تور ارزان فرانسه: آسیاب قدیمی ورنون، فرانسه

به گزارش مجله سیاران، آسیاب قدیمی ورنون (به فرانسوی Le Vieux-Moulin) در محله ای به همین نام در شمال فرانسه، در واقع آسیاب آرد قدیمی قرن شانزدهمی است که در بالای پلی قدیمی که زمانی روی رودخانه سِن (Seine River) قرار داشت، ساخته شده است. این پل در اصل پنج آسیاب داشت و مزرعه ذرتی در نزدیکی اش روی زمینی مسطح رشد نموده بود. زیر آسیاب ها با دولابی (چرخ آبگرد) تجهیز شده بودند که بسته به سطح آب، کاهش و افزایش پیدا می کرد. امروزه بخش وسیعی از پل نابود و تنها تعدادی از پایه های آن به جای مانده است. آسیاب قدیمی، آخرین به جای مانده آسیاب آردی، در میان دو پایه انتهایی پل در کرانه سمت راست رودخانه سن قرار گرفته است.

تور ارزان فرانسه: آسیاب قدیمی ورنون، فرانسه

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

پل سنگی قدیمی در قرن دوازدهم به دستور شاه فیلیپ دوم (فیلیپ آگوست) برای راحتی انتقال نیروهای نظامی ساخته شد. شاه فیلیپ در حال جنگ با ریچارد اول، پادشاه انگلیسی حاکم نیمه غربی فرانسه بود. این پل به وسیله پایگاهی روی ساحل رودخانه محافظت می شد. این سازه در واقع ساختار ساده مربعی و احاطه شده میان 4 برج بلند 20 متری و یک خندق بود که به وسیله یک پل متحرک چوبی به پل سنگی متصل می شد.

شانس با محلی های ورنون یار بود و قبل از اینکه این دژ کوچک درگیر جنگ گردد، در سال 1204، سراسر نورماندی به فرانسه ملحق شد و جنگ به مدت یک قرن و نیم از این منطقه دور ماند. پس از خاتمه جنگ این پل اهمیت نظامی خود را از دست داد و شاه فیلیپ حقوق آن را برای راه اندازی آسیاب های بادی و شیلات روی آن واگذار کرد. خیلی زود پنج آسیاب در این منطقه ساخته شد که دو مورد از آن ها روی ساحل غربی (آسیاب قدیمی که امروزه می بینیم یکی از آن ها است) و سه مورد دیگر در سمت مقابل قرار داشت.

نه حاکمان محلی و نه خانواده سلطنتی وظیفه نگهداری از پل را به عهده نداشتند. در سال 1651، سیل باعث کج شدن بعضی از ستون ها و نابودی قوس های پشتیبان شد و چیزی که در نهایت باقی ماند، پلی غیر قابل استفاده بود. در کمال تعجب به جای تعمیر آن، کشتی ها مشغول جابجایی مردم در دو طرف رودخانه شدند. ورنون تا حدود دو قرن بعد یعنی تا سال 1860 میلادی که پل سنگی تازهی چند ده متر بالاتر از پل قبلی ساخته شد، فاقد پل بود. ده سال بعد و در طول جنگ پروس، سازه تازه هم آسیب دید و با اینکه دوباره بازسازی شد، اما در سال 1940 و باری دیگر طی جنگ جهانی دوم (سال 1944) تخریب شد.

آسیاب قدیمی نیز در بمباران سال 1940 و 1944 میلادی آسیب دید و زمانی که مردم شهر در حال نجات جان و مالشان بودند، درون رودخانه سن سقوط کرد. به هر صورت این آسیاب امروزه بازسازی شده و نماد ورنون است.

منبع: amusingplanet

منبع: کجارو
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1420

به "تور ارزان فرانسه: آسیاب قدیمی ورنون، فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان فرانسه: آسیاب قدیمی ورنون، فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید