بیانیه تعدادی از مربیان در خصوص مرگ یک سنگنورد

به گزارش مجله سیاران، به گزارش خبرنگاران، ماجرا از این قرار است که 15 مهرماه آزمون ورودی مربیگری درجه دو سنگ نوردی توسط کمیته آموزش فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در منطقه پل خواب استان البرز برگزار گردید.

بیانیه تعدادی از مربیان در خصوص مرگ یک سنگنورد

در جریان این آزمون و طی یکی از مراحل آن، شرکت نماینده ای به نام مرتضی نادی در حین صعود جهت و ابزارگذاری دچار حادثه شد و بر اثر سقوط، جان خود را از دست داد.

این موضوع توسط فدراسیون کوهنوردی اطلاع رسانی شد، با این حال بعضی مربیان فعال در رشته کوهنوردی و سنگ نوردی طی بیانیه ای به این حادثه و موارد فنی و حقوقی نادیده گرفته شده در آن پرداخته اند. آنها تأکید کرده اند که پرداختن به این موضوع، مرحوم مرتضی نادی را به جمع ما باز نمی گرداند اما بدون شک می تواند به جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده یاری کند.

از جمله مواردی که در بیانیه مربیان کوهنوردی در مورد حادثه پل خواب به آن اشاره شده، تأکیدی است که از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی در روز آزمون شده بود اما با این حال فدراسیون اقدام به اجرای برنامه پیش بینی شده خود کرد.

در بیانیه جمعی از مربیان کوهنوردی و سنگ نوردی که در اختیار گروه ورزش خبرنگاران قرار داده شده، آمده است:

* هدف از برگزاری آزمون ورودی برای یک دوره سنجش مهارت ها و توانایی های شرکت نمایندگان از سراسر ایران توسط آزمون گیرنده است و شناخت قبلی نسبت به بسیاری از شرکت نمایندگان وجود ندارد. پرواضح است که در آزمون صعود طبیعی همراه با ابزارگذاری احتمال پاندولی، در رفتن ابزار و زیپ شدن شرکت نمایندگان وجود دارد و فلسفه برگزاری آزمون هم سنجش همین موارد است که اگر احتمالات فوق وجود نداشت، دلیلی بر برگزاری آزمون نیز وجود نداشت، بنابراین طراح آزمون قبل از برگزاری دوره می بایست بدترین سناریوها را در نظر گرفته و با رعایت تمام اقدامات حمایتی و پیشگیرانه از آسیب احتمالی به شرکت نمایندگان جلوگیری نماید.

* در زمان برگزاری آزمون و یا دوره های آموزشی سنگ نوردی دو روش شناخته شده برای جلوگیری از آسیب به شرکت نمایندگانی که صعود همراه با ابزارگذاری را انجام می دهند، وجود دارد؛ الف: حمایت به صورت قرقره از کارگاه بالا با طناب دوم که در این روش شخص آزمون گیرنده در مکان های مناسب و بی خطر جهت، طناب حمایت به صورت قرقره را چند متر خلاص در نظر می گیرد به صورتی که شخص صعودنماینده در صورت پاندولی و زیپ شدن یا جاگذاری نامناسب ابزار با زمین و یا طاقچه های خطرناک جهت برخورد نکند. از آنجا که چند متر خلاصی طناب قرقره وجود دارد در صورتی که فرد شرکت نماینده ابزار را به صورت نامناسب کار گذاشته باشد، این امر بدون آسیب به او قابل سنجش است.

ب: روش دوم استفاده از رول های جهت در مکان های مناسب به عنوان بک آپ است. در این روش قبل از آغاز آزمون، مکان هایی که امکان آسیب به شرکت نمایندگان وجود دارد توسط طراح آزمون معین شده و رول بک آپ معین می گردد و قبل از آغاز آزمون در رول های مورد نظر کوییک قرارداده شده و از شرکت نمایندگان درخواست می گردد که از کوییک های مشخص شده در جهت استفاده نمایند. این دو روش در بیشتر دوره های قبلی مورد استفاده قرار گرفته اند اما متأسفانه با وجود اینکه امکان اجرای هر دو روش در منطقه سنگ نوردی پل خواب وجود دارد، هیچ کدام رعایت نشدند.

* صعود همراه با ابزارگذاری به خودی خود اقدامی پرخطر و پرریسک است و بسیاری از سنگ نوردان حتی سنگ نوردان مجرب و شناخته شده ایرانی و غیرایرانی هنگام انجام چنین صعودهایی آسیب دیده و حتی جان خود را از دست داده اند. زمانی که شخصی تصمیم به صعود همراه با ابزارگذاری می گیرد پس از انتخاب جهت ارزیابی، ریسک را انجام داده و تصمیم نهایی در مورد صعود یا عدم صعود آن جهت با پذیرش تمام مسئولیت های آن به عهده خود ایشان است اما در یک آزمون استاندارد، شرکت نمایندگان با هدف مشخص سهم مهارت ها و توانایی هایشان، جهتهایی را صعود می نمایند که توسط شخص آزمون گیرنده انتخاب شده اند که ارزیابی ریسک هم توسط وی انجام گردد. در چنین شرایطی طبیعتا مسئولیت سلامت افراد شرکت نماینده با برگزارنمایندگان و مربیان دوره است.

* یکی از شروط اصلی برگزاری آزمون استاندارد، عمل بر اساس یک چارچوب و ساختار معین و مکتوب است و نحوه برگزاری آزمون و انتظاراتی که از شرکت نمایندگان وجود دارد هم برای برگزارنمایندگان و هم برای شرکت نمایندگان معین و شفاف باشد. نکات امینی و سطح مهارت و توانایی مورد انتظار از شرکت نمایندگان در هر آزمون از اصلی ترین مواردی است که باید در این چارچوب ها معین باشند تا احتمال اعمال سلایق شخصی در برگزاری این آزمون ها به حداقل برسد اما متأسفانه مقایسه آزمون روز حادثه با آزمون های پیشین حتی مواردی که در امسال برگزار گردیده اند، نشان می دهد که سطح توقع از شرکت نمایندگان و سناریوی طراحی شده هیچ تناسبی با دوره های مشابه ندارد.

* طبق هشدار سازمان مرکزی هواشناسی در تاریخ 14 مهر 99 با کد FO-11-08/00 احتمال رگبار شدید باران و رعد و برق برای استان های تهران و البرز و همچنین منطقه البرز مرکزی در روز حادثه پیش بینی و اعلام شد با وجود شرایط جوی فوق و همچنین در نظر دریافت شرایط قرمز کرونا و ممنوعیت های رسمی اعمال شده برای بسیاری از فعالیت های اجتماعی و ورزشی که امکان تمرین و آماده سازی مناسب را از بسیاری از ورزشکاران سلب کرده است، اصرار و پافشاری به برگزاری آزمون در روز حادثه غیرقابل پذیرش و توجیه است.

* با توجه به اینکه آزمون توسط فدراسیون کوهنوردی در حالی برگزار گردید که مسئول دوره و مسئول کارگاه حادثه، مسئول بخش سنگ نوردی فدراسیون بوده و ناظر فدراسیون در دوره، مسئول کمیته آموزش فدراسیون بوده است، بنابراین بر اساس اصول قضایی و حقوقی بردن شکایت پیش متشاکی کاری غلط و غیرقابل پذیرش است. هر کمیسیون و یا دادگاهی که در آینده تشکیل گردد افراد و نهادهای فوق به عنوان یک طرف دعوی حق هیچ گونه قضاوت و یا کارشناسی را ندارند.

خبرنگاران، برای پیگیری دقیق این موضوع با بعضی از مربیان مربوطه تماس گرفت. آنها ضمن تأیید کلی موارد اشاره شده بر پیگیری نتیجه بخش آن تأکید کرده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 667

به "بیانیه تعدادی از مربیان در خصوص مرگ یک سنگنورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه تعدادی از مربیان در خصوص مرگ یک سنگنورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید