کشف آثار دو پرنده شکاری غول پیکر در استرالیا، عکس

به گزارش مجله سیاران، دانشمندان به تازگی آثاری از دو پرنده شکاری غول پیکر را کشف نموده اند که متعلق به چیزی حدود 50000 هزارسال پیش هستند.

کشف آثار دو پرنده شکاری غول پیکر در استرالیا، عکس

مهسا منصوری: یک عقاب و یک کرکس نو در ذخایر فسیلی کشف شده است؛ این دو پرنده یعنی تنها کرکس استرالیا و یک عقاب منقرض شده ترسناک، از اولین پرندگان شکاری ثبت شده از دوره پلیستوسن بیش از 50000 سال پیش هستند که همراه با اطلاعات علمی نو، بازسازی تصویری جسورانه نو از آن ها در غارهای Naracoorte در لیست میراث دنیای در ساحل آهکی استرالیای جنوبی رونمایی خواهد شد.

انقراض پرندگان غول پیکر

این پروژه در پی کار گسترده یک تیم بر روی جانوران بزرگ منقرض شده، از جمله بزرگترین عقابی است که تا به حال در استرالیا پرواز نموده است، که اخیراً عقاب قدرتمند گاف با نام علمی Dynatoaetus gaffae نامگذاری شده است. به گفته دکتر الن ماتر از آمایشگاه دیرینه شناسی، این پرندگان با شکوه برای غذا در مناظری در سراسر استرالیای جنوبی که تحت حاکمیت مگافون هایی مانند دیپروتودون غول پیکر که مانند وامبت و شیر کیسه دار هستند، برای غذا رقابت می کردند.

دسته ای از Cryptogyps lacertosus (سمت چپ) در حالی که چندین Dynatoaetus pachyosteus (در مرکز، سمت راست) از لاشه مرده Diprotodon optatumتغذیه می نمایند را دیدن می نمایند و منتظر نوبت خود، در چشم انداز ای از دوران پلیستوسن پسین در جنوب استرالیا، هستند.

کشف گونه های نو عقاب و کرکس استرالیایی

بعلاوه دکتر ماتر و دانشیار ورثی در آخرین مقاله خود همراه با دیرینه شناسان فلیندرز، جزئیات دومین عقاب بزرگ را منتشر کردند. این عقاب Dynatoaetus pachyosteus نامیده می گردد که تا کنون فقط از استخوان های فسیلی یافت شده در غار ویکتوریا در غارهای Naracoorte یافت شده است.

این گونه نو عقاب، Dynatoaetus pachyosteus، از نظر طول بال ها شبیه به عقاب دم گوه ای است، که اکنون بزرگترین عقاب شکاری زنده استرالیا است، اما استخوان های آن بسیار قوی تر به نظر می رسند به ویژه استخوان های پایش، که نشان می دهد حتی قوی تر از گونه فعلی است. این جنس Dynatoaetus بومی استرالیا بوده و به این معنی که در هیچ کجای دنیا یافت نشده است.

اکنون محققان دو گونه از آن پیدا نموده اند و می دانند که این گونه کشف شده ارتباط نزدیکی با هیچ عقابی در خارج از استرالیا ندارد، آن ها بر این باورند که این گروه از شکارچیان، احتمالا باید مدتی طولانی در استرالیا بوده باشند.

استخوان بازو Dynatoaetus pachyosteus (سمت چپ) در مقایسه با عقاب زنده دم گوه ای.

با این حال، تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که آنها ممکن است با عقاب مارخور کاکلی و عقاب فیلیپینی، شکارچیان برتر در جنگل های استوایی جنوب شرقی آسیا و گینه نو، مرتبط باشند.

این تیم برای اولین بار کرکس استرالیایی Cryptogyps lacertosusرا از استخوان ها شامل یک جفت بال تقریباً کامل از یک پرنده کشف کردند و آن را پرنده ای به میزان عقاب دم گوه ای امروزی، توصیف کردند. در نهایت در آخرین مقاله، تیم دانشگاه فلیندرز این بقایا را به استخوان هایی که از غار Nullarbor در غرب استرالیا مورد مطالعه قرار داده بودند متصل کردند که نشان می دهد که Cryptogyps lacertosus بر خلاف آنچه قبلا تصور می شد یک کرکس بوده است.

بعلاوه یک اثر هنری از این پرندگان شکاری منقرض شده استرالیایی، به وسیله هنرمند محلی استرالیای جنوبی و مورخ طبیعی جان بری به تصویر کشیده شده است، که در مرکز فسیلی Naracoorte به نمایش گذاشته خواهد شد.

هنرمند جان بری و دیرینه شناس دکتر الن ماتر در آزمایشگاه دیرینه شناسی دانشگاه فلیندرز

دکتر هلستروم، تاریخ گذاری مجموعه های اورانیومی کریستال های کلسیتی که روی سطح آب ساکن غارها تشکیل می شوند، را آنالیز کرد و نتیجه به این صورت بود که Cryptogyps lacertosus حدود 60000 سال پیش زنده بوده است. این بدان معناست که این جانوران درست تا زمان انقراض بزرگ جانوران استرالیا زنده مانده بوده اند.

  • بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

  • سخنرانی بهرام رادان پس از دریافت جایزه ترویج علم برای مستند کاپیتان من/ فیلم

دکتر ماتر بر این باور است که به احتمال زیاد انقراض کیسه داران بزرگ نقش کلیدی در نابودی این کرکس ها و احتمالا عقاب های غول پیکر نیز داشته است. هر چه که باعث انقراض کرکس و دو عقاب دیگر شده است، باعث شده است که استرالیا امروز تنها یک شکارچی بزرگ داشته باشد. این در دنیا غیرمعمول است، زیرا بیشتر قاره ها چندین عقاب و کرکس دارند.

از آنجایی که کرکس و دو گونه عقاب تازه کشف شده می توانستند طعمه های بزرگ تری نسبت به عقاب دم گوه ای بگیرند، می توان گفت انقراض بزرگ جانوران نه تنها گروه های بزرگ جانوران پستاندار را حذف کرد، بلکه انقراض سایر گونه های جانوری را نیز به همراه داشت.

منبع: scitechdaily

58323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 آبان 1402 بروزرسانی: 28 آبان 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1723

به "کشف آثار دو پرنده شکاری غول پیکر در استرالیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار دو پرنده شکاری غول پیکر در استرالیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید