رضا مددی: معلمان ما باید با فلسفه وجودی درس خود آشنا شوند
به گزارش مجله سیاران، تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در آغاز نشست گفتمان سازی سند تحول بنیادین که باحضور معلمان و گروه های آموزشی برگزار شد، آگاهی از فلسفه هر برنامه درسی را کلید دست یابی به اهداف حوزه های یازده گانه تعلیم و تربیت بیان کرد.
نخستین نشست گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر رویکرد تمام ساحتی امروز یک شنبه 10 اسفند ماه 99 با حضور رضا مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین و باحضور سرگروه های آموزشی مناطق شهر تهران به صورت آنلاین برگزار شد.
مددی در توضیح اینکه چرا معلمان برای حضور در این دوره آموزشی انتخاب شده اند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب پیشتر فرمودند که بدنه آموزش و پرورش، خصوصا معلمان باید با ادبیات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند. همچنین باید بدانید که سند تحول نقشه راه و چارچوب حرکت ما در آموزش و پرورش است.
برنامه درسی یکی از مهم ترین امکانات نظام تعلیم و تربیت است
وی درباره نقش مهم تربیتی معلمان در نظام تعلیم و تربیت گفت: معلمان نقش اساسی در جریان تعلیم و تربیت دارند و از دو جهت بر تعلیم و تربیت تاثیرگذارند؛ نخست توانمندی ها صلاحیت های شخصی معلمان است که تاثیر تربیتی بالایی بر دانش آموز دارد. دوم نیز امکاناتی است که در اختیار معلمان قرار گرفته است و آن چیزی جز برنامه درسی نیست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: مواد و خوراک تربیت همان برنامه درسی ماست و معلمان گرامی از طریق برنامه درسی بچه ها را تربیت می کنند. این برنامه یکی از مهم ترین امکانات نظام تعلیم و تربیت است که نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم. ما در این جلسه با موضوع صلاحیت های معلمان سروکار نداریم، بلکه به برنامه درسی می پردازیم و اینکه چگونه از طریق برنامه درسی جریان تربیت را دنبال کنیم. یعنی در این جلسات سعی داریم از برنامه درسی برای تحقق امر تربیت استفاده کنیم.
وی درباره گروه های آموزشی و نقش و جایگاه مهم آنها در آموزش و پرورش گفت: گروه های آموزشی در کف کلاس و در صحنه عمل هستند، بنابراین اگر ایده و طرحی را با گروه های آموزشی مطرح کنیم و به توافق برسیم، قابلیت پیاده شدن در سطح کشور را خواهد داشت. ما به همین دلیل بر گروه های آموزشی متمرکز شدیم.
مددی درباره بخش هایی از سند تحول بنیادین که در این دوره مطرح می شود گفت: ما از مجموعه گسترده سند تحول بنیادین سه محور اصلی را برای این دوره آموزشی انتخاب کردیم: محور اول آشنایی با تربیت همه جانبه و متوازن مبتنی بر ساحت های تعلیم و تربیت؛ محور دوم تبیین اهداف دوره های تحصیلی و محور سوم برنامه درسی ملی و حوزه های یازده گانه تربیت و یادگیری است؛ اینها سه درسی است که به همراه رویکرد آموزش تلفیقی به شما منتقل خواهد شد. همچنین ما می خواهیم متناسب بر اساس ساحت های تعلیم و تربیت از درس های مان نتیجه گیری کنیم. آموزش های ما در این جلسات هم شامل مباحث نظری و آموزش های عملی و کاربردی خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره خروجی این دوره های آموزشی اظهار کرد: شما بعد از فراگرفتن این آموزش ها می توانید به معلمان آموزش دهید و سپس آنها را ارزیابی کنید تا از یادگیری آنان اطمینان حاصل کنید. ما به شما فرصت می دهیم کار خود را در قالب فرمتی ساده به ما ارائه کنید تا اشکالات کار را برطرف کنیم.
اگر ندانیم کسر و اعشار به چه درد دانش آموز می خورد، به چه حقی آن را آموزش می دهیم
وی درباره حوزه های یازده گانه تربیت و یادگیری گفت: بارها با این پرسش روبرو می شویم که مطالب درسی به چه درد زندگی بچه ها می خورد و فایده یادگیری این مطالب چیست؟ می توانیم پاسخ های مختلفی به این پرسش دهیم. می توانیم تلاش 12 ساله دانش آموز در مدرسه را تنها در عبور از کنکور و رفتن به دانشگاه خلاصه کنیم. ولی این پاسخ قانع کننده نیست. پاسخ قانع کننده از فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش دروس به دست می آید.
مددی افزود: باید توجه داشته باشید که این سوال بسیار چالش برانگیز است. در واقع پاشنه آشیل آموزش و پرورش است. اگر ما ندانیم جمع و تفریق و کسر و اعشار به چه درد دانش آموز می خورد، به چه حقی آن را آموزش می دهیم. باید بدانیم که تربیت پازلی است که یک قطعه آن ریاضی؛ یک قطعه علوم، یک قطعه ورزش و تربیت بدنی و به همین ترتیب هردرس است. معلمان عزیز ما باید با فلسفه درس خود آشنا شوند و این اتفاق از طریق پیوند آنها با حوزه های یازده گانه تعلیم و تربیت محقق خواهد شد. اینجاست که تدریس کسر و اعشار برای خود معلم به عنوان جزئی از نظام تعلیم و تربیت انسانها معنادار می شود.
منبع: خبرگزاری پانا