علی رغم آمادگی بیمارستان ولایت برای ارائه خدمات الکترونیکی بسترهای کشور فراهم نیست

به گزارش مجله سیاران، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس بیمارستان ولایت مشهد گفت: در حال حاضر یکی از مسائل ما این است که امکان ارائه سامانه اطلاعات بیمارستانی را در بستر اینترنت نداریم و همچنان وابسته به شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم؛ بیمارستان آمادگی این کار را دارد اما زیرساخت های فعلی کشور این امکان را به ما نمی دهد.

علی رغم آمادگی بیمارستان ولایت برای ارائه خدمات الکترونیکی بسترهای کشور فراهم نیست

دکتر محمدمهدی کامیار امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از بیمارستان ولایت اظهار کرد: این بیمارستان در پنج طبقه با مساحت 22 هزار متر مربع زیر بنا در یک زمین پنج هکتاری احداث شده و دارای 220 تخت خواب است که به بیماران و آسیب دیدگان سوانح، تروما و جراحی عروق خدمت رسانی می نماید. در این بیمارستان 50 تخت جراحی عروق و 50 تخت کرونا آماده شده و در صورت احتیاج 50 تخت دیگر نیز برای خدمات کرونا می توان به ظرفیت آن افزود اما همچنان احتیاج به تجهیزات کامل تری برای این بیمارستان احساس می گردد که ظرف 2 ماه آینده امکان فراهم شدن آن وجود دارد.

وی در مورد ویژگی های این بیمارستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد سردمدار خدمات الکترونیکی و تشکیل پرونده الکترونیک است؛ این خدمات به صورت آزمایشی در بیمارستان علوی ارائه می شد که با انتقال بیمارستان علوی به بیمارستان ولایت همان تکنولوژی در این مجموعه بسط داده شده است. باید توجه داشت با وجود پرونده الکترونیک بسیاری از فرم ها از صورت کاغذی خارج شده و بعضی از فرم ها که ملاحظات قانونی دارد مانند فرم دستورات پزشک در فرایند الکترونیکی شدن واقع شده است. حذف کاغذ و صرفه جویی در مصرف آن، کاهش خطا، کاهش مسائلی نظیر فرسودگی و از بین رفتن پرونده ها و گم شدن اطلاعات از محاسن الکترونیکی شدن پرونده هاست.

رئیس بیمارستان ولایت مشهد افزود: آب فاضلاب این بیمارستان بازیافت شده و برای آبیاری فضای سبز استفاده می گردد. 30 درصد انرژی تهویه این مجموعه نیز به وسیله انرژی خورشیدی تامین می گردد. تهویه بیمارستان ولایت هوشمند است. در واقع تامین هوای تازه و دما در این بیمارستان به صورت هوشمند با کمترین صرف انرژی و برترین بهره وری برنامه ریزی شده است.

کامیار در مورد تعرفه ها و بیمه های طرف قرارداد این بیمارستان عنوان نمود: به غیر از قسمت گردشگری سلامت، بقیه قسمت های بیمارستان با تعرفه های دولتی و بیمه های پایه احتیاجهای بیماران را برآورده خواهد نمود. در حال حاضر در بخش گردشگری سلامت این بیمارستان حدود 10 تا 15 تخت جهت خدمت رسانی فراهم شده است.

وی افزود: این بیمارستان دارای سایت رفرنس تروماهای عروقی و تروماهای اطفال نیز خواهد بود. به علت مجاورت با بیمارستان اکبر، این 2 بیمارستان یکدیگر را پشتیبانی می نمایند. به این ترتیب ترومای اطفال در بیمارستان ولایت متمرکز خواهد بود و برای ارائه خدمات به این بیماران از بابت نیروی پزشک، جراح، متخصص و ارتوپد اطفال از همکاران بیمارستان اکبر یاری دریافت خواهیم کرد. بعضی از خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری نیز بین 2 بیمارستان به صورت مشترک انجام خواهد شد. از دیگر سو تمام خدمات جراحی عروق شامل اختلالات نارسایی شریانی اندام ها، مسائل وریدی، لخته شدن خون داخل ورید و بیماران دیالیزی که احتیاج به دسترسی های عروقی دارند، در بیمارستان ولایت انجام می گردد.

رئیس بیمارستان ولایت مشهد توضیح داد: در بیمارستان علوی کلینیکی به نام کلینیک پیگیری داشتیم که از زمان ترخیص بیمار تمام مراجعات لازم به وسیله آن کلینیک پیگیری می شد و بازخورد این مراجعات نیز به همان کلینیک ارائه می شد. در حال حاضر تمام خدمات کلینیک سرپایی بیمارستان ولایت به کلینیک زکریا که در مجاورت بیمارستان است، منتقل شده و کلینیک پیگیری هم در بیمارستان ولایت و هم در کلینیک زکریا مستقر است. یکی از اهداف بیمارستان ولایت راه اندازی کلینیک های مراقبت در منزل است؛ مراقبت در منزل حوزه ای است که احتیاج به کار و ظرفیت خالی زیادی دارد. از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می خواهم که در این زمینه ما را پشتیبانی نمایند زیرا با راه اندازی کلینیک های مراقبت در منزل که با تعرفه های دولتی بیماران را درمان و مراقبت می نماید سبب کاهش هزینه های درمان برای بیمار می گردد.

بعلاوه دکتر ابن حسینی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مورد سامانه اطلاعات سلامت بیمارستان ولایت اعلام کرد: تفاوت طراحی سامانه سپید در بیمارستان ولایت با طراحی های دیگر این است که نظر کاربر نهایی کاملا در آن لحاظ می گردد. فرآیندهایی که در سامانه سپید نوشته می گردد بر فرآیندهای واقعی منطبق است و این نوع فرآیندها در سایر سیستم های اطلاعات سلامت وجود ندارد. در طراحی این سامانه سهولت استفاده از سیستم مورد توجه قرار گرفته و این سیستم مبتنی برکامپیوترهای ویندوزی و اندروید در موبایل و تبلت است.

وی ادامه داد: بیمارستان ولایت توان تمام الکترونیکی شدن را دارد و فرم های الکترونیکی در حال تکمیل و طراحی است اما مشکل اساسی زیرساخت های کشور است که هنوز وابسته به کاغذ است؛ در صورتی می توانیم الکترونیکی شدن را کامل اجرا کنیم که زیرساخت های قانونی از اسنادی که به صورت الکترونیکی در حوزه سلامت فراوری می گردد، پشتیبانی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1424

به "علی رغم آمادگی بیمارستان ولایت برای ارائه خدمات الکترونیکی بسترهای کشور فراهم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی رغم آمادگی بیمارستان ولایت برای ارائه خدمات الکترونیکی بسترهای کشور فراهم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید