کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران برگزار گردید

به گزارش مجله سیاران، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران برگزار گردید.

کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران برگزار گردید

ایران و چین دو همکار کلیدی در ابتکار یک کمربند، یک جاده با سابقه ای طولانی و دوستی و همکاری رو به رشد در زمینه های گوناگون هستند. روابط دیپلماتیک بین این دو کشور در سال 1971 میلادی به طور رسمی برقرار شد و در سالهای گذشته، این روابط دو جانبه مثبت و پایدارتر شده است.

ایران و چین دو کشور با تمدنی کهن به عنوان کشورهای باستانی در مسیر جاده ابریشم هستند و میراث داران فرهنگ، هنرهای گوناگون و منابع گردشگری و تأثیرگذار در دستاوردهای تمدن بشری. تقویت مشترک توسعه میراث فرهنگی و منابع گردشگری بین ایران و چین نه تنها به تقویت درک متقابل و دوستی بین دو ملت یاری می نماید بلکه بگونه ای مؤثر، احیا و بهره برداری از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری را ارتقا می دهد.

موزه هنر شانگهای بر آن است تا با برگزاری کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران در شانگهای گامی مؤثر در تبادل فرهنگی میان دو کشور کهن ایران و چین بردارد.

موزه هنر شانگهای به عنوان پیشگام در مبادلات فرهنگی بین المللی، روابط محبت آمیز ای با شخصیت های فرهنگی هنری و نهادهای فرهنگی گوناگون در ایران برقرار کرده و به طور متوالی، نمایشگاه هایی از ایران در چین برپا کرده است که نمایشگاه نقاشی ایرانی (مینیاتور)، نمایشگاه قالی ایرانی، نمایشگاه هنرهای سنتی و نمایشگاه مشترک هنرمندان کودک و نوجوان چینی و ایرانی از این جمله اند.

این کنفرانس می تواند توسعه و همکاری بالقوه میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کشور ایران و چین را از راه گفتگوهای مشترک با هدف آنالیز رویکردهای نو، برای احیا و بهره برداری از میراث فرهنگی مورد آنالیز قرار داده و راههای مناسب را اجرایی کند.

موزه هنر شانگهای و مجمع دنیای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس شانگهای با حفظ ارتباط نزدیک با شخصیتها و نهادهای فرهنگی و گردشگری بستر مناسبی را برای برگزاری رویداد پیش رو فراهم کرده است. در این کنفرانس از مدیران اجرایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، رؤسای مؤسسه های فرهنگی و هنری و صاحب نظران در حوزه فرهنگ و هنر و گردشگری دعوت بعمل آمد.

یکی از ایرانیانی که در این کنفرانس شرکت کرده؛ مهدی تمیزی از هنرمندان هنرهای تجسمی در استان اصفهان است. وی در این برنامه درباره تنوع هنری و گردشگری هنری سخنرانی کرد و گفت: گاهی کشف و شهود دنیای خیال در حین پرداختن به اثر هنری اتفاق می افتد. در هر صورت، آن چیزی که به آفرینش اثر هنری می انجامد و آنچه اثر هنری را از دیگر آثار هنری ممتاز می نماید، نگرش یا دنیا بینی آفریننده آن است. دنیا بینی به میزان کثرت اذهان انسانی، متفاوت و متغیر است و بر این دنیا بینی، کیفیاتی وارد می گردد که برخاسته از فرهنگ و اکوسیستم هر فردی هست.

وی ادامه داد: این گونه است که کلید واژه تنوع هنری ماهیت پیدا می نماید. این تنوع هنری، بیش از آنکه مسئولیت به دوش کشیدن و پربار کردن نمونه های گوناگون تاریخ هنر را به عهده داشته باشد، مسئول جوابگویی به احتیاجهای متفاوت مخاطبان بیشماری هست که طالب آن شکل از هنری هستند که دنیا بینی نزدیکتری با دنیا بینی خود دارد.

تمیزی گفت: گاهی مخاطب اثر هنری، با آفریننده آن از لحاظ جغرافیایی، فرسنگها فاصله دارد، اما چنان خواستار آن شکل از زیبایی شناسی هست که بی توجه به بعد مسافت، برای بدست آوردن آن اثر میکوشد و رنج سفر به جان میخرد. تجربه کشف و شناخت ارزشهای فرهنگی و هنری ملل، یکی از تجربه های زیبایی شناختی است که در هنگام سفر بدست می آید. این کشف تازه به آدمی امکان مواجهه و شناخت جامعه مقصد را می دهد؛ بعلاوه، درک نویافته هایی که شناخت آدمی را از جامعه مادری مبدا دوچندان می نماید.

وی اضافه نمود: گاهی نیز مجموعه ای از استانداردها و شناسه های تثبیت شده ای در زیبایی شناسی و هنر اقوام خاصی دیده می گردد که مخاطب مطلع و مشتاق، با توجه به شناخت و مطالعه آنها و به قصد معاشرت با آن نوع از هنر، راهی سرزمینی می گردد که زادگاه آن گونه از هنر ویژه است.

وی گفت: در این مرحله است که گردشگری هنر، اعتبار معنایی و کارکردی پیدا می نماید. برگزاری آرت فرهای دنیای و اکسپوهای سالانه، تلاشی فرهنگی در جهت جذب مخاطبان خاص دوستدار هنر است. امکان تماشا و شناخت محوطه ها و بناهای باستانی و موزه ها، راه حل دیگری در جهت جذب مخاطبان خاص دوستدار هنر و متخصصان هنر است؛ بعلاوه، تعلیم مخاطبان نوپا و علاقمند.

این هنرمند ادامه داد: دست ساخته های بشر در طول تاریخ همیشه محل بده بستان خلاقیت، فرهنگ، ایدئولوژی و اندیشه بوده است. جاذبه هایی در هنر ملل گوناگون وجود دارد و همین جاذبه هاست که میل تماشا و کشف نمونه های فرهنگی هنری جوامع را در آدمی زنده نگاه می دارد. چنانچه اگر قوانین زیبایی شناختی ثابتی در میان بود، پیچیدگی ها و رمزها و رازها و اساطیر شکل نمی گرفت و آدمی در درک لذت و شهود زیبایی، چیزی کم داشت. این بده بستان هنرمندانه دنیای است که هنرمندان و متفکران از هر طیف فرهنگی در آن فرصت تبادل فکر و اندیشه خواهند داشت.

تمیزی توضیح داد: دنیا امروز، با وجود تنوع هنری و در پی آن، گردشگری هنری، گونه ای از دنیا بی مرز خواهد شد، آن هنگام که پای اندیشه و هنر به میدان آید. جنگهای قومی و قبیله ای و ایدئولوژیک فروکش می نمایند. زبان، مفهوم دنیا شمولی پیدا می نماید و یگانگی و تکثر با وجود تفارق معنا در یک مسیر واحد قرار می گیرند؛ همگی با هدف یگانه، متعالی و زیبایی به نام صلح؛ آنچه مردمان این کره کوچک خاکی به آن احتیاج دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1720

به "کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید