وزیر اسبق آموزش و پرورش: فیاضی را نمی شناسم

به گزارش مجله سیاران، وزیر اسبق آموزش و پرورش در واکنش به معرفی مسعود فیاضی به مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: کسی که وزیر آموزش و پرورش می گردد باید حداقل دو سه مورد از پست های مدیریت قبل از وزارت را باید طی نموده باشد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش: فیاضی را نمی شناسم

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در واکنش به معرفی مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان نمود: من، چون ایشان را نمی شناسم نظری هم ندارم، زیرا به هر حال باید افراد را شناخت تا بتوان نسبت به آن ها اظهار نظر کرد. آموزش و پرورش در هر جامعه ای اهمیت ویژه ای دارد، ولی متاسفانه آموزش و پرورش در جامعه ما نزد مسئولان رده بالا از این صندلی برخوردار نیست.

فانی با بیان به اینکه زمانی دکتر حسابی در صندلی وزیر آموزش و پرورش بوده اند، گفت: در این صندلی افراد بزرگی همانند پروفسور حسابی، دکتر غلامحسین شکوهی و شهیدان باهنر و رجایی، مرحوم استاد پرورش و دکتر سید کاظم اکرمی بوده اند، بنابراین گزینه های پیشنهادی اگر بالاتر از این افراد نیست، حداقل پایین تر نباشد.

وی با اشاره به ویژگی های مهمی که صاحب کرسی وزارتخانه اثرگذاری همانند آموزش و پرورش می تواند داشته باشد، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید اول از همه سازمان و فرهنگ وزارتخانه را بشناسد؛ یعنی بداند این 107 هزار مدرسه که در پراکندگی سرزمینی ما قرار دارند با چه چالش هایی روبرو هستند.

وزیر آموزش و پرورش باید اولویت ها را بداند و نیرو ها را بشناسد

فانی گفت: وزیر آموزش و پرورش بعلاوه باید اولویت ها را بداند و نیرو ها را بشناسد؛ زیرا قرار است در آینده مدیرکل های آموزش و پرورش استان ها و معاونانش را انتخاب کند؛ بنابراین او باید نیرو ها را بشناسد وگرنه بعضی ها نفوذ می نمایند و هرکسی که بخواهند به ایشان تحمیل می نمایند.

معلمان باید احساس نمایند وزیر از جنس خودشان است

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر محبوبیت وزیر میان معلمان گفت: نکته دوم که بسیار مهم است؛ مقبولیت وزیر آموزش و پرورش نزد فرهنگیان است. بیش از یک میلیون فرهنگی در کشور داریم که وزیر آموزش و پرورش باید در میان آن ها محبوبیت و مقبولیت داشته باشد. یعنی زمانی که به استانی سفر می نماید و در جمع معلمان قرار می گیرد، معلمان با عزت با او برخورد نمایند و احساس نمایند که وزیر نیز یکی مانند خودشان است و از حقوق آن ها دفاع می نماید.

وی ادامه داد: شرط سوم این است که وزیر آموزش و پرورش باید از جامعه مکرم فرهنگیان باشد. وزیر آموزش و پرورش باید یک معلم باشد، گچ خورده باشد، کف مدرسه بوده باشد، مدارس چند شیفته را دیده باشد و بداند کلاس چند پایه یعنی چه؟ وقتی می گوییم کلاس پنج پایه یا شش پایه یعنی از پایه اول تا ششم در یک کلاس درس جمع شده اند.

وزیر آموزش و پرورش باید برنامه راهبردی داشته باشد

فانی با تاکید بر اینکه وزیر باید برنامه راهبردی داشته باشد، گفت: ویژگی چهارمی که وزیر آموزش و پرورش باید داشته باشد این است که در عین حالی که دیدگاه تربیتی دارد؛ از رویکرد راهبردی استفاده کند و راهبردی بیاندیشد. با این تفاسیر هم بخش های جزئی و هم بخش کلان آموزش و پرورش مهم است و ما نمی توانیم هیچ کدام را فدای آن یکی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش باید پست های مدیریت قبل از وزارت را طی نموده باشد

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: شرط پنجم این است که وزیر باید مدارج مدیریتی را در آموزش و پرورش طی نموده باشد. کسی که وزیر آموزش و پرورش می گردد باید حداقل دو سه مورد از پست های مدیریت قبل از وزیر را طی کرد باشد. به طور مثال رییس منطقه، مدیر استان، معاون وزیر و… بوده باشد و یک ارتقا پلکانی داشته، وگرنه پیروز نخواهد شد.

وی تاکید نمود: وزیر آموزش و پرورش باید یک شخصیت تحول گرا و ریسک پذیر باشد. او بعلاوه باید معتقد به سند تحول بنیادین بوده و خود را ملزم به اجرای آن سند بداند.

فانی گفت: شرط هفتم این است شخص مسئول در این زمینه باید دارای قدرت نفوذ و رهبری بر سازمان را داشته و قابلیت برقراری ارتباط با فرهنگیان و عناصر خارج از آموزش و پرورش را نیز داشته باشد.

وزیر باید قدرت چانه زنی با سازمان برنامه و بودجه را داشته باشد

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: آخرین شرط نیز این است که قدرت چانه زنی با سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی را داشته باشد و کوشش کند که سهم آموزش و پرورش از GDP و بودجه عمومی را حداقل تا میانگین جهانی ارتقا دهد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر یکی از مسائل آموزش و پرورش کمبود معلم است، وزیر آموزش و پرورش چطور باید این مساله را حل نماید؟ گفت: مهم ترین رکن فرآیند تعلیم و تربیت معلم است. یعنی نسبت به کتاب، محتوای آموزشی، فضای آموزشی و حتی مقررات که همگی مهم هستند، معلم رکن اصلی است.

فانی اضافه کرد: از این رو وزیر آموزش و پرورش بداند که باید در آینده بیشترین وقتش را روی نیروی انسانی اعم از بهسازی منابع انسانی موجود بگذارد، زیرا تعدادی نیروی انسانی ضعیف جذب آموزش و پرورش شدند که باید شرایط آن ها آنالیز شده و آن هایی که صلاحیت معلمی ندارند حذف شوند. بعلاوه ضروری است بعضی از معلمین به روز شوند.

معلمان باید آیین نامه استخدامی خاص خودشان داشته باشند

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: معلم کارمند نیست و متاسفانه در این چندساله با معلم مثل کارمند به وسیله قانون مدیریت خدمات کشوری برخورد می گردد. معلم نه کارمند و نه استاد دانشگاه است. معلمان باید یک آیین نامه استخدامی خاص خودشان داشته باشند.

فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در انتها گفت: بحث ارزیابی از کارایی معلمان و رتبه بندی باید مورد توجه وزیر آینده قرار بگیرد. هر کسی از هر جریان سیاسی دارای این ویژگی ها باشد، مناسب است، ولی اگر این ویژگی ها را نداشته باشد یقینا نمی تواند وزارت خانه پهن پیکر آموزش و پرورش را مدیریت و رهبری کند.

منبع: فرارو
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1305

به "وزیر اسبق آموزش و پرورش: فیاضی را نمی شناسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر اسبق آموزش و پرورش: فیاضی را نمی شناسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید