پاسخ ایران به ادعای CBC درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش مجله سیاران، تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعای اخیر بنگاه خبری CBC کانادا در خصوص حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داد.

پاسخ ایران به ادعای CBC درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: البته همگان می دانند که دکتر ظریف در دیدارها و تماس های رسمی در روزها و هفته های بعد از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، منجمله در تماس و دیدار با وزیر خارجه کانادا، ضرورت بررسی کلیه احتمالات ممکن پیرامون دلایل و شرایط وقوع این فاجعه را مورد تاکید قرار داده است که احتمال مداخلات الکترونیکی خارجی و یا حضور عناصر نفوذی هم می توانست جزء چنین احتمالاتی باشد. این دیدگاه منحصر به ایشان نبوده و همانگونه که از اظهارات رسمی (منجمله در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی) مشخص است مراجع امنیتی کشور همه این احتمالات را بررسی کردند و نهایتا به اشتباه فاجعه بار انسانی به عنوان مسبب این فاجعه رسیدند که بر این اساس مراحل دادرسی پرونده در مراجع صالح قضایی نیروهای مسلح در جریان است.

خطیب زاده همچنین افزود: تحقیقات در خصوص سوانح هوایی یک مسئله کاملا تخصصی و فنی است و با شایعه پراکنی و سیاسی کاری نمی توان نتیجه ای در راستای اهداف مسموم سیاسی به افکار عمومی تحمیل کرد. خانواده هایی که در این فاجعه تاسف بار عزیزان خود را از دست داده اند اندوه عظیمی را تحمل می نمایند که تسکین آن آسان نیست.

خطیب زاده تاکید کرد: ما از کانادا می خواهیم که با چنین اقدامات و شایعه پراکنی هایی، باعث نشوند که هر روز بار دیگری بر غم و اندوه خانواده های داغدار اضافه شود.

خطیب زاده همچنین در خصوص پیگیریهای صورت گرفته مطرح کرد: گزارش سوانح هواپیمایی کشوری یک گزارش ژورنالیستی یا مبتنی بر حدس و گمان نیست که دلخواهانه و بر اساس خواست یک کشور نوشته شود بلکه در سوانح هوایی، این گزارش یک گزارش فنی و تخصصی است که توسط متخصصان بیطرف و ذیصلاح تهیه می شود. تیم بررسی سانحه سقوط هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران با مشورت مستمر با کارشناسان خبره از کشور های ذیربط از جمله کانادا، امریکا، فرانسه و سایر کشورها گزارش سانحه سقوط پرواز PS752 را در سریعترین زمان و پیش از موعد مقرر در کنوانسیون شیکاگو تهیه و برای کشورهای ذیربط ارسال کرده است. این کشورها دو ماه وقت دارند که نظرات، ایرادات فنی یا سوالات خود در خصوص این گزارش را به طرف ایرانی اعلام نمایند. این فرصت دو ماهه اکنون رو به انتها است و گزارش سانحه با لحاظ کردن نظرات و سوالات سایر کشورها و پاسخ های تیم بررسی سوانح ایرانی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. به دولت کانادا توصیه می کنیم بجای جنجال های بی نتیجه خود حرفه ای رفتار کرده و اگر نظری دارد در قالب گزارش تخصصی سانحه ارائه نماید.

خطیب زاده در انتها عنوان کرد: یکبار دیگر مجددا تاکید می کنیم که دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود و حقوق خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند و اکثریت بالایی از آنان هم شهروند ایرانی هستند، پایبند است و قدم به قدم در حال اجرای تعهدات بین المللی و الزامات قانونی خود طبق قوانین داخلی و بین المللی است که با تکمیل هر یک از اقدامات گزارش آن به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 972

به "پاسخ ایران به ادعای CBC درباره سقوط هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ ایران به ادعای CBC درباره سقوط هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید