مسائل حوزه معدن در استان زنجان از سوی وزارت صنعت پیگیری می گردد

به گزارش مجله سیاران، جلسه فعالان معدنی و صنایع معدنی استان زنجان با معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل اتاق زنجان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار گردید. رئیس اتاق زنجان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه در استان زنجان 275 معدن فعال وجود دارد، اظهار کرد: دراین بین 148 معدن نیز غیرفعال در استان زنجان است.

مسائل حوزه معدن در استان زنجان از سوی وزارت صنعت پیگیری می گردد

علی یگانه فرد با بیان اینکه شرایط معادن استان زنجان با توجه به سرمایه گذاری های اجرا شده مطلوب است، توضیح داد: اما حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت از شرایط معادن در بخش دانش های روز، استفاده از فناوری، ماشین آلات و ... با توجه به اینکه سیاست دولت نیز حمایت از معادن است صورت گیرد تا شرایط معادن رو به توسعه بیشتر حرکت کند.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه عمده مشکل معادن استان موضوع پوشش گون بوده که این سال ها موجب عدم پیشرفت در معادن شده بود، گفت: با توجه به اینکه این مشکل در کشور حل شده، اما هنوز به استان ابلاغ نشده؛ به همین دلیل انتظار است تا این بخشنامه که اصلاح شده به استان نیز ابلاغ تا مشکل حل گردد.

یگانه فرد با بیان اینکه مشکل بعدی معادن در استان وجود 8 الی 10 معدن در منطقه ها حفاظت شده است که موجب تعارضاتی با سازمان محیط زیست است، اضافه نمود: امید است با اصلاح مسائل این معادن نیز در استان زنجان فعال گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده واحدهای سرب و روی کشور در استان زنجان مستقر است، بیان نمود: با توجه به اینکه استخراج خاک از معدن داخل جوابگوی احتیاج معادن نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی خاک مورداحتیاج خود را به صورت موقت وارد و به صورت شمش صادر می نمایند.

رئیس اتاق زنجان توضیح داد: در پی این مهم در حدود 2 سال است که مسائل تعهدات ارزی برای فعالان مالی استان زنجان در بخش سرب و روی به وجود آمده که علیرغم پیگیری های متعدد و گسترده در سطح کشور اما همچنان این مهم معین تکلیف نشده است که امید است با حضور مسئولان این مشکل نیز حل گردد.

یگانه فرد در خاتمه سخنان خود با اشاره به فعالیت های تشکل های اتاق زنجان در بخش های مختلف، خانه معدن استان زنجان را از جمله تشکل های پویا و فعال اتاق نام برد که مسائل و موضوعات مرتبط در استان را پیگیری می کند.

در ادامه ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه مسائل مرتبط با صنایع معدنی و معادن استان زنجان به صورت ویژه جمع بندی و در جلسه ویژه ای پیگیری شده است، اظهار کرد: از جمله این مسائل می توان به مسائل مرتبط با عرضه در بورس و خرید خاک برای واحدهای سرب و روی اشاره نمود.

وی ادامه داد: بعلاوه مسائلی دیگری نیز در حوزه سرب و روی پیگیری شده است که تغییر تعرفه های واحدهای الکترولیز، افزایش قیمت گاز واحدهای تولیدی و مسائل مرتبط با ورود موقت خاک نیز از جمله آن ها است.

در ادامه این جلسه فعالان معدنی استان در بخش های مختلف مسائل و دغدغه های خود را در بخش های مختلف بیان نمودند که از آن جمله می توان به مسائل عرضه در بورس، مسائل قیمت گذاری های دستوری، مسائل در تهیه خاک سهمیه، لزوم واردات ماشین آلات نو مورداحتیاج معادن، تغییر تعرفه ها در بخش هایی چون الکترولیز، قیمت های حامل های انرژی از جمله گاز معادن و واحدهای تولیدی، همکاری بیشتر شرکت تهیه و تولید مواد، مسائل مرتبط با ورود موقت و ... اشاره نمود.

خلیل قاسملو معاون مالی استاندار زنجان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه خواسته های حوزه معادن در استان زنجان خواسته های به حقی است، گفت: فعالان واقعی نمودن قیمت ها از جمله مواد اولیه و مواد واسطه و سایر درخواست ما بوده و تخصیص بهینه منابع زمانی رخ می دهد که قیمت های واقعی و هرکدام سر جای خود باشد.

در بخش خاتمهی این جلسه رضا محتشمی پور معاون معادن و تولید مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه تمامی موارد مطروحه از سوی مسئولان و فعالان حوزه معادن و صنایع معدنی استان را پیگیری خواهد نمود، اظهار کرد: بسیاری از این موارد درخواست و مطالبه ما نیز بوده و به جد پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مواردی که در این جلسه مطرح شد موارد مطلوبی است که می تواند به شفافیت بازار و پیش بینی پذیر بودن آن یاری شایانی نماید، گفت: موضوع تعارضات با منابع طبیعی که اکتشافات و استعلام های معدنی را دچار مشکل نموده پیگیری می کنیم.

معاون معادن و تولید مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موضوع مهم ماشین آلات حوزه معادن را پیگیری می کنیم، توضیح داد: در این رابطه شرط عملکرد معادن برای واردات ماشین آلات حذف شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1476

به "مسائل حوزه معدن در استان زنجان از سوی وزارت صنعت پیگیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل حوزه معدن در استان زنجان از سوی وزارت صنعت پیگیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید