دور آینده مذاکرات باید دور پایانی باشد

به گزارش مجله سیاران، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین، چهارشنبه شب 12 خرداد ماه پس از انتها نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت وگویی گفت: امروز بعد از تقریبا 10 روز فشرده کاری به نقطه ای رسیدیم که همه هیأت ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت های بیشتر در پایتخت هایشان بپردازند.

دور آینده مذاکرات باید دور پایانی باشد

خیلی از هیأت ها امید داشتند که این دور آخر مذاکرات باشد

وی که با خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه می کرد، گفت: خیلی از هیأت ها امید داشتند که این دور آخر مذاکرات باشد. همانطور که قبلا گفته بودم، حدس می زدم که ما هنوز با نقطه ای که یک توافق را جمع بندی کنیم، فاصله داریم، البته دور هم نیستیم.

عراقچی اعلام کرد: تصمیم بر این گرفته شد که چند روزی، حدبیشتر یک هفته فرصت داده گردد و مشورت ها در پایتخت ها صورت بگیرد و مجدد به مذاکرات برگردیم. در حقیقت این دور از مذاکرات، متوقف نشده، بلکه چند روزی حالت تنفس خواهد داشت تا بگردد به جمع بندی بهتری درباره مسائلی که هنوز مورد اختلاف است و راه چاره هایی که پیشنهاد شده، بپردازیم.

وی گفت: مهم این است که درباره مسائل اصلی مورد اختلاف، بحث های بسیار زیادی کردیم و درباره هر کدام از آن ها راه چاره هایی وجود دارد که این راه چاره ها باید مورد آنالیز قرار گیرد و بهترین آن ها انتخاب گردد.

مواضع ما مواضع قطعی نظام است که همچنان پابرجاست

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان نمود: مواضع ما، مواضع قطعی نظام است که همچنان پابرجاست. ما هیچ تغییری در مواضع خود نداده ایم. آن چه مهم است این است که تنظیمات اجرایی بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهداتش و نحوه راستی آزمایی و بعد از آن بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، این تنظیمات اجرایی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد و تامین نماینده منافع ما باشد، صورت بگیرد.

وی یادآور شد: این کار جزییات و کلیاتی دارد، درباره جزییات پیشرفت های خوبی کردیم. برخی از مسائل کلی هنوز مانده است. راه چاره هایی برای هر مشکل الان پیدا شده است. می ماند که بتوانیم به جمع بندی داخلی بین خودمان برسیم. هیأت های دیگر هم باید به جمع بندی خودشان برسند. برخی از موضوعات هست که شدنی نیست و باید این را درک نمایند. برخی از موضوعات است که از نظر آن ها شدنی نیست. همه این ها باید در یک بسته کلی به یک تفاهم کلی رسیده گردد.

عراقچی اضافه نمود: تا آن جایی که مواضع خودمان را تامین نموده و مواضع قطعی نظام تامین گردد، طبیعی است این مذاکرات را ادامه می دهیم تا به پایان برسیم.

پیشرفت خوبی را در مذاکرات داشتیم

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا به پیشرفت های بیشتری دست یافتید؟ گفت: هر جلسه پیشرفت های جدیدتری را داشتیم، برخی جلسات سرعت پیشرفت کار بیشتر بوده و برخی کمتر بوده است. در برخی از موضوعات پیشرفت بهتری اجرا شده و برخی موضوعات هنوز عقب تر است.

عراقچی اضافه نمود: پیشرفت خوبی را در مذاکرات داشتیم، ولی موضوعاتی که مانده کماکان موضوعاتی است که بدون آن ها نمی توان به توافق رسید و باید درباره آن ها تصمیم گیری گردد.

وی اعلام کرد: متونی که مربوط به بخش های مختلف مذاکرات است، الان نوشته شده و کامل است و تقریبا در بیشتر متون به پیشرفت برای رسیدن به متون واحد نزدیک شدیم. از این جهت پیشرفت داشتیم، ولی چند موضوع کلیدی است که باید درباره آن تصمیم گیری گردد. راه چاره هایی درباره هر کدام پیشنهاد و بحث شده، ولی تصمیم گیری آن ها احتیاج به سطوح بالاتر دارد.

وی بار دیگر توضیح داد: تصمیم گیری درباره این توافق در وین اتخاذ نمی گردد، در تهران اتخاذ می گردد.

به صورت منطقی دور آینده باید دور نهایی باشد

عراقچی درباره این که آیا دور بعدی مذاکرات دور آخر خواهد بود؟ گفت: نمی گردد به صورت صد در صد هیچ چیزی را در هیچ مذاکره ای پیش بینی کرد. به صورت منطقی دور آینده باید دور نهایی باشد. روال مذاکراتی ما تا الان به شکلی بوده که اگر به جمع بندی ها و تصمیمات مقتضی نائل شویم، می توانیم دور آینده را به دور پایانی تبدیل کنیم. نه ما بلکه دیگران و کشور های دیگر عضو برجام و آمریکایی ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق نمایند.

وی اعلام کرد: اگر چنین گردد، طبیعی است ما توافق خواهیم داشت و اگر صورت نگیرد یا توافق نخواهیم داشت، یا باز هم مذاکرات بیشتری خواهیم کرد.

به هیچ عامل بیرونی توجهی نداریم

معاون وزیر خارجه توضیح داد: اصلا دنبال مذاکرات فرسایشی نیستیم، در عین حال عجله هم نمی کنیم که خدای ننموده منافع کشور فدای تعجیل در کار گردد. به هیچ عامل بیرونی توجهی نداریم. همه مسائل دیگری که در کشور و جامعه بین الملل است به کار ما ارتباطی پیدا نمی کند. ما این جا متمرکز بر منافع ملی کشور و مواضع نظام متمرکز شدیم تا وقتی آن ها تامین نگردد به کار خود ادامه خواهیم داد و هیچ توجهی به مسائل دیگر نداریم.

عراقچی اعلام کرد: منطقا دور آینده می تواند دور پایانی باشد، ولی در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

وی درباره دور بعدی مذاکرات وین هم گفت: هنوز زمان قطعی را مشخص نکردیم، ولی به صورت کلی تصمیم بر این گرفته شد که حدود یک هفته تنفسی داده گردد و مشورت های بیشتری صورت گیرد و بعد از آن مجدد دیدار کنیم. تاریخ آن توسط هماهنگ نماینده برجام آقای مورا بین اعضای مختلف مشورت و تصمیم گرفته و اطلاع داده می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1088

به "دور آینده مذاکرات باید دور پایانی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور آینده مذاکرات باید دور پایانی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید