رشد سالانه حدود 6 درصد سرطان سینه در کشور

به گزارش مجله سیاران، یک فوق تخصص جراحی غدد و سرطان گفت:سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در کشور است، که حدود 99 درصد از مبتلایان به آن بانوان هستند.

رشد سالانه حدود 6 درصد سرطان سینه در کشور

در برنامه ضربان شبکه سلامت مورخ 8/3/ 1401 مجری برنامه میزبان پروفسور محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در مورد سرطان سینه به تبادل نظر پرداختند.

پروفسور اکبری در مورد شرایط ابتلا به سرطان سینه در کشور، گفت: سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در کشور است، که حدود 99 درصد از مبتلایان به آن، بانوان هستند. با توجه به این که جمعیت در حال سالمند شدن است، سالانه حدود شش درصد رشد سرطان سینه در کشور داریم، درصد سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه در کشور، از شرایط بسیار بالایی برخوردار و از بسیاری از کشور های غربی بالاتر است.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان سینه گفت: این بیماری رو به رشد است، اما خوشبختانه با امکانات تشخیصی بالایی که برای بیماران وجود دارد، می توان بیان نمود که این بیماران از بقای عمر 15 سال برخوردارند.

وی ترشحات نوک سینه را در صورتی مشکل ساز دانست که؛ یک طرفه و با ترشحات خونی همراه باشد.در هنگام معاینه باید با پوست کف انگشتان دست، از زیربغل معاینه را شروع کرد و تمام سینه و اطراف آن را معاینه کرد و در صورت فرورفتگی یا لمس توده، سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

او با اشاره به نقش ماما ها و متخصصین زنان در حیطه درمانی و بعلاوه در تشخیص این بیماری گفت: تشخیص اصلی بیماری سرطان سینه با جراح و مسئول مستقیم درمان این بیماری با جراح است.

کارشناس برنامه، تشخیص را بر مبنای فکر، دید و دست گذاشت و گفت: با معاینه دستی و درست تماشا، تا 85 درصد تشخیص امکان پذیر است.معمولا 50 درصد گزارشات رادیولوژی مطابق با گزارشات پاتولوژی و واقعیت است.

او به متخصصان رادیولوژی توصیه کرد؛ اگر هنگام گرفتن عکس ماموگرافی، تکنیک ها به خوبی انجام نگردد، ممکن است گزارش کاملی از شرایط بیمار به دست نیاید. در بسیاری از نقاط جهان تشخیص با رادیولوژی 85 درصد است، اما در ایران این تشخیص 50 درصد است، زیرا انجام تکنیک ها، کاملاً صحیح و به خوبی انجام نمی شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به 3 روش تشخیصی این سرطان اشاره نمود: 1-ماموگرافی که از مهم ترین روش های تشخیصی است.2-سونوگرافی 3-روش ام آر آی.

وی تاکید نمود: به طور معمول هر دو آزمایش سونوگرافی و ماموگرافی با هم درخواست نمی شوند و نوشتن نسخه هر دو آزمایش در یک زمان غیر قانونی است. انجام آزمایش MRI، تنها در موارد خاص درخواست می گردد، از جمله افرادی که در ژنتیک خود با سرطان سینه مواجهند.

پروفسور اکبری تاکید نمود: در درمان بانوانی که بافت سینه را حفظ می کنیم، طول عمر بیشتری دیده شده است. روش حفظ سینه در درمان سرطان سینه، علمی ترین و مقبول ترین روش جراحی سینه است که مطمئناً به طول عمر بیمار یاری می نماید.

وی یادآور شد: جراحی غدد لنفاوی زیر بغل باید به صورت استاندارد انجام گردد که با استفاده از گاماپروپ به برداشتن گره پیشاهنگ و در صورت امکان، حفظ بقیه غدد لنفاوی زیر بغل یاری کرد. سیگار و قلیان در 30 درصد کل مرگ های بشر دخالت دارد. استرس های مزمن نیز در مقدار مرگ ها اثر بسیار مهمی دارد.

او چاقی و اضافه وزن در بدن انسان را جزو دیگر عوامل خطرساز دانست و گفت: هرگونه چربی و اضافه وزن در بدن منبع ذخیره استروژن (آروماتیک ها) است که صددرصد در مقدار سرطان پستان اهمیت دارند.

پروفسور اکبری، نامهربان بودن، توکل نداشتن، گذشت نکردن، حسود بودن و.. را از دیگر عوامل خطرساز این بیماری بر شمرد. بیمار متوکل و آرام با حذف استرس به سلامت خود می تواند یاری کند. آب آلوده به فلزات سنگین، آلودگی هوا و تغییرات ژنومی در این نوع سرطان دخالت دارند.

کارشناس برنامه ادامه داد: تقریبا تا 96 درصد موارد، انواع سرطان ها قابل درمان هستند، در حال حاضر درمان سرطان به صورت تیمی انجام می گردد.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1401 بروزرسانی: 4 آبان 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1582

به "رشد سالانه حدود 6 درصد سرطان سینه در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد سالانه حدود 6 درصد سرطان سینه در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید