برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا راهی به جز هوشمندسازی شهرها نداریم

به گزارش مجله سیاران، خبرنگاران/خراسان رضوی نایب رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا راهی جز هوشمندسازی شهرها در پیش رو نداریم و البته شهر مشهد در این زمینه پیشتاز شده و با تهران و شهرهای بزرگ در حال رقابت است.

برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا راهی به جز هوشمندسازی شهرها نداریم

حمیدرضا موحدی زاده در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند اظهار کرد: این نمایشگاه معطوف به ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند است که توامان و در موازات آن باید به آموزش شهروندان بپردازیم زیرا شهر هوشمند بدون شهروندان هوشمند محقق نمی شود و به دنبال این هستیم که از این فرصت نمایشگاهی استفاده کنیم. پنل ها و کارگاه های تخصصی در چهار روز نمایشگاه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در طی چهار روز برگزاری نمایشگاه 30 کارگاه تشکیل می شود که در آن متخصصان شهر هوشمند و جوانان آشنا با استارت آپ و علاقه مند به مشارکت در ایجاد شهر هوشمند حضور خواهند یافت همچنین از شهرداری کلان شهرها نیز دعوت به عمل آمده و معاونت برنامه ریزی و توسعه نیز در این نمایشگاه همایشی با موضوعات تخصصی در زمینه چگونگی گسترش زیرساخت های شهر هوشمند برگزار خواهد کرد.

نایب رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص چالش های موجود در زمینه هوشمندسازی خاطرنشان کرد: یکی از چالش های موجود این است که چگونه فرهنگ سازی کنیم و آن را در اختیار شهروندان قرار دهیم تا آنان بتوانند از طریق اپلیکیشن، عوارض نوسازی خود را پرداخت کنند و خدمات الکترونیک را گسترش دهیم تا به واسطه آن زمان کار کوتاه و سرعت آن افزایش پیدا کند.

موحدی زاده گفت: در حال حاضر با توجه اینکه جمعیت شهرها رو به فرونی است، برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا راهی جز هوشمندسازی شهرها در پیش رو نداریم و البته شهر مشهد در این زمینه پیشتاز شده و با تهران و شهرهای بزرگ در حال رقابت است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه متخصصان جوان هوشمند، سال گذشته مرکز نوآوری و خلاقیت شهرداری را تاسیس کردند و در آن مشغول به کار هستند تا بتوانند نرم افزاری را تهیه و در اختیار شهروندان قرار دهند تا از عبور و مرور فیزیکی تا جایی که امکان دارد، بکاهند و شهروندان بتوانند از طریق سامانه های الکترونیکی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نایب رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص جایگاه کشور و فاصله آن با استانداردهای جهانی در زمینه هوشمندسازی شرح داد: در حال حاضر آمار دقیقی در رابطه با این موضوع در اختیار ندارم، اما طبیعتا فاصله ما با کشورهای دیگر زیاد است، اما آنچه اهمیت دارد، ایجاد عزم و ارداه برای هوشمندسازی در مدیریت شهری است.

موحدی زاده شرح داد: بنده سال گذشته از شهر میلان در کشور ایتالیا بازدید داشتم و این شهر به عنوانی شهری هوشمند، سال ها بر روی زیرساخت های خود کار کرده. متناسب با امکانات موجود، شهر مشهد نسبت به دیگر شهرهای کشور در این زمینه پیشتاز است.

وی در خصوص میزان حمایت از استارت آپ ها و مشوق های شهرداری برای حمایت در حوزه هوشمندسازی ادامه داد: سال گذشته مرکز نوآوری و خلاقیت در مسائل و مدیریت شهری در کوهسنگی مشهد دایر شد و جوانان هوشمند و با ذوق که آشنایی کامل با استارت آپ ها، چگونگی گسترش آن در میان جوانان و نقش آن در اشتغال زایی دارند، در این مرکز مشغول به فعالیت شدند.

نایب رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: همچنین مشوق هایی برای جوانان دارای ایده خلاقانه نیز ایجاد شده و ایده آنان در بانک اطلاعاتی ذخیره و بعد از پردازش، بهترین آنان انتخاب و برگزیده می شود و در صورتی که ایده آنان زمینه اجرایی داشته باشد، به مرحله اجرا وارد می شود.

موحدی زاده گفت: در حال حاضر سامانه فاش یکی از از همین ایده ها بود که بر اساس آن تمام فعل و انفعالالت شهرداری را در اختیار مردم قرار داده. ممکن است در زمینه هوشمندسازی نقص هایی وجود داشته باشد اما به دلیل شکل گیری عزم و اراده این کار در شهرداری، از ایده های خلاقانه، نوآورانه و فناورانه استفاده و تا جایی که قانون، اعتبارات و بودجه همراهی کند، از آنان حمایت خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما به عنوان دومین کلان شهر کشور، آینده شهر مشهد را در هوشمندسازی می بینیم و خوشبختانه این اراده در مدیریت شهری شکل گرفته است.

نایب رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص برنامه های شهرداری برای هوشمند سازی مناطق شهرداری شرح داد: منطقه 12 از ماه های قبل شروع به هوشمندسازی کرده تا خدمات به شهروندان تا جایی که امکان دارد به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام شود، البته در بعضی موارد نیز ناچار به فعالیت حضوری هستیم زیرا هدف ما آسیب زدن به روابط انسانی نیست و نیاز است که با یکدیگر روابط مستیقیم و گفت وگو داشته باشیم.

موحدی زاده با اشاره به اینکه در منطقه 12 یک تیم ارزیابی حضور دارد تا نقاط قوت و ضعف کار را رصد کند، گفت: در نظر داریم تا با جمع بندی نتایج کار در منطقه 12 و در صورت موفقیت، آن را در سایر مناطق 13 گانه شهرداری نیز عملیاتی کنیم و این نمایشگاه نیز یک نمونه از فعالیت های ما در این زمینه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 121

به "برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا راهی به جز هوشمندسازی شهرها نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا راهی به جز هوشمندسازی شهرها نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید