والک پلو به عنوان اولین غذای ملی شمیران ثبت شد

به گزارش مجله سیاران، والک پلو به عنوان اولین غذای ملی شمیران با همکاری سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان تهران و شهرداری منطقه یک، ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس شد.

والک پلو به عنوان اولین غذای ملی شمیران ثبت شد

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک سید عباس سجادی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک در مراسم پخت این غذا که با حضور مهرشاد کاظمی رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران، علیرضا جعفری معاون سرمایه گذاری و مهدی وحیدی مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، مجید اسکندری محقق و گیاهشناس برجسته ایران و مدرس سازمان میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی اکنون در محله اوین برگزار گردید با بیان خبر فوق گفت: طبخ این گیاه از قدیم در شمیران مرسوم بوده و آگاهی و اطلاع رسانی در خصوص برداشت بی رویه آن در اوایل فصل بهار بسیار مورد توجه است.

او گفت: والک از گیاهان شاخص مناطق کوهستانی است و از جمله گیاهان اندمیک (انحصاری) در نواحی البرز مرکزی است که جزو میراث ارزشمند ذخایر ژنتیکی محسوب می گردد و از جمله گونه هایی است که به دلیل عدم شناخت و فرهنگ سازی مناسب در معرض تهدید و برداشت بی رویه قرار می گیرند.

سجادی اضافه نمود: با ثبت ملی غذای والک پلو به عنوان غذای ملی شمیران به شناخت و اهمیت این گونه گیاهی یاری بسیاری می گردد.

معاون شهردار منطقه یک گفت: گیاه والک از جمله گیاهان دارویی و گیاهان خوراکی و به عنوان جاذبه گردشگری خوراک در منطقه تجریش و شمیران معرفی شده است که در فصل بهار بصورت آش و پلو طبخ می گردد و ضرورت احداث مزارع پرورشی و کشت مصنوعی برای کنترل میزان برداشت بی رویه آن بسیار مورد اهمیت است.

لازم به ذکر است میراث فرهنگی ناملموس بخشی زنده از میراث است که به دست بازماندگان به مرور و به صورت پیوسته مورد استفاده و بازآفرینی قرار گرفته و در طول زمان بر ارزش آن اضافه نموده شده و حس هویت و تعلق به انسان و جامعه بخشیده است که می توان

آداب و رسوم، اصطلاحات، زبان ها، غذاها، بازی ها، موسیقی، مراسم، جشن ها و بسیاری موارد دیگر را از آن نوع دانست.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1006

به "والک پلو به عنوان اولین غذای ملی شمیران ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والک پلو به عنوان اولین غذای ملی شمیران ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید