خبرنگاران برداشت لیموترش بی کیفیت در رودان ممنوع شد

به گزارش مجله سیاران، بندرعباس- خبرنگاران- رییس هیات سرپرستی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان گفت: در راستای حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تثبیت قیمت لیموترش، برداشت محصول از باغ های این شهرستان ممنوع شد.

خبرنگاران برداشت لیموترش بی کیفیت در رودان ممنوع شد

افضل خاشعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران از صادرنشدن مجوز خروج محموله لیموترش توسط نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان از امروز 30 خرداد ماه 99 تا اطلاع ثانوی، خبر داد.

وی با اشاره به فعالیت قریب به 50 کارگاه بسته بندی لیموترش در این شهرستان، خاطر نشان کرد: در راستای تحقق اهداف و برنامه های نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان مبنی بر حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تثبیت قیمت لیموترش، کارگاه های بسته بندی موظف هستند محصول با کیفیت را در بسته بندی های مناسب و با برند و نام رودان به بازار مصرف عرضه کنند.

عرضه محصول بی کیفیت به بازار، اقتصاد شهرستان را به مخاطره می اندازد

رییس هیات سرپرستی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان اظهارداشت: برداشت پیش از موعد محصول و عرضه لیموترش بی کیفیت طی روزهای اخیر منجر به افت شدید قیمت این محصول در بازار شد.

خاشعی ادامه داد: با آغاز فصل برداشت لیموترش نوبرانه، هر یک کیلوگرم لیموترش با قیمت 400 هزار ریال (40 هزار تومان) روانه بازار مصرف شد، اما دیری نپایید که بازار خرید و فروش لیموترش در رودان با افت شدید قیمت روبرو شد.

وی اضافه کرد: برداشت پیش از موعد محصول و عرضه لیموترش بی کیفیت، موجب افت شدید قیمت در روزهای خاتمهی فصل برداشت لیموترش نوبرانه شد و قیمت محصول با افت شدید، بین 50 تا 70 هزار ریال (5 تا 7 هزار تومان) در نوسان بود.

این مسوول خاطر نشان کرد: به منظور حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، عرضه محصول با کیفیت و تثبیت قیمت، نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان طی مصوبه ای در تاریخ 27 خرداد ماه 99، برداشت لیموترش را از 30 خرداد ماه تا اطلاع ثانوی، ممنوع گفت و طی این مدت مجوز خروج محموله لیموترش از این شهرستان صادر نمی شود.

خاشعی با تاکید بر اینکه برداشت پیش از موعد محصول و عرضه محصول بی کیفیت به بازار مصرف از دلایل اصلی افت قیمت لیموترش طی روزهای اخیر در رودان است، گفت: اشتغال و اقتصاد رودان بر پایه کشاورزی است، نباید اجازه داد برخی از باغداران و بهره برداران، با عرضه محصول بی کیفیت به بازار، اقتصاد شهرستان رودان را به مخاطره بیندازند.

وی در ادامه قیمت تمام شده برای تولید هر یک کیلوگرم لیموترش را 50 هزار ریال (5 هزار تومان) گفت و گفت: باید قیمت محصول به گونه ای باشد که جوابگوی هزینه های تولید باشد و تولیدکننده متضرر نشود.

ممنوعیت برداشت لیموترش در رودان موجب افزایش قیمت این محصول شد

رییس هیات سرپرستی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان اعلام نمود: در پی اعلام خبر ممنوعیت برداشت و صادر نشدن مجوز خروج محموله لیموترش از 30 خرداد ماه از شهرستان، بازار خرید و فروش لیموترش در رودان با افزایش قیمت روبرو شد و طی روزهای 28 و 29 خرداد ماه، هر یک کیلوگرم لیموترش بین 100 تا 120 هزار ریال (10 تا 12 هزار تومان) خریداری شد و به فروش رسید.

خاشعی در خاتمه بر ضرورت تعامل، همکاری و همراهی کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی با نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی رودان در راستای تحقق اهداف و برنامه های این نهاد جهت عرضه محصول با کیفیت و تثبیت قیمت محصول لیموترش در بازار مصرف تاکید کرد.

شهرستان رودان با 9 هزار و 318 هکتار سطح زیرکشت، 40 درصد از لیموترش کشور را تامین می کند و سالانه بیش از 100 هزار تن محصول از باغ های این شهرستان برداشت و به بازارهای داخلی عرضه می شود.

شهرستان رودان هم اکنون رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید لیموترش کشور را به خود اختصاص داده است.

(لیموترش محلی) مکزیکن لایم، لیسبون، خارکل و پرشین لایم از ارقام لیموترش در شهرستان رودان، قطب تولید لیموترش کشور است.

پیش بینی می شود امسال بیش از 110 هزار تن لیموترش از سطح 9 هزار و 318 هکتار از باغ های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.

برداشت محصول لیموترش در این شهرستان از خرداد ماه آغاز و تا شهریور ماه ادامه دارد.

رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

هم اکنون 42 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی است که از این میزان 32 هزار هکتار به محصولات باغی و 10 هزار هکتار به محصولات زراعی، سبزی و صیفی اختصاص دارد.

شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 491

به "خبرنگاران برداشت لیموترش بی کیفیت در رودان ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برداشت لیموترش بی کیفیت در رودان ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید