برج و حصار 6 هزار ساله در جنوب تهران، حدود شهر ری در پیش از اسلام کجا بود؟

به گزارش مجله سیاران، برج و بارویی بزرگی در شمال چشمه علی و نزدیکی قلعه گبری که شلیبه حصار بسیاری از شهر های نظامی است به چشم می خورد. این بنا یک اثر تاریخی با قدمت 6هزار ساله است که مربوط به دوره مادهاست.

برج و حصار 6 هزار ساله در جنوب تهران، حدود شهر ری در پیش از اسلام کجا بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، باروی ری، دیواری است با کاربرد دفاعی که در دوره حکومت اشکانیان دورتادور شهر را در بر می گرفت و اکنون بقایای اندکی از این دیوار به جای مانده است.

داود شهبازی تهران شناس درباره این بنا تاریخی می گوید: بقایای باروی قدیم ری که روی صخره های چشمه علی واقع شده از منتهی الیه شرقی کنار خیابان ابن بابویه تا غربی ترین نقطه آن جمعا 453 متر طول دارد و به دو بخش عمده در دو سوی شرقی و غربی منبع آب تقسیم می گردد و آنچه از این بارو به جای مانده به وسیله هیئت باستان شناسی چشمه علی به چهار قسمت اصلی c، b، a و d نام گذاری شده است.

در گذشته اطراف آن خندقی وجود داشت که هنگام خطر برای دفاع، آن را از آب پر می نموده اند. حداکثر ارتفاع آن 8متر و حداقل آن 3.2متر است. این بارو قدیمی، حدود شهرری در پیش از اسلام را نشان می دهد چنانچه کرپرتر سیاح معروف انگلیسی در نقشه خود آن را ترسیم نموده است. گویا بعد از زلزله ای در ری تخریب شد، اما سلوکوس- نخستین جانشین اسکندر-آن را از نو آباد کرد.

در مجمل التواریخ درباره این بارو نوشته شده: پسر منصور، مهدی به فرمان پدر آن جا رفت و دیوار شهر بفرمود کردن و به نام خود محمدیه نام کرد این جایگاه که اکنون ری زیرین است و شهر قدیم اول خراب گشت. برترین مسیر برای دسترسی و بازدید از این بارو قدیمی، بزرگراه شهید آوینی است.

منبع: فرارو
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1637

به "برج و حصار 6 هزار ساله در جنوب تهران، حدود شهر ری در پیش از اسلام کجا بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج و حصار 6 هزار ساله در جنوب تهران، حدود شهر ری در پیش از اسلام کجا بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید