رتبه بندی خوشبخت ترین کشورهای دنیا؛ ایران در رده 118، افغانستان در قعر جدول

به گزارش مجله سیاران، نهاد توسعه پایدار سازمان ملل در گزارش تازه خود رده بندی خوشبخت ترین کشورهای دنیا را در سال 2021 منتشر نموده است.

رتبه بندی خوشبخت ترین کشورهای دنیا؛ ایران در رده 118، افغانستان در قعر جدول

هرچند تعریف دقیق خوشبختی یا سعادت می تواند بسته به شرایط متغیر باشد، با این حال این نهاد وابسته به سازمان ملل از سال 2012 بدین سو کوشش نموده است تا بر مبنای معیارهایی نظیر آزادی های شخصی و مدنی، امید به زندگی، عایدی سرانه، اندازه فساد و خدمات اجتماعی کشورها را رتبه بندی کند.

سخاوت، صداقت، اعتماد بین افراد و دولت و بعلاوه اندازه نابرابری های اجتماعی از دیگر فاکتورهای این آنالیز بوده اند.

گزارش تازه نسبت به سال های گذشته کمی تفاوت می نماید و علاوه بر موارد آنالیز پیشین، واکنش عاطفی افراد نسبت به همه گیری ویروس کرونا، نحوه روبرو دولت ها با بحران و اعتماد شهروندان به دولت ها هم در محاسبات وارد شده است.

به کانال تلگرام خبرنگاران فارسی بپیوندید

نتایج آنالیز ها نشان می دهد در سالی که دستکم 3 میلیون تن جان خود را به خاطر همه گیری از دست دادند، مردم جهان تا حد زیادی نسبت به آینده خوشبین مانده اند.

10 کشور برتر این لیست نسبت به سال گذشته تغییری ننموده است و کشورهای اروپای غربی و شاقتصادی همچنان 9 کشور از 10 کشور صدر این لیست را تشکیل داده اند.

در این لیست فنلاند برای چهارمین سال متوالی در شماره نخست لیست قرار گرفته است. پس از فنلاند؛ دانمارک، سوئیس، ایسلند، هلند، نروژ، سوئد، لوکزامبورگ، نیوزلند و اتریش در رده های بعدی جای گرفته اند.

نیوزیلند تنها کشور غیراروپایی حاضر در این لیست است. ایالات متحده آمریکا در رده 19 قرار گرفته، انگلیس صندلی 17 را به خود اختصاص داده و فرانسه هم در رتبه 21 جای گرفته است.

نبود استرس حاصل از بیکاری، نداشتن غذا و ذخیره اقتصادی و بعلاوه وضع سلامتی باعث بالا رفتن رتبه کشورها به لحاظ احساس خوشبختی شده است. در سوی مقابل کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا عمدتا به علت شرایط ناپایدار حاکم بر کشورها در رده های انتهایی لیست قرار دارند.

ایران در این لیست پایین تر از اقتصادی، نیجریه و موزامبیک و بالاتر از اوگاندا، لیبریا و کنیا رتبه 118 را از میان 149 کشور به خود اختصاص داده است.

در قعر لیست هم افغانستان به اسم تیره بخت ترین کشور جهان قرار گرفته است و پس از آن زیمباوه، رواندا و بوتساونا جای دارند.

جان هلیول، از نویسندگان این گزارش می گوید علیرغم وقوع همه گیری و بر خلاف انتظارها، در ارزیابی های شخصی شهروندان اندازه کاهش خوشبختی گسترده ای مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: یک شرح می تواند این باشد که مردم کووید-19 را یک تهدید مشترک می دانند که همه را تحت تاثیر قرار می دهد و این باعث ایجاد همبستگی بیشتر می گردد.

در میان کشورهای آسیایی چین با ده رتبه بهبود نسبت به سال گذشته از صندلی 94 به 84 رسیده است.

رده بندی نهاد توسعه پایدار سازمان ملل عمدتا بر پایه نظرسنجی گروه گالوپ در 149 کشور جهان اجرا شده است.

در این نظرسنجی از شرکت کنندگان پرسیده می گردد بر اساس 6 فاکتور اندازه حمایت اجتماعی، امید به زندگی، سخاوت، آزادی، اندازه فساد و فراوری ناخالص ملی به زندگی شان از 1 تا 10 نمره بدهند.

اپلیکیشن خبرنگاران را از پل استور دانلود کنید

منبع: یورونیوز
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1162

به "رتبه بندی خوشبخت ترین کشورهای دنیا؛ ایران در رده 118، افغانستان در قعر جدول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی خوشبخت ترین کشورهای دنیا؛ ایران در رده 118، افغانستان در قعر جدول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید