بعضی قابلیت های تازه اندروید 13 فاش شد

به گزارش مجله سیاران، در حال حاضر اندروید 12 جدیدترین سیستم عاملی است که گوگل آن را طراحی نموده و فقط هم گوشی های این شرکت رسما از آن بهره می برند. اما به نظر می رسد شرکت آمریکایی از همین حالا کار روی اندروید 13 را شروع نموده است.

بعضی قابلیت های تازه اندروید 13 فاش شد

خبر در یک نگاه

  • به نظر می رسد گوگل کار روی اندروید 13 را شروع نموده باشد.
  • طبق خبری که به تازگی منتشر شده، اندروید 13 قرار است از قابلیت های خوبی بهره مند گردد.
  • از جمله این قابلیت ها می توان به تغییر زبان هر اپلیکیشن بدون احتیاج به تغییر نام سیستم عامل، صدور اجازه برای اعلانات هر اپلیکیشن، ظاهر نو صفحه قفل و حالت ذخیره انرژی نو اشاره نمود.
  • معین نیست این قابلیت ها واقعا قرار است در اندروید 13 وجود داشته باشند یا خیر.
  • گوگل شاید برای سال آینده به جای اندروید از سیستم عامل نو خود یعنی فیوشا استفاده کند.

در حال حاضر هیچ گوشی جز سری پیکسل 6 وجود ندارد که رسما با سیستم عامل اندروید 12 راهی بازار شده باشد. البته سامسونگ خیلی زودتر از سایر رقبای اندرویدی خود این آپدیت را برای گوشی های قدرتمند سری گلکسی S21 منتشر نموده است که این امر حتی بعضی از کاربران را هم با مشکل روبرو نموده است اما باز هم رسما گوشی های این شرکت آپدیت نهایی را دریافت ننموده اند.

در حالی که هنوز این سیستم عامل رسما برای هیچ گوشی منتشر نشده است، زمزمه هایی شنیده می گردد مبنی براینکه شرکت آمریکایی از همین حالا کار روی نسخه نو یعنی اندروید 13 را هم شروع نموده است. اینکه این سیستم عامل قرار است چه نامی داشته باشد رسما معین نیست، اما شایعه ها از این موضوع حکایت دارند که نام این سیستم عامل تیرامیسو خواهد بود. با این حال فعلا از آن به عنوان اندروید 13 یاد می کنیم تا خبرهای دقیق تر و موثق تری در این رابطه منتشر گردد.

گویا اندروید 13 یک سری قابلیت های بسیار مجذوب نماینده خواهد داشت؛ به تازگی یک سری اسکرین شات هم از این قابلیت ها منتشر شده است که در ادامه می توانید جزئیات مربوط به هر یک از آن ها را مشاهده کنید.

البته قبل از اینکه به آنالیز این قابلیت ها بپردازیم باید بگوییم این یک نسخه اولیه از اندروید 13 است که توانستیم به لطف XDA-Developers به یک سری از قابلیت های آن دسترسی داشته باشیم. به نظر می رسد این سیستم عامل به این زودی ها رسما عرضه نگردد، بنابراین تا آن موقع نمی توان مطمئن بود آیا این قابلیت ها واقعا به اندروید 13 مربوط هستند یا خیر. هرچند منبع خبر معتقد است اسکرین شات های منتشر شده کاملا واقعی هستند.

به خاطر داشته باشید، سوا از این موضوع که این قابلیت ها ممکن است کاملا غیرواقعی باشند، بعضی از شرکت ها هم با رابط کاربری خود همین حالا یک سری از ویژگی ها را در گوشی های خود قرار داده اند که از جمله این شرکت ها می توان به سامسونگ اشاره نمود که معمولا قابلیت های رابط کاربری آن حتی بیشتر از اندروید است. اما می پردازیم به قابلیت هایی که طبق شایعه های نو به نظر می رسد قرار است به عنوان بخشی از قابلیت های اندروید 13 باشند.

زبان هر اپلیکیشن و اجازه اعلانات

این طور که به نظر می رسد، گوگل قرار است در اندروید 13 قابلیتی را با نام رمز پانلینگوعال (Panlingual) قرار دهد که نمی دانیم آیا در بیلد نهایی هم همین نام برای این قابلیت در نظر گرفته خواهد شد یا خیر. با این حال هرچه که هست، این قابلیت قرار است به کاربران این اجازه را بدهد که بدون احتیاج به تغییر زبان سیستم عامل، زبان هر اپلیکیشنی را که بخواهند تغییر دهند. این واقعا کاربردی است چرا که کاربرانی که می خواهند با یک اپلیکیشن به زبان خود تعامل داشته باشند دیگر احتیاجی نیست زبان سیستم را تغییر دهند.

علاوه بر این ها، اعلانات اپلیکیشن ها هم قرار است یک تنظیمات نو دریافت کند. به نظر می رسد مانند اجازه دسترسی به دوربین، موقعیت مکانی یا چیزهای از این دست، اعلانات اپلیکیشن ها هم می توانند در تنظیمات و در بخش Privacy یا همان حریم خصوصی، اجازه نمایش دریافت نمایند. گوگل احتمالا این قابلیت را به این خاطر در نظر دارد که بتواند از اسپم اعلانات غیر ضروری جلوگیری کند.

رابط کاربری نو و گزینه های مختلف برای صفحه قفل

یکی از بخش هایی که هر بار با آمدن سیستم عامل نو تغییر می نماید، صفحه قفل است. معمولا این بخش دستخوش تغییراتی اساسی نمی گردد اما بسته به سلیقه شرکت ها می توان تغییرات مهمی را در آن مشاهده کرد. با توجه به آنچه مشاهده می گردد، گویا زمانی که اعلانی دریافت می گردد، نوع نمایش ساعت از دو خط به یک خط تغییر می نماید. البته تنظیماتی هم برای غیرفعال کردن این قابلیت در نظر گرفته شده است به این صورت که کاربر می تواند انتخاب کند حالت نمایش دو خطه از بین نرود. حال چه اعلانی دریافت گردد و چه نگردد.

حالت ذخیره انرژی نو (Android Resource Economy، به اختصار TARE)

یکی از قابلیت های نو اما با نامی بسیار عجیب و جالب مربوط به ذخیره انرژی است. این قابلیت تحت عنوان Android Resource Economy شناخته می گردد. با یاری این قابلیت یک نوع فضای شبیه سازی شده طراحی می گردد که در آن اپلیکیشن ها بر اساس مقدار ظرفیت به جای مانده باتری، از منابع سیستم استفاده می نمایند. البته این تنها فاکتور مشخص نماینده در استفاده از منابع سیستمی نیست اما مهم ترین آن به شمار میرود. بعد از اینکه این رخ داد، اپلیکیشن ها می توانند از سهم خود در استفاده از منابع سیستم بهره مند شوند.

به عبارتی ساده تر، اندروید 13 زمان هایی که کاربر حالت ذخیره نیرو را فعال می نماید، یک سری محدودیت ها را روی کارهایی که یک اپلیکیشن می تواند انجام دهد اعمال می نماید. این کار با استفاده از سیستم نوی صورت می گیرد که با در نظر گرفتن ظرفیت به جای مانده باتری و یک سری پارامترهای دیگر، یک محیط مجازی برای اجرای اپلیکیشن ها تشکیل می دهد. حال چه اپلیکیشنی می تواند سریع تر از سایرین، سهمیه خود را برای استفاده از منابع سیستمی دریافت کند معین نیست. یعنی در واقع نمی دانیم معیار اندروید 13 برای اولویت بندی اپلیکیشن ها برای انجام کارهای مختلف چیست.

برای مثال فرض کنید وقتی باتری گوشی به کمتر از مقدار خاصی می رسد، دوربین نمی تواند از فلش استفاده کند چرا که انرژی زیادی در این حالت مصرف می گردد. حال تصور کنید این محدودیت برای تمام اپلیکیشن ها در نظر گرفته گردد. طبیعتا چنین قابلیتی باید با دقت تمام در نظر گرفته گردد چرا که ممکن است یک سری قابلیت های کاربردی اپلیکیشن ها را در صورتی که شارژ گوشی کم است محدود کند. گوگل حتی می تواند اختیار محدود کردن قابلیت ها را به کاربران هم بدهد.

توجه داشته باشید حضور این قابلیت ها در اندروید 13 همان طور که در بالا هم گفته شد فقط در حد یک شایعه هستند چرا که فعلا چیز رسمی در رابطه با این سیستم عامل نشنیده ایم. با تمام این تفاسیر این قابلیت ها در فهرست انتظارات ما برای اندروید بعدی قرار می گیرند هرچند اکنون هم بعضی از شرکت ها نظیر سامسونگ یک سری از این قابلیت ها را به شکل های دیگر در گوشی های خود دارند.

اینکه آیا سیستم عامل بعدی اندروید نام داشته باشد یا خیر نمی دانیم چرا که شایعاتی شنیده می گردد مبنی براینکه شرکت آمریکایی می خواهد خیلی زود سیستم عامل خود را به فیوشا تغییر دهد که سریع تر و بهتر از اندروید است. سامسونگ هم گویا نقشه مشابهی در سر دارد. حال باید دید طی سال های پیش رو چه خبرهای بیشتری در این رابطه منتشر می گردد.

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1375

به "بعضی قابلیت های تازه اندروید 13 فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی قابلیت های تازه اندروید 13 فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید