چه تیمی بیشترین سود را از اشتباهات داوری برد؟

به گزارش مجله سیاران، در فاصله دو هفته مانده به انتها رقابت های لیگ برتر هیجان در این مسابقات به اوج خود رسیده و استرس و هیجان بالایی را در دو هفته پیش رو شاهد خواهیم بود. کوچک ترین لغزش در بین دو مدعی اصلی قهرمانی یعنی پرسپولیس و سپاهان و بعلاوه دو تیم مس کرمان و نفت آبادان که برای فرار از سقوط کوشش می نمایند می تواند به قیمت یک ناکامی بزرگ باشد و به همین علت باشگاه ها از تمام ابزار ها برای موفقیت در دو بازی آینده استفاده می نمایند. در این میان نقش داوری ها هم بسیار مهم و حیاتی خواهد بود و در این شرایط نقدها زیاد از اشتباهات داوری به یکی از بهانه های مرسوم در هفته های انتهای تبدیل شده است. بسیاری از باشگاه ها با انتشار بیانیه ها یا مصاحبه های مختلف کوشش داشتند تا بخشی از عدم نتیجه گیری خود در تعدادی از مسابقات را به اشتباهات داوری ربط بدهند که البته در بعضی موارد نیز حق با آن ها بود، اما آنالیز اشتباهات داوری در هفته های اخیر نشان می دهد که اگرچه اشتباهات داوری وجود داشته، اما به این مقدار که جلوه داده می گردد در سرنوشت مسابقات تاثیرگذار نبوده است. پیش از این در فرهیختگان 19 هفته ابتدایی رقابت های لیگ برتر مورد آنالیز نهاده شد که ملاک این آنالیز نظرات کارشناسان در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر بود که تا آن موقع در بین سه مدعی جدی قهرمانی، سپاهان 6 امتیاز سود نموده بود و استقلال 5 و پرسپولیس نیز 3 امتیاز متضرر شده بودند. حالا به آنالیز 9 هفته اخیر می پردازیم تا ببینیم که آیا تغییری در این جدول انجام شده یا نه.

چه تیمی بیشترین سود را از اشتباهات داوری برد؟

سپاهان

شاگردان مورایس در این 9 هفته تنها یک بار اشتباهات داوری باعث تغییر نتیجه مسابقه آن ها شده که مربوط به بازی با تراکتور در هفته 25 است که به عقیده کارشناسان این برنامه، یک پنالتی برای سپاهانی ها به علت خطای هند بازیکن تراکتور اعلام نشد. آن ها این بازی را با یک گل باختند و به این ترتیب یک امتیاز ضرر کردند تا درمجموع لیگ همچنان 5 امتیاز سود نموده باشند. البته در ملاقات برابر ذوب آهن یک بازیکن حریف اخراج نشد و برابر مس رفسنجان نیز هر دو تیم یک پنالتی از داور طلبکار شدند که با توجه به رجحان سپاهان در هر دو مسابقه این اشتباهات تاثیری در امتیازگیری طلایی پوشان نداشته باشد. برابر پرسپولیس هم گل آن ها آفساید نبود که البته در ادامه یک گل دیگر زدند و بازی را بردند.

استقلال

آبی های مرکز تا پیش از این 9 بازی 5 امتیاز خود را به علت اشتباهات داوری از دست داده بودند، اما در این 9 هفته با توجه به اینکه بیشتر ملاقات ها را برده بودند و در دو بازی دربی و نفت آبادان که امتیاز از دست دادند به تشخیص سه کارشناس برنامه فوتبال برتر اشتباهی رخ نداده است به این ترتیب همچنان همان 5 امتیاز ضرر در کارنامه این تیم ثبت می گردد. در بازی با نساجی در هفته 21 هم که با تساوی یک -یک به خاتمه رسید هر سه کارشناس برنامه معتقد بودند خطایی روی قایدی رخ نداده و او شبیه سازی انجام داده است. خطای اعلام نشده روی کی روش استنلی در بازی با گل گهر نمی تواند روی گلی که استقلال ثانیه هایی بعد به ثمر رساند و بازی به تساوی کشیده شد تاثیرگذار باشد چراکه حتی درصورت وجود VAR نیز این صحنه مورد بازبینی قرار نمی گرفت. در بازی با آلومینیوم هم هر سه کارشناس معتقد بودند خطای زبیر نیک نفس مستحق کارت قرمز نبوده است و تصمیم داور در دادن اخطار در این صحنه درست بود. در بازی با طرفدار یک پنالتی برای استقلال گرفته نشد که البته بازی را آبی ها 6 بر یک بردند. در دربی برآیند نظر کارشناسان این برنامه این بود که برخورد توپ به دست گولسیانی پنالتی نیست و در بازی نفت آبادان هم این نفرات معتقد بودند که گل شاگردان ویسی در موقعیت آفساید به ثمر نرسیده است.

پرسپولیس

قرمز ها در هفته بیستم از داور ضرر کردند و پیش از گل طرفدار روی عمری خطا صورت گرفت که هر سه کارشناس آن را تایید کردند. به این ترتیب آن ها یک امتیاز ضرر کردند. در بازی با سپاهان هم همان طور که گفته شد با توجه به اینکه بازی را باختند اشتباه داوری به سود آن ها ملاک قرار نمی گیرد. برابر ملوان هم کارشناسان داوری برنامه معتقد بودند که ضربه پریرا که منجر به گل سوم این تیم شد از خط دروازه عبور ننموده است، اما بدون این گل هم قرمز ها سه امتیاز بازی را می گرفتند. در مصاف با مس رفسنجان، اما شاگردان گل محمدی 2 امتیاز از داوری سود بردند چراکه خطای بیرون محوطه جریمه را داور این بازی پنالتی گرفت تا آن ها بازی را با همین یک گل ببرند. در ملاقات برابر مس کرمان یک پنالتی برای این تیم اعلام نشد و گل سالم این تیم به زعم کارشناسان این برنامه تلویزیونی آفساید گرفته شد، اما درنهایت این بازی به سود پرسپولیس به خاتمه رسید و داوری این مسابقه تاثیری در امتیازگیری قرمز ها نداشت. در بازی هفته گذشته این تیم برابر پیکان هم کارشناسان داوری معتقد بودند که خطا روی صادقی پنالتی بوده که از دید داور پنهان ماند و البته پنالتی اعلام شده برای این تیم هم دو مخالف و یک موافق در بین سه کارشناس داوری این برنامه داشت تا درنهایت پرسپولیس نیز در این 9 هفته در مجموع یک امتیاز از داوری سود برده باشد که با توجه به ضرر 3 امتیازی قبلی از داوری حالا 2 امتیاز در این فصل از داوری ضرر نموده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

منبع: فرارو
انتشار: 21 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1666

به "چه تیمی بیشترین سود را از اشتباهات داوری برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه تیمی بیشترین سود را از اشتباهات داوری برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید