رشد 4 برابری استفاده از آسیب پذیری های امنیتی سایبری

به گزارش مجله سیاران، بهره جویی از 223 آسیب پذیری امنیتی، در سال گذشته میلادی، در مقایسه با دوره قبل از آن، حدود 4 برابر افزایش داشته است.

رشد 4 برابری استفاده از آسیب پذیری های امنیتی سایبری

در بهره جویی از این آسیب پذیری ها، 125 خانواده باج افزاری نقش داشته اند که به طور میانگین، هر یک از 17 آسیب پذیری بهره جویی نموده اند.

اصلاحیه 96 درصد از آسیب پذیری های مذکور از قبل از سال 2019 در دسترس قرار داشته است و عمر بعضی از این باج افزارها به بیش از 8 سال می رسد و به نظر نمی آید که به این زودی ها گردانندگان آنها قصد بازنشستگی داشته باشند، برای مثال می توان به خانواده باج افزارهای CryptoMix اشاره نمود که از پنجاه آسیب پذیری بهره جویی نموده است که کشف قدیمی ترین آنها به سال 2010 و جدیدترین آنها به سال 2020 باز می شود.

گردانندگان حرفه ای باج افزار، هوشمندانه در حال گسترش دامنه اهداف خود از سیستم های عامل سرورها به بسترها و برنامه های تحت وب هستند که 18 مورد از آسیب پذیری ها، با محصولاتی چون Apache Struts، WordPress ، Java ، PHP ، Drupal و ASP.net مرتبط هستند.

از محصولات کدباز و پروژه های آنها همچون Nomad ، Jboss ، OpenShift ، Elasticsearch ، TomCat ، OpenStack ، MySQL و Jenkins نیز 19 مورد از آسیب پذیری ها ناشی شده اند.

بر اساس گزارش شرکت ریسک سنس (RiskSense, Inc) چهل درصد از آسیب پذیری های آنالیز شده نیز به دلیل عدم محدودسازی درست در عملیات مرتبط با مرز یک بافر حافظه، کنترل های دسترسی، عدم اعتبارسنجی صحیح ورودی، فراهم شدن دسترسی به اطلاعات حساس برای کاربر غیرمجاز و عدم کنترل صحیح ایجاد کد، به وجود آمده اند که سه مورد از این پنج آسیب پذیری، در فهرست خطرناک ترین آسیب پذیری نرم افزاری 2020 به چشم می خورند.

گزارش شرکت ریسک سنس همچنین حاکی است که 33 تهدید پیشرفته و مستمر (APT) در مجموع از 65 باج افزار بهره جویی نموده اند.

کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا می گویند از آنجا که سوءاستفاده از آسیب پذیری های امنیتی از روش های مؤثر، متداول و بسیار مخرب است و مهاجمان، برای آلوده سازی دستگاه ها به بدافزار و رخنه به شبکه اهداف خود از آن ها بهره می گیرند، اصلی ترین راه حل در مقابله با این تهدیدات، اطمینان از نصب کامل اصلاحیه های امنیتی است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 936

به "رشد 4 برابری استفاده از آسیب پذیری های امنیتی سایبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 4 برابری استفاده از آسیب پذیری های امنیتی سایبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید