یک داروی لاغری به خاطر سرطان زایی از بازار بیرون کشیده می گردد

به گزارش مجله سیاران، یک شرکت ژاپنی سازنده یک داروی لاغری به درخواست مقامات ناظر آمریکایی که می گویند این دارو اندکی خطر سرطان را بالا می برد، آن را از بازار خارج می نماید.

یک داروی لاغری به خاطر سرطان زایی از بازار بیرون کشیده می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تایم شرکت ژاپنی ایسایی (Eisai) می گوید به طور داوطلبانه داروی لاغری ساخت خود به نام بلویک (Belviq) (با نام ژنریک لورکاسرین) را از بازار خارج می نماید.

البته این شرکت در بیانیه اش گفت با تفسیر سازمان غذا و داروی آمریکا از داده های جدید درباره ایمنی این دارو موافق نیست و هنوز معتقد است که منافع بلویک بسیار بیشتر از خطرات آن است.

سازمان غذا وداروی آمریکا قبلا در بیانیه ای از بیماران خواسته بود، مصرف بلویک را فورا متوقف نمایند، به جامانده قرص هایشان را دور بریزند و درباره داروی جایگزین با دکترهایشان مشورت نمایند. این سازمان به پزشکان هم گفته است به بیمارانشان هشدار دهند که مصرف این دارو را قطع نمایند.

داروی ضد چاقی بلویک در سال 2012، تقریبا در همان زمانی که چند داروی کاهش وزن دیگر وارد بازار شدند، مجوز گرفت. هیچکدام از این داروها برخلاف انتظار به داروی پرفروشی بدل نشدند، اما گزینه های جدید درمانی برای درمان افراد پرشمار درگیر اضافه وزن یا چاقی و مسائل سلامتی ناشی از آن در اختیار پزشکان قرار دادند.

بلویک نخستین دارویی بود که ثابت شد به کاهش وزن افراد دچار چاقی یاری می نماید و برای چندین سال وزن آنان را پایین نگه می دارد بدون اینکه خطر مسائل قلبی را افزایش دهد. این نتیجه یک بررسی پنج ساله درباره ایمنی قلبی این دارو بر روی 12000 بیمار بود که سازمان غذا و داروی آمریکا شرکت ایسایی را برای دریافت مجوز دارو ملزم به انجام آن نموده بود.

اما اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا یک بررسی داده های به دست آمده از یک بررسی را به اتمام رساند که نشان داد 7.7 درصد از افراد مصرف نماینده بلویک دچار سرطان تشخیص داده شده اند. این مقدار اندکی بیشتر از 7.1 درصد میزان سرطان تشخیص داده شده در گروه شاهد بود که قرص های بی اثر مصرف می کردند.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا انواع گوناگونی از سرطان ها از جمله سرطان لوزالمعده، سرطان روده و سرطان ریه در بیمارانی مصرف نماینده بلویک بیشتر گزارش شده است

این سازمان می گوید آزمایش غربالگری خاصی برای افرادی که بلویک مصرف می نموده اند، لازم نیست. همچنین به گفته این سازمان این افزایش خطر سرطان فقط پس از مصرف طولانی مدت دارو مشاهده شده است.

شرکت سازنده دارو می گوید بر اساس ارزیابی اش سودمندی های بلویک برای بیمارانی تعیین بیش از خطرات آن است. این دارو به طور خاص برای مصرف در بزرگسالان با شاخص توده بدنی (BMI) 30 و بیشتر و بزرگسالان با شاخص توده بدنی 27 که بیماری های دیگری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت نوع 2 هم دارند، تایید شده است.

  • آشنایی با داروهای ضدچاقی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 132

به "یک داروی لاغری به خاطر سرطان زایی از بازار بیرون کشیده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک داروی لاغری به خاطر سرطان زایی از بازار بیرون کشیده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید