ادعای بلومبرگ درباره رکورد زنی بازرسی های آژانس از تاسیسات ایران

به گزارش مجله سیاران، به گزارش خبرنگاران، بلومبرگ در گزارش ادعایی خود می گوید به گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی دست یافته که نشان می دهد بازرسی های این نهاد بین المللی از فعالیت های هسته ای ایران در سال گذشته میلادی به رکورد جدیدی رسیده است.

ادعای بلومبرگ درباره رکورد زنی بازرسی های آژانس از تاسیسات ایران

بر اساس این گزارش که آژانس برای دیپلمات ها ارسال نموده و نسخه ای از آن به دست بلومبرگ رسیده، آژانس پارسال هر ماه سه بازرسی سرزده از فعالیت های هسته ای ایران داشته است.

این گزارش می افزاید یک پنجم از 161 بازرسی سرزده آژانس از فعالیت های هسته ای بین المللی مربوط به ایران بوده است.

آژانس همچنین شمار بازرسان خود در ایران را 6 درصد افزایش داده و به 285 نفر رسانده است. بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، 13 درصد از کل بودجه پادمان های آژانس که 208 میلیون دلار بوده، نیز صرف بازرسی های ایران شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود گفته است بازرسی های سرزده بر اساس فاکتورهایی مانند انتخاب تصادفی، غیرقابل پیش بینی بودن و درخواست دسترسی ها بر اساس زمان بندی بوده و در راستای افزایش تأثیر بازدارندگی آنها تنظیم شده است.

این بازرسی ها بر اساس توافق سال 2015 هسته ای موسوم به برجام میان ایران و شش قدرت جهانی اجرا شده است و بازرسی ها شامل دیدارهای سرزده از فعالیت های هسته ای ایران از جمله میادین اورانیوم و تأسیسات غنی سازی آن است.

ایران اسفندماه پارسال اعلام نمود همکاری با آژانس را برای سه ماه محدود می نماید و دسترسی این نهاد بین المللی به اطلاعات دوربین های نصب شده در تأسیسات هسته ای ایران متوقف می گردد. ایران گفته بود اگر تا سه ماه (اوایل خرداد) تحریم ها علیه ایران لغو نگردد، اطلاعات دوربین های آژانس حذف خواهد شد.

همان زمان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نمود با تهران به توافق رسیده است که بر اساس آن، میزان دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته ای ایران کاهش یابد، ولی طی سه ماه آینده راستی آزمایی لازم و بازرسی های نظارتی ادامه خواهد داشت.

بلومبرگ می نویسد اگر بازرسی های آژانس از فعالیت های هسته ای ایران متوقف گردد، ریسک سو تفاهم از نیات هسته ای ایران افزایش می یابد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ما در میانه فرایند هستیم و امیدواریم تا رسیدن به ضرب الاجل خاتمه توافق سه ماه، نوعی توافق با ایران حاصل گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1092

به "ادعای بلومبرگ درباره رکورد زنی بازرسی های آژانس از تاسیسات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای بلومبرگ درباره رکورد زنی بازرسی های آژانس از تاسیسات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید