شمشیر دولبه ای به نام کامالا هریس ، واکنش تند ترامپ به انتخاب هریس از سوی بایدن

به گزارش مجله سیاران، با انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون و همراه جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این سناتور 55 ساله ایالت کالیفرنیا نخستین زن رنگین پوستی لقب گرفت که نامزد ریاست جمهوری یا معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده می شود. اما فارغ از این رکورد، انتخاب هریس با توجه به نامزدی چهره هایی مانند سوزان رایس و الیزابت وارن کمی عجیب به نظر می رسد.

شمشیر دولبه ای به نام کامالا هریس ، واکنش تند ترامپ به انتخاب هریس از سوی بایدن

به گزارش خبرنگاران به نقل از شرق، معرفی کامالا هریس ازسوی بایدن به عنوان معاون و همراه با استقبال رنگین پوستان روبه رو شد و حتی افرادی که نگاهی منفی به حضور هریس در کمپین مقدماتی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 داشتند هم از این انتخاب استقبال کردند. پیش از هریس، جرالدین فررو در 1984 ازسوی والتر ماندیل از حزب دموکرات و سارا پیلین در 2008 از سوی جان مک کین جمهوری خواه به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری معرفی شده بودند.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، انتخاب هریس را نقطه عطفی در تاریخ آمریکا دانست. برنی سندرز چپ گرا که در کمپین امسال هم به سود نامزد برتر دموکرات ها کنار کشید، گفت او تاریخ آمریکا را رقم می زند و هیلاری کلینتون هم از هیجان خود برای چنین انتخابی سخن به میان آورد. سی ان ان هم روز گذشته گزارش داد که انتخاب کامالا هریس با نظر مثبت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا اجرا شده است. اما فارغ از این هیجانات و استقبال ها، انتخاب هریس می تواند نشان از شکاف در حزب دموکرات باشد و همچنین با توجه به اتهام هایی که علیه هریس در زمان حضور به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا مطرح شده، بدون تردید دونالد ترامپ رقیب بایدن و رئیس جمهوری آمریکا و تیم مشاورانش حملات خود را علیه بایدن و هریس افزایش خواهند داد؛ همان گونه که ترامپ بلافاصله پس از انتخاب هریس واکنشی تند و منفی از خود نشان داد و با ناخوشایند خواندن این انتخاب هشدار داد بایدن و هریس در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر، ایالات متحده را به نابودی خواهند کشاند.

کامالا هریس کیست؟

کامالا هریس از پدری آفریقایی -جاماییکایی و مادری هندی در اوکلند کالیفرنیا متولد شده و به گفته خودش در جنبش سیاه پوستان در دهه 60 میلادی فعال بودند. او از سال 2001 تا 2017 دادستان کالیفرنیا بود و پس از آن سناتور این ایالت در سنای آمریکا شد.

هریس برای انتخابات 2020 هم اعلام آمادگی کرد اما خیلی زود کنار کشید. بااین حال در مناظره های درون حزبی دموکرات ها چند بار خبرساز شد. هریس در این مناظره ها بارها جو بایدن را سیاست مداری نژادپرست خطاب کرد. در مناظره ای دیگر هم تولسی گابارد با اشاره به سابقه حضور کامالا هریس در دادستانی کالیفرنیا ادعا کرد که او شواهد بی گناهی شخصی محکوم به اعدام را مخفی کرده بود و همچنین به صورت غیرقانونی زمینه بهره کشی از زندانیان را فراهم می کرد. هریس در برابر این اتهام ها هیچ مستنداتی ارائه نکرد.

نفوذ رنگین پوستان

فارغ از تمامی انتقادها که به کامالا هریس وارد می شود، انتخاب او را بیش از هر چیز می توان ناشی از تحولات ماه های اخیر آمریکا دانست. به نظر می رسد تمایل بایدن به انتخاب سوزان رایس بود؛ فردی که با وجود سیاه پوست بودن و تجربه حضور در سمت مشاور امنیت ملی در دولت اوباما، تا به امروز در هیچ سمت انتخابی حضور نداشت اما هریس این نقص بزرگ را نداشت و هم در انتخابات کنگره و هم در کمپین مقدماتی دموکرات ها شرکت کرده بود. ناآرامی های بعد از مرگ جورج فلوید، تیم بایدن را ناچار کرده بود تا برای امیدداشتن به پیروزی در انتخابات و جلب آرای بیشتری ازسوی سیاه پوستان، معاون اولی با ویژگی های هریس انتخاب کند تا مانع از اتفاقی شود که در سال 2016 به دموکرات ها ضربه زد.

نکته ای که انتخاب هریس را پراهمیت تر می کند، سن بایدن و شرایط جسمانی اوست. بایدن درحال حاضر 77 سال دارد و شرایط جسمانی مساعدی ندارد. بنابراین احتمال می رود در صورت پیروزی در انتخابات نتواند دوره چهارساله خود را به پایان برساند. اگر هم بایدن پیروز به پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری احتمالی شود، نامزدی او برای دوره دوم بسیار بعید است؛ بنابراین دموکرات ها به دنبال نامزدی بودند که ویژگی ها و توانایی های لازم برای سمت ریاست جمهوری را هم داشته باشد.

با توجه به این نگرانی ها، انتخاب هریس نشان می دهد که سیاه پوستان نفوذ بالایی در حزب دموکرات دارند. بایدن فراموش نکرده که اگر رأی سیاه پوستان کارولینای جنوبی را به دست نمی آورد، فرایند شکست هایش در رأی گیری های درون حزبی ادامه می یافت و نمی توانست پس از سه شکست در آیووا، نیوهمپشایر و نوادا، ورق را به سود خود برگرداند. پس از آنکه رقبا به سود بایدن کنار رفتند و مسجل شد که معاون باراک اوباما، نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات 2020 خواهد بود، جیمز کلایبرن ارشدترین و بانفوذترین نماینده سیاه پوست دموکرات در مجلس نمایندگان از بایدن خواست تا یک معاون زن سیاه پوست برای رقابت با ترامپ انتخاب کند.

انزوای چپ ها

هر اندازه سیاه پوستان نفوذ خود در رده های بالای حزب دموکرات را افزایش دادند، طیف چپ گراهای ترقی خواه که برنی سندرز نماینده آنها بود، باز هم از اثرگذاری بر انتخاب معاون یک نامزد ریاست جمهوری در حزب دموکرات بازماندند. زمانی که برنی سندرز و الیزابت وارن از رقابت درون حزبی دموکرات ها به سود بایدن کنار کشیدند، بسیاری از رسانه ها با اشاره به محبوبیت این دو نامزد چپ گرا نزد بخشی از افکار عمومی، به بایدن فشار آوردند که الیزابت وارن را به عنوان معاون خود برگزیند اما نه باراک اوباما به عنوان صاحب نفوذترین سیاست مدار دموکرات در ایالات متحده و نه شخص بایدن موافق چنین گزینه ای نبودند. تحولات ماه های گذشته و اعتراض ها علیه نژادپرستی هم مزید بر علت شد تا وارن بیش ازپیش از همراهی با بایدن دور شود.

بایدن نه تنها فردی چپ گرا را برای معاونت خود انتخاب نکرد، بلکه کامالا هریس را معرفی کرد که سابقه آرای او در سنا نشان می دهد که دیدگاهی نسبتا لیبرال دارد و نمی توان او را در کنار الیزابت وارن قرار داد. هریس خلاف سندرز و وارن از طرح دریافت مالیات از ثروت افراد مخالفت کرده است.

با اینکه در استراتژی حزب دموکرات که اخیرا از آن رونمایی شده این حزب چرخش هایی به سمت شعارهای چپ گرایانه داشته اما هنوز هم نمی توان تصور کرد که چهره ای چپ گرا در جایگاهی تأثیرگذار در حزب دموکرات قرار گیرد. اگر دموکرات ها بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای کنگره پیروز شوند و کنترل سنا و کاخ سفید را دوباره به دست گیرند، آن وقت مهم ترین و تأثیرگذارترین چهره های سیاسی واشنگتن جو بایدن، کامالا هریس، نانسی پلوسی و چاک شومر رهبر دموکرات های سنا خواهند بود که هرکدام فاصله ای زیاد با دیدگاه های چپ گرایانه سندرز و حامیانش دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 586

به "شمشیر دولبه ای به نام کامالا هریس ، واکنش تند ترامپ به انتخاب هریس از سوی بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمشیر دولبه ای به نام کامالا هریس ، واکنش تند ترامپ به انتخاب هریس از سوی بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید