بایدن کشتار ارامنه را به منزله نسل کشی به رسمیت می شناسد

به گزارش مجله سیاران، به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه جروزالم پست، نشریه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از منابع ناشناس در دولت آمریکا گفت که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور قرار است به طور رسمی کشتار ارامنه در خلال جنگ جهانی اول را به رسمیت بشناسد؛ اقدامی که احتمالاً به روابط دوجانبه ترکیه و ایالات متحده لطمه جدی خواهد زد.

بایدن کشتار ارامنه را به منزله نسل کشی به رسمیت می شناسد

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

لازم به ذکر است، در سال 2019 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا و در قطعنامه ای وقوع نسل کشی ارمنی ها در اوایل قرن بیستم در دوران امپراطوری عثمانی را تأیید کردند. تصویب این قطعنامه واکنش دولت ترکیه را به همراه داشت تا جایی که مقامات آنکارا نسبت به پیامدهای یک چنین قطعنامه ای هشدار دادند.

به همین دلیل، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هشدار داد هرگونه اقدام احتمالی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در سال 1915 به عنوان نسل کشی، به روابط دو کشور لطمه می زند.

چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر تُرک در پاسخ به پرسشی در مورد موضع گیری احتمالی دولت بایدن گفت: بیانیه هایی که پایه و اساس قانونی نداشته باشند، الزام آور نخواهند بود و سودی هم نخواهند داشت، اما به رابطه لطمه می زنند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه اعلام نمود که چنانچه آمریکایی ها می خواهند رابطه بین دو کشور را خراب تر نمایند، تصمیم با خودشان است.

به گزارش رویترز، ترکیه اذعان می نماید که شمار زیادی از ارامنه در دوران جنگ جهانی اول در این کشور کشته شده اند؛ اما هرگونه نسل کشی سیستماتیک را رد می نماید و می گوید شمار ارمنی های کشته شده بسیار کمتر از ارقام اعلام شده است و اینکه رخدادها یک اقدام از پیش طرح ریزی شده هم نبود.

با این حال، به گفته ارمنی ها و نیز شماری از پژوهشگران و مورخان، بین سال های 1915 تا 1918 میلادی حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از ارامنه ساکن قلمرو ترکیه عثمانی قتل عام شدند. به همین مناسبت، ارمنی ها روز 24 آوریل (4 اردیبهشت) را سالگرد نمادین این نسل کشی می دانند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1046

به "بایدن کشتار ارامنه را به منزله نسل کشی به رسمیت می شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن کشتار ارامنه را به منزله نسل کشی به رسمیت می شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید