خبرنگاران صیانت از محیط زیست شرط صدور پروانه بهره برداری پتروشیمی لردگان

به گزارش مجله سیاران، شهرکرد- خبرنگاران- صدور مجوز بهره برداری پتروشیمی لردگان از سوی محیط زیست منوط به تکمیل تصفیه خانه، فراهم شدن امکان اندازه گیری کلیه پارامترهای مورد نیاز با راه اندازی کامل مجموعه و رعایت 100 درصدی استانداردهای لازم در آن است.

خبرنگاران صیانت از محیط زیست شرط صدور پروانه بهره برداری پتروشیمی لردگان

مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در منطقه فلارد شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری یکی از 10 شرکت پتروشیمی کشور است که عملیات احداث آن از سال 1387 شروع شده است.

این مجتمع به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب، گاز، نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و همچنین دارا بودن زمین و موقعیت مناسب از نظر تسطیح و انجام کار زیر بنایی از موقعیت مکانی مناسبی نیز برخوردار است.

محصول تولیدی این شرکت آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه 2 هزار و 50 تن و اوره با ظرفیت تولید روزانه 3 هزار و 250 تن است.

واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک مجتمع پتروشیمی لردگان در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست آن یوتیلتی بود و در خردادماه 99 در مدار تولید قرار گرفت.

به گفته محسن محمودی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی اوره لردگان این مجتمع اکنون در آستانه راه اندازی است.

اما روز سه شنبه هفته گذشته به دنبال حادثه ای که منجر به افزایش غلظت آمونیاک در پساب خروجی مجموعه پتروشیمی شد، بخش کشاورزی و محیط زیست این منطقه دچار خسارت شدند.

نابودی یک تن ماهی به دنبال نشت پساب پتروشیمی لردگان

رئیس جهادکشاورزی شهرستان لردگان با بیان اینکه کشاورزی زیردست مجموعه پتروشیمی به صورت زراعت و شالیزار است، گفت: تقریبا 45 هکتار شالیزار در پایین دست پتروسیمی لردگان قرار گرفته است.

عطاالله خالدی با اشاره به وجود 7 مزرعه پرورش ماهی در پایین دست این پتروشیمی، اضافه نمود: به دلیل حادثه پیش آمده در چند روز اخیر یک تن ماهی از بین رفته است.

وی شرح داد: سه ماه پیش نیز حدود 20 هکتار شالیزار به دلیل بالا بودن اسیدیته (pH) این آب از بین رفت.

تلف شدن محصولات 5 مزرعه پرورش ماهی سردابی

مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری نیز درباره حادثه با تایید تلف شدن محصولات پنج مزرعه ماهی سردابی تولیدی منطقه فلارد لردگان از شروع بررسی میزان و علل تلف شدن محصولات مزارع پرورش ماهی حادثه دیده توسط کارشناسان امور شیلات استان گفت: نتایج و میزان خسارت پس از اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

پرویز منصوری اضافه نمود: به گفته شاهدان و برسی اولیه علت سرریزشدن و نشت پساب مواد شیمیایی مجتمع پتروشیمی لردگان به رودخانه سندگان و مزارع، حادثه با دقت در دست بررسی است.

تلف شدن 45 راس دام سبک

معاون سلامت اداره کل دامپرشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد دام سبک تلف شده ناشی از سموم مواد شیمیایی رودخانه سندگان لردگان از 20 راس به 45 راس افزایش یافت .

حسین صالحی اضافه نمود: ماموران و کارشناسان این اداره کل با شناسایی لاشه مسموم دام های تلف شده اقدام به معدوم سازی آنها کردند .

وی همچنین بدون ذکر حجم محصولات پنج مزرعه پرورش ماهی قزل آلا دچار مسمومیت و تلفات، شرح داد: همه محصولات تلف شده این تعداد مزرعه بررسی و به منظور حفظ سلامتی مردم و جامعه معدوم سازی شد.

معاون سلامت اداره کل دامپرشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم بررسی حادثه مسمومیت دامی و آبزیان منطقه فلارد لردگان تاکید کرد: بررسی و ارزیابی ماموران دستگاه های متولی سلامت به منطقه ادامه دارد و با وصول نتیجه قطعی حادثه به عموم مردم اطلاع رسانی می شود.

افزایش غلظت آمونیاک پساب و استفاده کشاورزان از آن منجر به این اتفاق شده است

به گزارش روابط عمومی شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، محسن محمودی مدیرعامل این مجموعه با بیان اینکه این مجتمع در آستانه راه اندازی است، گفت: به دلیل انجام مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی و همچنین رسیدن پساب آب آمونیاکی به آب بارانی، در یک نوبت غلظت آمونیاک در پساب خروجی از مجتمع افزایش یافت.

وی ادامه داد: این اتفاق در مراحل پیش راه اندازی که هنوز تولید به استاندارد موردنظر نرسیده و دستگاه ها در حال آزمایش هستند، ممکن است پیش آید و امری غیرطبیعی نیست که متاسفانه این اتفاق رخ داد.

مدیرعامل شرکت کودشیمیایی لردگان شرح داد: ما تابلوهای هشداردهنده درباره آشامیدنی نبودن آب در اطراف این لاگون نصب کرده بودیم اما چون پساب ورودی به این لاگون خاکی، نوعی کود ارزشمند برای درختان و زمین های کشاورزی به شمار می رود، تعداد انگشت شماری از کشاورزان و باغداران با تغییر جهت پساب ورودی به این لاگون، از پساب مجتمع برای آبیاری درختان و زمین های کشاورزی خود استفاده می کردند.

محمودی اضافه نمود: همزمانی افزایش غلظت پساب و راهیابی این پساب به مخزن بارانی و تکرار چندباره تغییر جهت پساب ورودی به این لاگون توسط تعداد معدودی از باغداران و کشاورزان برای آبیاری درختان و مراتع و استفاده یک گله گوسفند از این آب، موجب شد تا 30 راس گوسفند تلف شوند که اگر این افزایش غلظت و استفاده از این پساب برای آبیاری رخ نمی داد یا حداقل استفاده این گوسفندان از این پساب، دو ساعت بعد از خروج از جهت لاگون، به دلیل تبخیر شدن آمونیاک، این مشکل به وجود نمی آمد.

مدیرعامل شرکت کود شیمیایی لردگان با تاکید بر اینکه از ابتدای ساخت این مجتمع، لحاظ کردن بالاترین استانداردهای محیط زیستی مدنظر بوده و مهندسان و کارشناسان ایرانی در زمان تحریم با بالاترین استانداردها پیروز به ساخت و تکمیل این پروژه شدند و تا به امروز این مجتمع مسئله ای این چنینی برای منطقه به وجود نیاورده است، گفت: با تمهیدات اجرا شده و همراهی شورای تامین، حفاظت از این لاگون موقت خاکی تا زمان احداث لاگون دائمی افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه خسارات وارده به این دامداران محترم در کوتاه ترین زمان ممکن جبران می شود، گفت: این اتفاق همانطور که پیش از این سابقه نداشته، بعد از این هم با تمهیداتی که به کار برده می شود تکرار نخواهد شد و برای جلوگیری از تکرار آن، سختگیرانه ترین تدابیر به کاربرده می شود.

حادثه پتروشیمی لردگان به صورت قضایی پیگیری می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز از اعزام ماموران و کارشناسان زیست محیطی به منطقه و نمونه برداری از هفت نقطه رودخانه سندگان از روز گذشته تا کنون خبر داد و اضافه نمود: نتایج قطعی علت آلودگی آب رودخانه تا چند روز آینده مشخص و اعلام می شود.

شهرام احمدی اضافه نمود: ستاد بحران و پدافند غیر عامل بررسی زیست محیطی شهرستان لردگان و مرکز استان بعد از حادثه فعال و بصورت شبانه روزی بدنبال علت آلودگی و برآورد میزان خسارت هستند.

وی با اشاره به صادرنشدن مجوز بهره برداری نهایی زیست محیطی برای فعالیت مجتمع پتروشیمی لردگان شرح داد: با بررسی اولیه کارشناسان نشت پساب مواد شیمیایی به رودخانه پایین دست علت آسیب های بخش کشاورزی و محیط زیست منطقه بوده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق نمونه گیری های اجرا شده غلظت آمونیاک چندین برابر از حد مجاز بیشتر بوده است، ادامه داد: آنچه سبب بروز این حادثه و افزایش بار آلودگی پساب خروجی شده مشکل فنی این مجموعه در هنگام فعالیت آزمایشی بوده است.

وی با بیان اینکه هم اینک پیگیری قضایی و قانونی برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی و واردآمدن خسارت به مردم و محیط زیست شروع شده است، تاکید کرد: جلساتی با مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل و تذکرات لازم داده شد که فرایند ادامه فعالیت برای جلوگیری از آلودگی متوقف شود.

پروانه بهره برداری پتروشیمی لردگان صادر نشده است

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این مجموعه در سال 87 جواز تاسیس خود را از سوی محیط زیست دریافت کرد اما تا سال 98 مشغول احداث ساختمان و تاسیسات بودند و امسال می خواستند پروانه بهره برداری بگیرند اما چون سیستم تصفیه خانه تکمیل نبود و بهره برداری به صورت کامل انجام نشده بود که ما بتوانیم پارامترهای لازم را اندازه گیری کنیم پروانه بهره برداری از سوی محیط زیست به این مجموع داده نشده است.

احمدی تاکید کرد: در صورتی که تصفیه خانه تکمیل شود و امکان اندازه گیری همه پارامترهای مورد نیاز با راه اندازی کامل مجموعه برای ما فراهم شود و مجموعه 100 درصد استاندارد باشد مجوز بهره برداری به شرکت پتروشیمی داده می شود.

وی به در نظر دریافت تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه از سوی پتروشیمی اشاره و بیان نمود: پتروشیمی باید علاوه بر تکمیل تصفیه خانه نسبت به نصب فیلترهای مورد نیاز و همچنین نصب سیستم پایش بر خط در قسمت تصفیه فاضلاب و سیستم های خروجی هوا اقدام و همه اصول پدافند غیرعامل را نیز در نظر بگیرد که آلاینده ای وارد محیط زیست نشود و از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مجموعه پتروشیمی باید برای خوداظهاری و پایش با شرکت های معتمد محیط زیست قراداد ببندد، گفت: اداره کل محیط زیست نیز برای صحت سنجی این پایش ها و بحث نظارت پایش های فصلی، مقطعی و حتی ماهیانه دارد.

احمدی گفت: پیش از این چندین بار پایش انجام داده بودیم که یک بار بار آلایندگی تقریبا کمی از استانداردها فاصله داشت ولی این حادثه خیلی از لحاظ پارامترهای مختلف آلاینده بود.

به گزارش خبرنگاران، در روزهای گذشته تعداد 45 راس دام سبک تلف و به محصولات پنج مزرعه پرورش ماهی سردابی قزل آلا رنگین کمان در روستای گرداب بخش فلارد که در پایین دست مجتمع پتروشیمی لردگان بودند، خسارت وارد شد. شاهدان عینی سرریزشدن ظرفیت لاگون پساب شیمیایی مجتمع پتروشیمی لردگان و نشت در رودخانه پایین دست را علت مسمومیت آب و تلف شدن گوسفندان ذکر کردند.

لردگان در 160 کیلومتری مرکز چهار محال و بختیاری قرار گرفته است و پتروشیمی لردگان یکی از 10 شرکت پتروشیمی کشور است که در سال 1387 عملیات ساخت آن شروع شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 619

به "خبرنگاران صیانت از محیط زیست شرط صدور پروانه بهره برداری پتروشیمی لردگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صیانت از محیط زیست شرط صدور پروانه بهره برداری پتروشیمی لردگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید