روسیه: پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای را اجرا نمی کنیم

به گزارش مجله سیاران، ایرنا نوشت: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام نمود که کشورش پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای را که از ماه ژانویه سال آینده به اجرا درخواهد آمد، اجرا نمی کند.

روسیه: پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای را اجرا نمی کنیم

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

زاخارووا در نشست خبری مجازی گفت: پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای که به تازگی حداقل لازم کشورها آن را تصویب کردند، روز 22 ماه ژانویه سال 2021 (3 بهمن ماه سال 99) اعتبار اجرایی می یابد.

وی با بیان اینکه این گونه سیر اوضاع پیرامون پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای نمی تواند تاسف انگیز نباشد، اضافه نمود: این پیمان بدون مشارکت روسیه و سایر قدرت های هسته ای تنظیم و تدوین شد و دلایل برای شرکت نکردن ما در این پیمان معلوم و مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآورشد که پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای بدون توجه به اصول اساسی و بنیادین قرارداد منع انتشار سلاح های هسته ای تدوین شد و ما معتقدیم که این قرارداد را باید بطور مستمر و بدون تحریف اجرا کرد.

وی اضافه نمود: دلیل دوم اینکه ما بر این باوریم که در خصوص مساله خلع سلاح اتمی که مساله مهم و جدی است فقط باید بر اساس توافق جمعی همه طرف های ذینفع ازجمله قدرت های دارای سلاح هسته ای مطابق با قرارداد منع انتشار سلاح های هسته ای اقدام کرد.

زاخارووا در خصوص دلیل سوم شرکت نکردن روسیه در تدوین پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای گفت: برای ما چارچوب مشخص شده برای فرایند مذاکرات پیرامون این پیمان غیرقابل قبول است که در واقع در آن زمینه راهبردی مساله نادیده گرفته شده و موضوع نابودی سلاح های هسته ای جدا ا واقعیت های موجود در امنیت بین المللی درنظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه ما با احترام به کسانی که سلاح هسته ای را رد می نمایند، می نگریم، گفت: مسکو به اهداف نیک بنای دنیا بدون سلاح هسته ای پایبند است اما ما رویکردهای برای دستیابی به این اهداف را که شامل فرایند سریع خلع سلاح هسته ای می گردد را نمی پذیریم و به همین دلیل تدوین پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای و پیشبرد آن را اشتباه می دانیم.

پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای در هفتم ژوئیه 2017 میلادی به تصویب 122 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ایران از جمله کشورهایی بود که به این پیمان رأی مثبت داد.

کشورهای دارنده سلاح هسته ای و متحدان آنها از جمله هلند به این پیمان رأی منفی دادند. سنگاپور نیز به آن رأی ممتنع داد.

این پیمان از کشورهای امضانماینده می خواهد که هرگز و تحت هیچ شرایطی سلاح های هسته ای یا سایر ابرازهای انفجاری هسته ای را توسعه نداده، آزمایش و فراوری ننمایند، ذخیره نکرده یا در پی مالکیت آنها نباشند.

آمریکا در نامه ای به امضانمایندگان پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای خواهان خروج آنها از این پیمان شد.

آمریکا در این نامه اعلام نمود که پنج قدرت هسته ای (ایالات متحده، روسیه، چین، انگیلس و فرانسه) و متحدان آمریکا در ناتو مواضع یکسانی درباره تبعات احتمالی این پیمان دارند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 698

به "روسیه: پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای را اجرا نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: پیمان ممنوعیت جنگ افزارهای هسته ای را اجرا نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید