با علائم کم آبی بدن آشنا شوید

به گزارش مجله سیاران، کم آبی بدن زمانی رخ می دهد که مقدار مصرف یا استفاده از آب در بدن بیشتر از حجم آبی است که به آن وارد می کنید. وقتی آب کافی در بدن وجود نداشته باشد، عملکرد آن با مشکل روبرو خواهد شد. در ادامه این مطلب بیشتر درباره کم آبی بدن می خوانید.

با علائم کم آبی بدن آشنا شوید

کم ­آبی بدن چیست؟

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که مایعات از دست رفته بیش از مایع دریافتی بدن باشد. اگر مایعات از دست رفته را جایگزین نکنید، دچار کمبود آب می شوید. هر فردی ممکن است دچار کم آبی گردد، اما این شرایط برای بچه ها و افراد مسن خطرناک تر است. شایع ترین دلیل کم آبی بدن در بچه ها، اسهال شدید و استفراغ است.

به طور طبیعی حجم آب بدن سالمندان کم تراست و ممکن است هر گونه از دست دادن آب برای سالمندان با خطرات بیشتری همراه باشد. بدین معنی که حتی بیماری های جزئی مانند عفونت های ریه و مثانه می توانند در افراد مسن باعث کم آبی شوند. توجه داشته باشید که کم آبی ممکن است در هر گروه سنی رخ دهد، مثلا اگر در آب و هوای گرم به اندازه کافی آب ننوشید یا اگر ورزش شدید نموده باشید. معمولا کم آبی خفیف تا میانه را می توان با نوشیدن مایعات بیشتر رفع کرد، اما کمبود آب شدید احتیاج به درمان پزشکی فوری دارد.1

علائم کمبود آب بدن

دهان تان خشک می گردداگر همواره تشنه تان است، احتمالا از مشکل دهان خشک رنج می برید. این بیماری زمانی بروز می نماید که دهان به اندازه کافی بزاق فراوری نمی نماید. مشکل دهان خشک علامتی است که نشان می دهد بدن تان با کمبود آب روبرو شده است.

به عقیده متخصصان برای پیشگیری از این قبیل مسائل ضروری است که روزانه حدود دو لیتر معادل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. در نتیجه بهتر است همواره یک بطری آب دم دستتان باشد تا جرعه جرعه از آن بنوشید.

چشم هایتان خشک می گرددچشم ها از اعضای حساس و آسیب پذیر بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند دهیدراته شدن بدن تاثیر مستقیمی روی آنها دارد. اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید و بدن تان مرطوب نباشد، چشم ها نیز به اندازه کافی اشک فراوری نمی نمایند.

در نتیجه اگر چشم هایتان می سوزد و یا هر نوع احساس ناراحتی در چشم می کنید، بهتر است مصرف آب را بیشتر کنید، چون احتمال اینکه بدن تان دچار بی آبی شده باشد، زیاد است.

عرق نمی کنیدبدون شک اگر به اندازه کافی آب در بدن تان نباشد، عرق تان در نمی آید. اگر متوجه شده اید که عرق نمی کنید، کمی هوشیار باشید.

چون عدم تعریق خبر خوبی نیست و نشان می دهد بدن تان بیابانی شده است.2

تنفس بد بویک دلیل عمده بد بو شدن تنفس، کاهش اندازه بزاق و خشکی دهان است. بزاق عامل پاک نماینده دهان از باکتری ها است و هنگامی که در نتیجه کم آبی بدن کاهش می یابد، باکتری های دهان افزایش یافته و تنفس شما بدبو می گردد.

هوس های غذاییکم آبی باعث می گردد تا اعضای بدن نتوانند گلیکوژن و سایر اشکال انرژی را آزاد نمایند. چون برای آزاد کردن آن احتیاجمند آب هستند. این باعث می گردد تا بدن شما هوس خوردن مواد غذایی مخصوصا مواد شیرین را داشته باشد چرا که بدن نمی تواند گلیکوژن را فراوری کند. قبل از اینکه سراغ چیز های شیرین بروید یک لیوان آب میل کنید. حتی می توانید میوه یا سبزی میل کنید.

درد و التهابغضروف ها در مفاصل با وجود آب است که نقش یک روان نماینده را بازی می نمایند. وقتی بدن کم آب می گردد، غضروف ها آب کافی برای خیس بودن خود را ندارند و این باعث می گردد تا حالت چروک خورده پیدا نمایند. همین باعث می گردد موقع حرکت مفاصل اصطکاک زیادی ایجاد گردد که منجر به درد مفاصل خواهد شد. کاهش نوشیدن قهوه، نوشیدنی های غیر الکلی و چای های غیر گیاهی و افزایش نوشیدن آب، می تواند به میزان زیادی درد مفاصل را کاهش دهد.

سردردکم آبی باعث می گردد تا بافت مغزی آب خود را از دست بدهد. این باعث می گردد تا مغز از طرف جمجمه تحت فشار قرار بگیرد و نتیجه ای جز سردرد و سبکی سر نخواهد داشت. از طرف دیگر جریان خون کاهش پیدا می نماید، که باعث می گردد میزان اکسیژنی که به مغز می رسد کم شده، رگ های خونی گشاد شوند و سردرد بروز کند. در هنگام بروز سردرد سعی کنید به جای مصرف چای و یا سایر نوشیدنی ها، آب بخورید.

ریتم غیر طبیعی قلباز دست دادن آب بدن منجر به از دست رفتن املاح معدنی می گردد که مسئول ریتم طبیعی قلب هستند. کمبود پتاسیم و منیزیم یکی از علل ریتم غیر طبیعی قلب است.

یبوست و عملکرد ضعیف گوارشکمبود آب یکی از شایع ترین علائم یبوست مزمن است. کم آبی بدن باعث می گردد روده بزرگ قادر به دفع مواد زاید نباشد. آب به تجزیه مواد غذایی یاری می نماید و مواد مغذی بهتر جذب می شوند. ننوشیدن کافی آب منجر به عملکرد ضعیف گوارش خواهد شد.

پوست و لب های خشکوقتی شما دچار کم آبی می شوید، بدن اولویت بندی می نماید و آب را به مهم ترین جای ممکن مثلا مغز می فرستد. اولین قربانی کم آبی پوست است! کاهش انعطاف پذیری پوست در نتیجه کم آبی بدن، آن را در معرض چین و چروک های زودرس قرار می دهد.

کاهش عملکرد مغزیعدم توانایی در تمرکز، مسائل حافظه، خستگی مغز، سردرد، خشم، افسردگی و مسائل خواب از دیگر علائم کم آبی بدن هستند. 85 درصد از مغز را باید آب تشکیل دهد تا بتواند به درستی کار کند. آب به مغز انرژی الکتریکی مورد احتیاج برای تمام توابع مغز از جمله فرایندهای تفکر و حافظه را می دهد. کم آبی خفیف منجر به کاهش توانایی مغزی در تمام سنین می گردد.

ادرار تیرهادرار تیره دارای غلظت بالای سموم و یک نشانه فوری است که به شما می گوید باید فورا آب بنوشید. از دست دادن آب بدن می تواند باعث سنگ کلیه گردد.

خستگیهنگامی که بدن شما به اندازه کافی آب نداشته باشد، حجم خون شما کم می گردد، فشار خون تان افزایش می یابد و قلب تان احتیاج به فعالیت بیشتر دارد و در نتیجه شما دچار خواب آلودگی بیشتری خواهید شد. آب رسانی به بدن از چیزی که فکرش را می کنید، خیلی مهم تر است. آب را نزدیک میز کار خود نگاه دارید. چرا که آسان تر خواهد بود تا به خود یادآوری کنید باید آب بنوشید. در طول کار روزانه آب میل کنید. یک قانون کلی که به کار می آید این است که هر 15 دقیقه 170 میلی لیتر آب مصرف کنید.3

پی نوشت:

1.www.doctoreto.com

2.www.aftabnews.ir

3.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1281

به "با علائم کم آبی بدن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با علائم کم آبی بدن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید