و تصاویر بزرگ تر پشتیبانی می نماید و با استفاده از آن می توانید اسناد را با دقت و کیفیت بسیار بالایی اسکن کنید.

از جمله قابلیت های مجذوب نماینده این اپلیکیشن می توان به امکان ذخیره و اشتراک گذاری فایل ها به وسیله فضاهای ابری، تشخیص اتوماتیک لبه، ایجاد تصویر صاف، تنظیم کنتراست و ابعاد، ساماندهی فایل ها بر اساس نام و حتی حفاظت از رمز عبور و… اشاره نمود.

اگر خرید درون برنامه ای برای دسترسی به قابلیت های بیشتر را ضعف در نظر نگیریم، نمایش تبلیغات بزرگ ترین ضعف این اپلیکیشن خواهد بود. در رابطه با خرید درون برنامه ای هم باید بگوییم شما در همان نسخه رایگان هم کلی امکانات و قابلیت در اختیار دارید و نباید از این بابت نگران باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی 10 مورد از برترین و کاربردی ترین اپلیکیشن های اسکنر موبایل پرداختیم که با یاری آن ها می توانید نسخه ای دیجیتال از اسناد، تصاویر و فایل های خود داشته باشید. این اپلیکیشن ها همگی برای گوشی های موبایل در دسترس قرار دارند و بعضی از آن ها پولی و بعضی دیگر هم رایگان هستند که کاربر بسته به احتیاج خود باید یکی از آن ها را انتخاب کند. اگر شما هم برنامه اسکنر خوبی برای موبایل می شناسید، در بخش نظرات، نام آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1703

به "برترین اسکنر موبایل؛ معرفی 10 اپلیکیشن اسکنر کاربردی و محبوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین اسکنر موبایل؛ معرفی 10 اپلیکیشن اسکنر کاربردی و محبوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید