حتی بیماران بی علامت کرونا هم ممکن است دچار التهاب ریوی و قلبی باشند

به گزارش مجله سیاران، شمار زیادی از افراد دارای عفونت کرونا ممکن است هرگز دچار علائم قابل توجه نشوند، اما دانشمندان می گویند حتی این افراد هم ممکن است از آسیب قلبی و ریوی ناشی از این عفونت در امان نمانند.

حتی بیماران بی علامت کرونا هم ممکن است دچار التهاب ریوی و قلبی باشند

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی افراد بی علامت دچار کرونا که بر اساس بعضی تخمین ها تا 40 درصد موارد عفونت را تشکلیل می دهد تب نمی نمایند، سرفه یا احساس تنگ نفس ندارند و مجموعه از علائم عجیب دیگر مانند اسهال، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و دانه های پوستی را بروز نمی دهند.

اما پژوهشگران می گویند درصد بالایی از این افراد گرچه علامتی ندارند و بیماری شان خاموش است، در داخل بدنشان آسیب می بینند، بدون اینکه ما از آن خبری داشته باشیم.

پژوهشگرانی که قلب و ریه این افراد را که دارای آزمایش مثبت کرونا اما بدون علامت را اسکن نموده اند، می گویند نشانه هایی از آسیب را دیده اند.

دانشمندان در ریه افراد نواحی سفید ابرمانندی را که اصطلاحا کدورت های شیشه مشجر نامیده می شوند. این کدورت های شیشه مشجر در افراد با بیماری شدید کووید-19 هم دیده می شوند.

در میان چهار آنالیز متفاوتی در افراد بی علامت دارای عفونت کرونا، حدودی نیمی از آنها در سی تی اسکن ریه هایشان کدورت های شیشه مشجری داشتند.

این نواحی سفید در اسکن ریه ها، در واقع نواحی دچار التهاب در ریه ها هستند. البته هنوز دقیقا معلوم نیست که این تغییرات تا چه زمانی دوام پیدا می نمایند و باعث ایجاد بافت جوشگاهی می شوند یا پس از بهبودی از عفونت رفع می شوند.

کارشناسان می گویند اگر فرد جوان باشد و ذخیره ریوی کافی داشته باشد، از آنجایی مسئله ای برای کارکردش بوجود نمی آید، متوجه آن نمی گردد.

آنالیز ها در بچه ها دچار کووید-19 در چین هم نشان داده است که اسکن های ریه بچه ها بی علامت هم دارای تغییرات مشابهی است.

پیامدهای درازمدت کرونا بر قلب هم مورد توجه قرار گفته است. گروهی از پژوهشگران در آلمان اخیر قلب های 100 بیمار - شامل 18 بیمار بی علامت- را که به تازگی از کووید-19 بهبود پیدا نموده بودند، آزمایش کردند و دریافتند که در 78 نفر آنها نشان های آسیب قلبی، از جمله بالا بودن میزان های تروپونین، پروتئین آزاد شده از عضله قلب هنگام آسیب دیدگی آن، وجود دارد. گرچه همه افراد بی علامت شاخص های آسیب قلبی را نداشتند، اما چند نفری از آنها یکی از بالاترین میزان های تروپونین اندازه گیری شده در این آنالیز را داشتند. در مجموع بخش قابل توجهی از بیماران بی علامت در این گروه دچار التهاب قلب بودند.

البته این آنالیز کوچک است و به خصوص نتایج آن درباره بیماران بی علامت را نمی توان تعمیم داد، چرا که بعضی از افراد با قلب طبیعی هم گاهی میزان های بالای تروپونین درخونشان دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 603

به "حتی بیماران بی علامت کرونا هم ممکن است دچار التهاب ریوی و قلبی باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتی بیماران بی علامت کرونا هم ممکن است دچار التهاب ریوی و قلبی باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید